Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är Finder organiserad?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är dom filer som jag ser i "Home" (Huset i Finder) samma filer som dyker upp i "Documents", "Movies", "Pictures" och "Music" i min Finder.

Jag är så van vid Windows folders så min Mac har mig lite konfunderad om hur jag skall organisera mitt data.
Var skall jag ha mina folders?

Suggestions?

Christer i texas

Det stämmer. Du kan alltid se vad som ligger uppåt i filstrukturen i Finder genom att hålla nere command(äpplet)-knappen och klicka på ikonen allra högst upp i Finder-fönstrets namnlist. Alltså ikonen som är högst uppe överst i det gråa på fönstret. Där kan du också hoppa uppåt genom att välja någon nivå av de som visas.

Enklast att lära sig filstukturen är nog att ställa in Finder i column view och öppna din system disk och navigera lite upp och ner. I Finders Preferences kan du välja att alltid öppna nya fönster med column view.

Glömde - Du skall ha dina filer i Husets mappar; Documents; Music etc.
Jag har lagt till några mappar i huset. Downloads till exempel.

Program ska du installera i Applications.

Man kan göra på annat sätt men tills du kan försvara detta andra sätt gör du bäst i att ha det som det är tänkt. Då undviker du problem. Du kan dyka på speciella filer som ska installeras på andra ställen men det framgår då på installationsanvisningarna (nästan alltid).

Jag förstår ..

Referenserna i side bar (ex Movies) är bara referenser till folders som finns under Huset.

Kan jag lägga in andra short cuts i min side bar ?

Ja du kan dra och släppa vilken mapp/fil du vill till den nedre delen av sidofältet.

Utdrag ur Mac Hjälp (Äpple+? när du har Finder aktiverat):

Citat:

Ordna sidofältet i ett Finder-fönster
Sidofältet till vänster i Finder-fönstren gör att du lätt kommer åt objekt som du använder ofta. Den övre delen av sidofältet innehåller symboler för datorn, nätverket, hårddisken, din iDisk (om du har ett .Mac-konto), och eventuella anslutna skivor och volymer. Den nedre delen av sidofältet innehåller symboler för privata mappar, som din hemmapp (med ditt namn) och mappar inuti din hemmapp (t.ex. mapparna Dokument och Bilder).

Du kan själv lägga till dina favoritobjekt i den nedre delen av sidofältet, t.ex. mappar, filer eller program.

Vill du anpassa vilka grundobjekt som visas i sidofältet väljer du Finder > Inställningar och klickar på Sidofält. Markera kryssrutorna bredvid de objekt som du vill visa.

Vill du lägga till ett privat objekt drar du det till den nedre delen av sidofältet. Du kan inte lägga till objekt i den övre delen.

Du tar bort objekt genom att dra dem ut ur sidofältet.

Ordna objekten i sidofältet genom att dra dem uppåt och neråt.

Vill du mata ut en skiva eller koppla från en volym, klickar du på utmatningssymbolen bredvid objektet i den övre delen av sidofältet.

Du kan visa eller dölja både sidofältet och verktygsfältet genom att klicka på den ovala knappen i det övre högra hörnet i ett Finder-fönster.

1
Bevaka tråden