Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur spela DVD rip

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-22 15:50

Hej. Jag har fått en cd av en vän med en film på och den innehåller filer som heter "mbfgw-xvid.r01" i nummer ordning.
Det står dvd rip på cd.
Någon som vet hur man spelar up den???

Det är en divx film troligen.

Du kan se divx filmer med programmet vlc. http://www.fr.videolan.org/

Du kan också fröva att installera divx kod till quicktime. Du hittar koden på http://3ivx.com

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Marcus T:
Hej. Jag har fått en cd av en vän med en film på och den innehåller filer som heter "mbfgw-xvid.r01" i nummer ordning.
Det står dvd rip på cd.
Någon som vet hur man spelar up den???

Den är komprimerad och uppdelad i segment, vanligt för att disribuera stora filmer över Internet. Du kan dekompimera med t.ex. UnRarX för MacOS X.

Vidare så är Xvid en speciell divx-codec som du måste ha för att kunna kika på filmen..

Kör min filmvisning i linux så om den finns till mac är jag osäker på..

Hej !

Använd programmet UnRAR , kolla på versiontracker.com .

Klicka sedan på den filen som heter .rar på slutet, alla filerna i nummerordning måste ligga i samma bibliotek så sköter unRAR resten.

För att kolla på filmen använder du antingen VLC ( kolla versiontracker!)

Eller mplayer . Har inte stött på en enda divX som dessa inte kan spela. Xvid codecen stöds alldeles utmärkt i båda.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan S:
Vidare så är Xvid en speciell divx-codec som du måste ha för att kunna kika på filmen..

Kör min filmvisning i linux så om den finns till mac är jag osäker på..

Som petig guru måste jag ju göra mitt jobb

Xvid är ingen DivX codec utan en MPEG4 codec. Sen att den decoda DivX filer är en annan femma (det kan Quicktime MPEG4 också om man trixar väldigt mycket)

• Oregistrerad
  • 2003-01-23 08:54

Kör VLC och det funkar bra, till skillnad från quick time (om man inte har pro) kan man köra fullskärm och det läser alla format

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Arcane02:
Kör VLC och det funkar bra, till skillnad från quick time (om man inte har pro) kan man köra fullskärm och det läser alla format

Nja, alla "ripformat" menar du nog..

1
Bevaka tråden