Tre år senare ...
Vilka gratisverktyg står till buds idag? Jag ska sätta en HTML till RSS-funktion i händerna på en kund och det ska vara enkelt och billigt. Det gäller en enstaka sida som en gång per vecka uppdateras.
Jag kollade runt lite och kom fram till det här.
1. RSSPECT - automatic and free RSS feeds for everyone.
Verkar funka men i gratisversionen måste man logga in och klicka refresh manuellt. Pro-versionen där man prenumererar har automatisk uppdatering.
2. RSS Wizard
Convert HTML to RSS and Create, Edit, and Publish RSS feeds
Ett shareware för Win som laddar ner html-filen och skapar en RSS-feed och laddar upp till FTP. Inte gratis men det handlar om 300 kr vid ett enstaka tillfälle så det är inget bekymmer. Här var kruxet dock att programmet måste vara startat hela tiden. Den har ingen bakgrundsfunktion typ en deamon i OS X. Det räcker att någon vid datorn stänger av programmet sen är det inte igång igen förrän efter nästa omstart.
Jag skulle kunna lägga en deamon på vår OS X server för en så här liten grej men jag hittar inget html till rss-program för mac alls.
Så vad har ni att komma med här då? Det var en riktig djungel att ta sig igenom det här för något som ser så simpelt ut i sin färdiga form.