Det store problemet som jag ser det, efter att bara läst artikeln angiven ovan och inte själva lagförslaget, är att även om tanken är att detta bara skall användas i extrema situationer så tenderar sådant här användas slentrianmässigt förr eller senare. Tröskeln för när det är godtagbart kommer, visserligen säkert sakta men likafullt säkert, att med tiden sänkas. Man har redan i USA kunnat konstaterat hur FBI missbrukat sina långgående befogenheter och jag tror inte vi är bättre människor på den här sidan Atlanten.
Som med allting annat sådant här så är tanken god och det kommer säkert fungera hyfsat utan allt för många offentliga övergrepp så länge vi har en fungerande demokrati men säg att något mer udda parti kommer till makten och vi har holkat ut en delar av rättskyddet - då kommer det inte kännas lika bra längre och då är det försent.
Nä, visst är det en risk att skit kommer hända för att polisen inte kommer hinna i tid men alla legala ändringar som skett i västländerna sedan 11/9 känns lite som ett sluttande plan. Lite förvånad blir jag också, hade för mig att Boström var försvarsadvokat innan GP bad honom ta ministerjobbet och nu känns han mer och mer som "hök".
(I övrigt, kan vi inte lämna kommentarer som "ut med sossarna" utanför det här? Även jag har åsikter men blandar vi in för mycket och förenklad partipolitik i det här så tror jag vi kan stänga tråden redan nu.)