Verkligen? Har du något bra exempel på det? Jag blir nyfiken.
Man får inte övervaka utan tillstånd på det viset har jag för mig. Kanske att man få filma i en butik så länge det inte är ut på en offentlig plats... Nått krux finns det i vart fall. Jag har för mig det tagits upp på bl.a. Efterlyst. Man måste söka speciella tillstånd.
Någon mer insatt i lagar kan säkert säga mer. Sökte lite snabbt på ämnet och fann följande (vet inte hur korrekt infon är men den stämmer överens med mina teorier så jag tror på den )
http://www.voodoofilm.org/artikel/lag-kameraovervakning.aspx
Dock gäller detta "allmän kameraövervakning" och jag vet inte om "innandömet av en butik" innefattas där.
Mer info:
http://lagen.nu/1998:150
12§En övervakningskamera får efter anmälan enligt 17 § sättas upp för allmän kameraövervakning i en butikslokal, om
1. övervakningen har till enda syfte att förebygga eller avslöja brott,
2. övervakningskameran är fast monterad och försedd med fast optik och
3. den som avser att bedriva övervakningen har träffat en skriftlig överenskommelse om övervakningen med skyddsombud, skyddskommitté eller en organisation som företräder de anställda på arbetsplatsen.
Med butikslokal avses en lokal, där konsumenter kan köpa varor eller tjänster eller hyra varor, dock inte restauranger och andra näringsställen. Vad som sägs om butikslokal gäller även i fråga om sådan bankverksamhet genom ombud eller postverksamhet som bedrivs i en butikslokal.
Endast bilder av kassaområdet och av in- och utgångar får behandlas eller bevaras utan tillstånd. Avlyssning eller upptagning av ljud får inte ske utan tillstånd.
---
Det låter helt klart som tillstånd krävs. Sen ska den "vara fast monterad"... Ett gäng iMacar och MacBook's med iSights låter inte så "fast monterande"
Men visst är tanken god. Jag att en reklambyrå hade inbrott - de körde en rövare och satte upp en kamera utan tillstånd. Ett år eller senare - inbrott igen. Man la upp filmen på hemsidan och undra om någon kände igen personerna på filmen. Filmen i sig kan nog inte stärka brottet då, men kanske ett tips kan leda till något.