Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook G4 med dålig räckvidd i det trådlösa nätverket

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har en trådlös access-punkt dlink-2100AP som jag försöker få att fungera med flickvännens powerbook G4. Nu när jag har datorn nån meter ifrån så har jag full täckning. När jag flyttar datorn till ett annat rum (där jag har täckning med bärbara pc-datorer) försvinner täckningen helt. Räckvidden är helt obefintlig. Har nyaste firmware på dlinken. Vad kan vara problemet?

• Oregistrerad
  • 2006-06-08 21:44

Är det en PB Titanium?
I så fall blir det nog inte bättre! De har en usel mottagning med det inbyggda Airport kortet.

Jo, kanske har de dålig mottagning men detta är extremt, full mottagning när jag är en meter ifrån, går jag två meter ifrån i samma rum har mottagningen halverats går jag lite till så har den ingen mottagning alls. Med netgear som vi brukar köra med i vanliga fall fungerar det perfekt i hela lägenheten. Finns det inget man kan göra för att få det bättre?

skulle gissa på fel på routern.. eftersom det funkar bra med Netgear?
många brukar ha problem med d-link. jag använder en själv problemfritt men man vet alldrig

Jo dlink är ju dlink, de har kanske sämre kompabilitet med mac? För med den bärbara delldatorn fungerar det utmärkt.

Några idéer på vad man kan göra för att förbättra det hela?

Är det jag som är seg eller hur går man tillväga för att uppdatera drivrutinerna för trådlösa-nätverkskortet i powerbooken? Hittar ingenting på apples hemsida.

Ursprungligen av mmaarrttiinn:

Jo dlink är ju dlink, de har kanske sämre kompabilitet med mac? För med den bärbara delldatorn fungerar det utmärkt.

Några idéer på vad man kan göra för att förbättra det hela?

Just trådlösa nätverk är i sig plattformsoberoende så det är inte basstationen som har problem specifikt med Mac. Basstationen vet inte (och behöver inte veta) om man använder Mac, PC eller något annat.

Det skulle möjligen kunna vara så att antennen i PowerBooken lossnat. På en Titanium lossar du på tangentbordet med flärparna mellan Esq och F1 samt mellan F11 och F12. Mellan F5 och F6 sitter en skruv som reglerar ett lås. Aktivera numlock så ser du lättare om det lilla plastlåset är utskjutet. I så fall vrider du skruven ungefär ett halvt varv och lossar på tangentbordet. AirPort-kortet sitter under och det ska gå en antennsladd till det. Se till att den sitter ordentligt, man kan behöva trycka ganska hårt för att det ska sitta bra.

Jaha, visste inte att de var plattformsoberoende. Då kan man ju utesluta det, kanske borde testa att sätta dit antennsladden.

Det är en powerbook alu, hur går man tillväga för att komma åt det trådlösa kortet på den, skulle vara fint om man kunde få en länk till guide eller liknande.

Tack så mycket för hjälpen!

Efter att ha googlat lite ändrade jag från kanal 6 till kanal 11 i routern, detta gjorde att vi fick en något förbättrad mottagning med ca 2 pluppar i skalan. Nu går det iaf att surfa någorlunda en bit ifrån routern.

Att öppna powerbooken för att kontrollera antennsladden var vad jag förstod ganska omöjligt, så vi får väl nöja oss med detta så länge.

1
Bevaka tråden