Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inspelning av musik på MacBook mm?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Jag har aldrig använt mac mer än ca 10 minuter på Humac/Inlife men på något sätt så måste jag bara ha en... sjukt
Har surfat runt en evighet på detta forum och läst mig "klok" utan att skriva något, men här kommer nu min första post

Jag har funderat på Macbooken med 1,83ghz processorn. alltså basic varianten.
Mina önskemål är en liten dator med bra batteritid för ca 10 000 lax. Jag vill dock kunna spela in musik på den, det är viktigt! Sång/gitarr/bas/trummor... ja ni vet;)

1. Garageband följer ju med, kan man spela in mer än 8 spår i det programmet och finns det någon form av "trummaskin" typ battery? (kör cakewalk sonar till pc i dag)

Hur ser det ut med pluggar i programmet, finns det många och är dom bra?

2. Kommer Macbooken orka med bara 512mb minne eller bör jag upgradera till 1024 (köpa till kingston från typ komplett borde väl gå bra då?)

3. Jag vill utnyttja lärarabatten, vad blir priset då?

(har dessa frågor frågats förut så ber jag om ursäkt, men får ni gärna länka isf, det vore kanon.)

That's all for now... kommer säkerligen fler. Vore grymt tacksam om någon kan hjälpa mig.

// Victor

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-09 07:26

Jag kan hjälpa dig med vad jag vet. Jag är tyvärr ingen musiker så något Garageband-proffs är jag inte... Men minnet 512Mb är på tok för lite. Absolut minimum är 1Gb särskilt om du ska köra ett minnesslukande program som Garageband. Apple har alltid, och kommer troligen alltid, leverera sina burkar med alldeles för lite minne som standard.

Hur det funkar med lärarrabatten vet jag inte men studenter får ju 10% på hårdvara/datorer så det borde väll ligga i de krokarna för dig också.

För mer info om Garageband så hänvisar jag dig till http://www.apple.com/ilife/garageband/

Där kan man bland annat läsa:

Citat:

Record up to eight real instrument tracks and an additional software instrument track at the same time,

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 08:31
Ursprungligen av soundside:

1. Garageband följer ju med, kan man spela in mer än 8 spår i det programmet och finns det någon form av "trummaskin" typ battery? (kör cakewalk sonar till pc i dag)

Hur ser det ut med pluggar i programmet, finns det många och är dom bra?

2. Kommer Macbooken orka med bara 512mb minne eller bör jag upgradera till 1024 (köpa till kingston från typ komplett borde väl gå bra då?)

Du kan inte spela in mer än åtta spår samtidigt, men du kan ha fler än åtta ljudspår i ditt projekt om du spelar in några i taget.

Eftersom en laptop bara har en ljudingång kan du i alla fall bara spela in ett spår i taget om du inte tänker skaffa ett externt ljudkort med flera ingångar.

"Trummaskin" har jag inte sett till, men det finns ju midi-spår och hyfsat bra insamplade trummor, så du kan ju göra egna trumspår. Det finns även insamplade beats som är någon/några takter långa som du kan loopa.

Ljudproduktion är ju ganska krävande av datorn. Jag tror att du kommer ganska långt med en MacBook, men om man gör stora projekt vill man ju ha mer resurser. I första hand kanske snabbare hårddisk (kanske kan gå med en extern), mer minne och mer CPU (om du har många mjukvaruinstrument som du inte vill "låsa").

GarageBand är ju tänkt som en ingångsprodukt, även om man kan göra ganska mycket med den. För mer avancerad användning brukar Apple rekommendera Logic Express, eller Logic Pro.

Tack för svaren. Ja Spooky mer ram hade jag nog tänkt kräma på med lite senare när plånboken tillåter... börjar med att byta ut en 256a till 1 gig... senare 1 gig till.

Pesc: Jag kommer spela in med externt ljudkort (m-audio kanske?) och oftast extern hårddisk, samt att jag sällan brukar spela in flera spår samtidigt. Då borde det alltså funka bra med Macbooken om jag fattat allt rätt?
Förutsatt att jag uppgraderar minnet i efterhand då. för det tjänar man på har jag hört, eller?

• Medlem
  • Oslo
  • 2006-06-09 10:45

Som lärare får du den billigaste Macbookén för 10147,50

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 19:43

Det finns 1,5 timmes demonstrationsvideo med garageband här:

http://seminars.apple.com/seminarsonline/garageband/apple/index.html?s=203

Man måste registrera sig först...

Ett tips är att punga ut lite pengar för logic express. Då kan du köra battery m.m. (iofs kanske garageband har stöd för vst). Sedan, jag fick min G5 med 1gb i ram, det fungerade, men inte så lysande, men nu med 3gb så rullar det på smidigt i Digital Performer (gissar på att resultatet bör gå åt samma håll i logic express, inte testat ännu)

Kentor, snygg avatar! har du ngn större version av den ngnstans? (clive barker-fanatiker)

Ok.. kanonbra. Då blir det nog att beställa en Macbook nu i dagarna då

Några nya frågor bara... jag har aldrig använt mac, därför kanske dumma frågor också.

Är det så att macbookarna som nu levereras fortfarande piper eller "muar" som jag har sett att det skrivits om?

Har dom några andra barnsjukdomar man borde tänka på?

// Victor

1
Bevaka tråden