Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska man vinkla denna mikrofon?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-09 16:17

Jag funderar på hur man ska vinkla den här mikrofonen när man ska prata/sjunga?
http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1810&brandID=2

Framifrån/uppifrån (1) eller från sidan (2)?

• Oregistrerad
  • 2006-06-09 16:38

sidan

• Oregistrerad
  • 2006-06-09 17:26

Misstänkte det. Märkliga var att jag inte hittade något på nätet då jag sökte.
Inte ens på tillverkarens hemsida. Är det så självklart?

"cardioid pick up pattern"
njure helt enkelt

• Medlem
  • 2006-06-10 17:39

du ska ha den framför dig så som den ser ut på bilden.. det är vad jag skulle kalla framifrån, inte från sidan.. men jag vet inte vilket man normalt sett betraktar som fram/sida

Ha den med loggan mot dig så blir det nog bra

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-11 02:53

Om man får ett väldigt puffigt ljud (med många ljudpuffar), kan man laborera med att vinkla ner mikrofonen nedåt, mot sig. Poängen med ett stort membran på mikrofonen är ju att den skall vara känslig, men om man sjunger rakt in i, vinkelrätt från membranet, kan ofrivilliga luftstötar låta mycket.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • 2006-06-11 19:41
Ursprungligen av Ylan:

Om man får ett väldigt puffigt ljud (med många ljudpuffar), kan man laborera med att vinkla ner mikrofonen nedåt, mot sig. Poängen med ett stort membran på mikrofonen är ju att den skall vara känslig, men om man sjunger rakt in i, vinkelrätt från membranet, kan ofrivilliga luftstötar låta mycket.

Vänligen, Ylan

man kan också montera ett popfilter som är avsett för att avhjälpa problemet.. vinklar man mikrofonen neråt så tar den upp mycket mer hals.. har kanske ingen betydelse när man spelar in tal iofs, men vid sång så gör det en jäkla skillnad..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-11 19:54
Ursprungligen av kenny:

man kan också montera ett popfilter som är avsett för att avhjälpa problemet.. vinklar man mikrofonen neråt så tar den upp mycket mer hals.. har kanske ingen betydelse när man spelar in tal iofs, men vid sång så gör det en jäkla skillnad..

Det går dock att kombinera puffskydd och en lätt vinklad mikrofon. Som jag skrev, man får laborera. Inspelning handlar ju i stort sett alltid om kompromisser, och om man hittar ett juste sångsätt, som dessvärre resulterar i oönskade puffar, får man se hur man kan lösa det. Sedan får man lyssna och ta ställning.

Ett annat exempel på kompromisser, är att det inte alltid är möjligt att behålla all dynamik i t. ex. sång (om man vill spela in torrt och nära). Det är inte så att man vill komprimera, men man får välja mellan att ta svaga och starka partier i olika tagningar, och att just komprimera.

Vänligen, Ylan

Edit: Det första man gör, är ju givetvis att använda puffskydd, men det räcker inte alltid!

1
Bevaka tråden