Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Limiter före inspelning i garageband?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-09 17:30

Testade garageband lite. Jag skulle vilja lägga en limiter på mitt ingående microfonljud för att undvika att det klipper.

AUPeaklimiter går att lägga på färdiginspelat ljud, men det är ju helt värdelöst!
Där har det redan klippt!

Måste man köpa hårdvara?

Använder en USB-mic just nu.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-09 18:20

Yes. Det blir en burk - compressor/limiter/gate.

• Oregistrerad
  • 2006-06-09 18:35

varför kan inte mjukvaran sköta det före inspelning?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 19:02
Ursprungligen av Krokodilen:

Därför att när mjukvaran får chans att titta på ljudet är det redan klippt!

Finns det inga inställningar till din mic där du kan dra ner gain/nivå?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-09 19:14

En limiter måste sitta före A/D-omvandlare (ljudkort) - av samma anledning att gaspedalen är kopplad till förgasaren och inte avgasröret

En limiter är en kran som släpper igenom lagom juice till ljudkortet så att ljudkortet inte storknar. Det kan inte vara på annat sätt.

• Oregistrerad
  • 2006-06-09 21:59

aha... just det A/D omvandlingen sker redan i micen!

Nu e jag med i matchen! Tack!

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-09 22:35

aha... just det A/D omvandlingen sker redan i micen!

Nu e jag med i matchen! Tack!

Isåfall har du en mycket speciell mick. Har den USB eller FirerWire?

A/D-omvandlingen sker i ljudkortet som sitter i datorn för oss vanliga dödliga

• Oregistrerad
  • 2006-06-09 23:27

USB, det stod ju i mitt inlägg.

Här är micen:
http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1810&brandID=2

USB, det stod ju i mitt inlägg.

Här är micen:
http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1810&brandID=2

Använder du Samsons SoftPre mjukvara?

• Oregistrerad
  • 2006-06-10 03:20

Det är väldigt ovanligt med digitala mikrofoner, därför undrade vi

En sidnot, generellt skall man ALDRIG använda limiter/compressor/gate/etc... innan den kommer in i datorn, när det väl är i datorn går det inte att ångra. Så, du är bättre ute om du lyckas få till nivåerna så det inte klipper vid inspelning, för att sedan lägga på de effekter du vill ha.

• Medlem
  • 2006-06-14 11:59
Ursprungligen av Noumenon:

En sidnot, generellt skall man ALDRIG använda limiter/compressor/gate/etc... innan den kommer in i datorn, när det väl är i datorn går det inte att ångra. Så, du är bättre ute om du lyckas få till nivåerna så det inte klipper vid inspelning, för att sedan lägga på de effekter du vill ha.

nä, det är ju inte så man gör i studios..

bara föra tt vi KAN gå in och ändra i digitala studios innebär det inte att man inte ska spela in med en processor på signalen.. det blri ju lite svårare att komprimera som tänkt om man spelar in på en bandare tex..

däremot är det oftast inte lönt att köra compressor om man spelar in me 24bitars upplösning, utan bättre att justera nivån efter topparna..

Ursprungligen av Noumenon:

Noumenon, du verkar ha koll på detta. Ha ha....

• Oregistrerad
  • 2006-06-13 18:25

Är inte hela poängen med en limiter att den trycker ner nivåerna så att det du spelar in INTE klipper?

Är inte hela poängen med en limiter att den trycker ner nivåerna så att det du spelar in INTE klipper?

Inte bara, en limiter kan ju också användas för att skapa olika sound med. Sen var frågan om du använt Samson's SoftPre?

• Oregistrerad
  • 2006-06-14 11:19

lite halvOT redan men jag skulle nog vilja påstå att man faktiskt använder / ska använda extern kompressor innan signalen går in i datorn (eller annat digitalt media) , nu snackar vi inte om flåskompressor här så att bruset mellan sången stiger utan att man använder kompressorn för att helt enkelt snygga till och optimera signalen innan den går in i datorn. sedan kan man jobba vidare med den inne i datorn. Det finns ju ett helt gäng mikpreamps som har inbyggd kompressor , från billigaste (skitet) till dyrt och förhoppningsvis jättebra, vissa färgar mer och vissa mindre ... mina 2 eurocent

för att klargöra: limiting är en form av komprimering där ration är ställd som oändlighet till 1 , alltså oändlig dB in motsvarar en dB ut, dynamikdödare alltså.

1
Bevaka tråden