Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Video in och tv ut på G4 PM?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-05-04 19:40

Äntligen är det dags för ett nytt personalköp på jobbet, och jag har lobbat som en liten blå för att vi ska kunna köpa senaste macarna...
Nu funderar jag naturligtvis på att komplettera min ålderstigna G3:a med en G4 - med dvd-r.
Men då kommer frågorna: Finns det något lätt sätt att få ut dvd-bilden till tv-skärmen från denna dator? (Ja, har modern tv med alla möjliga scart- och S-vhs-anslutningar.)
Hur får man lättast (och billigast) in videofilmerna i macen, så man kan bränna om de gamla kassetterna till dvd? Är det någon som har erfarenhet av Belkins USB-sladdar för detta ändamål? Eller Hollywood bridge? Eller måste man köpa ett pci-kort för X antal tusen???
Och hur ska jag göra för att fortsätta rädda vinylsamlingen, när G4-an saknar ljudingång? Fungerar Imic eller ger den för stor fördröjning?
Själv undrar jag mest hur Steve Jobs kan kalla Mac för navet i hemunderhållning, när den saknar såväl tv-ut som ljud-in från start. VIlket nav...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-05-04 20:46

Frågan på DVD till TV, lämnar jag åt andra. Dock tycker jag själv att ska man bara titta på DVD så är en fristående DVD-spelare ett överlägset alternativ, dessutom blir det nästan billigast så om man har Mac.

För att ta in Videofilmer:
Belkins USB sladdar, varning för deras nyare Videobus II (den med ljudingång) den är helt obrukbar på Mac, pga sunkiga drivisar. Deras gamla videobus funkar mycket bättre men saknar ljudingång och fungerar ej heller med imic. Eskapelabs har en del liknande USB-grejor som fungerar bra även tillsammans med iMic. Dock är det värt att nämna att USB-adaptrarna måste få video med bra kvalitet för att ge bra resultat. Ska du ta in gamla slitna VHS filmer rekommenderar jag att du åtminstone går på firewire/dv-lösningar som hollywood bridge eller formac studio. Ett alternativ som är på gång är billiga TV-kort till PC(WinTV mfl) jag såg för ett tag sedan att det var på gång drivisar för OS X för dessa, dock vet jag inte hur långt dom är gångna.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-05-04 20:49

..visst ja , iMic fungerar skitbra med linjeingången ,däremot har jag aldrig lyckats få vettigt ljud med mikrofon kopplad till den.

Om du ser till o köpa en modell som har ATI Radeon kort i så löser det sig ganska enkelt,värre med nvidia korten till mac.Radeon har tv ut på sina grafikort o den funktionen fungerar mycket enkelt.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-05 11:31

kan man inte spela in de gammla VHS banden till en digital video kamera och sedan från den köra in det i datorn. Jag hoppas att det fungerar i alla fall för så har jag tänkt att göra. Få se om jag får till till det i dag så ska jag testa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-05 12:26

Ett ATI Rage X-Claim TV/Videokort kan hjälpa dig att få alla nödvändiga anslutningsmöjligheter till Macen - egentligen handlar problemet mera om lagringskapacitet.

När du börjar föra över VHS-inspelningar till datorn så äter den minne! Oavsett om du använder dig av iMovie eller FinalCutPro eller något annat videoredigeringsprogram så kräver dom rätt mycket av processor och arbetsminne samt tar upp en ansenlig mängd av hårddisken.

Det går naturligtvis att använda sig av videokameran som länk - d.v.s. du spelar in VHS´en i DVkameran (förutsätter att du har video in) och sedan för över den digitalt till datorn. Detta medför dock lite kvalitetsförlust eftersom du först gör en kopia. Om det däremot går att föra över direkt via kameran - utan att behöva spela in på kamerans eget band/minne först - har jag aldrig provat, men det borde gå på något sätt...

När det gäller att föra över t.ex. vinylskivor till digitalt media så kan du använda dig av SoundStudio 2.0 (recenseras förövrigt i sista numret av MacPressen) och filerna blir inte mycket större än vanliga mp3´or!



[ 05 Maj 2002, 12:30: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-05-05 13:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Deelay:
Om du ser till o köpa en modell som har ATI Radeon kort i så löser det sig ganska enkelt,värre med nvidia korten till mac.Radeon har tv ut på sina grafikort o den funktionen fungerar mycket enkelt.

Ok. Visste inte att ATI-korten för mac hade tv ut – och att det fungerade. Problemet är väl mer att jag ser på 933:an, som har Nvidia, och inte på den minsta modellen. Tror nämligen att man ska satsa rejält, för att få mer L2- och L3-cache-minne, för att få en dator som håller mer än några år. Men det går kanske att köpa denna modell med enklare (ATI?) grafikkort - som för mig är värt mer än FPS i Quake...
Det där med att ta genom en videkamera låter vettigt – om man nu hade haft en sådan. Ekonomin gör att jag får välja, och då blir det mac.
Att spela in mp3:or klarar jag - problemet är nog bara att hitta en vettig lösning för att få in ljudet i datorn, när audio in verkar saknas.

Det är väl en av dom underligare besluten jag har sett. Att ta bort audio-in.

Visserligen finns det billga USB lösningar.
Men det är väldigt onödigt av Apple att ta bort ingången.

Video. MyTV har vi fått fungera bra. Kan till och med ta in DV på den utan större problem. Finns drivisar till OS X också. (även om dom har fått dålig kritik på VersionTracker, så har jag inte sett eller hört från användare att det är så)
Det är en USB "brygga".

http://www.eskapelabs.com/mytv.html

  • Oregistrerad
  • 2002-05-06 13:13

nu har jag testa med att spela in till min digitalavideokamera från min VHS och sedan skicka in det i datorn. Det fungerade utmärkt!

inte för att jag kan det här med video till 100% men det blir väl inte fler led iom att man använder sig av en videokamer?
videokameran har en digital omvandlare som gör om den analoga filmen till digital och sedan sparar det på band.
om man använder sig av ett kort i datorn så omvandlar den också analogt till digitalt som sedan sparas på hårddisken.
Länken mellan kamera och dator ska inte förorsaka kvalitetl försämring.

Däremot kan jag tänka mig att digital omvanlaren i kameran kanske inte är den bästa. men resultatet som jag fick i går när jag testade tycker jag blev bra

Jag har precis börjat "samla" på enklare video in lösningar för bl.a. streaming där vi använder LiveChannel Pro.

MyTV från Eskapelabs är ju en liten trevlig blå låda men som sagt den behöver en iMic för att få in ljud på en ny Mac utan line in. Fungerar bra under Mac OS 9.2 och man kan ställa in den på DV Codec och få det att se bra ut trots att upplösningen bara är 384x288 tror jag. Drivrutiner finns till Mac OS X och har precis släppts i en beta version som fungerar ok på min PM867,

Har också ett Formac ProTV kort som presterar högre framerate än MyTV kortet tillsammans med LiveChannel Pro. Dock lite mer struliga drivrutiner och inspelningsfunktionen är skakig. Saknar idag drivrutiner till Mac OS X. jag har mejlat och frågat och de har inte tagit ställning för utveckling av dessa än. TV tunern är bättre än MyTV och har dessutom stöd för textTV.

Är det någon som har gamla videoin saker med PCI eller USB får ni gärna höra av er...samlar som sagt på sådan för att få till bra streamingssystem så länge.

Tänkte bara passa på att hälsa Alexandra välkommen hit till 99mac.com!

En stor reusrs när det kommer till webobjects och streaming! (heck, jag jobbar med henne och så även Samuel K)

Otroligt duktig människa!

1
Bevaka tråden