Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Angående logikkortsproblem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena mors!

För några månader sedan började min PowerBook (15", 1.67 GHz G4) att bete sig ganska underligt.
Jag hade inget startljud, en minnessticka försvann och att väcka datorn från vila kunde ta ett tag ibland. Min första tanke var logikkortsproblem och jag körde därför ett hardware test som sa att en minnesslot var död (post/0/2048SODIMM0/J25LOWER var det exakta felmeddelandet), min misstanke blev bekräftad.

In med datorn på service och teknikerna där drog samma slutsats och slängde in ett nytt logikkort men det var tydligen också sönder så dem satte in ytterligare ett nytt, sedan fick jag tillbaka datorn och gissa vad; datorn betede sig fortfarande dåligt, ännu dåligare än tidigare faktiskt.

Jag tänkte att eftersom det alltid var minnessloten som hade genererat felet och min 512-sticka (1024 MiB + 512 MiB satt i datorn) var det minnet som dog, så kanske den
var felet. Tillbaka till servicemänniskorna och efter att ha flyttat runt minnena kunde vi konstatera att logikkortet inte var felkällan utan 512-stickan, original från Apple.
Nu sitter jag på 1 GiB RAM och allting fungerar perfekt.

Vad jag vill säga är alltså att innan ni funderar på att fixa logikkortet för att datorn gör saker som den inte ska göra kan ni kolla om det inte bara är RAMet som spelar er ett spratt, annars lämnar ni kanske in datorn på service i flera veckor för ingenting.

Tack för mig /

Simon.

Bör man inte som servicetekniker utesluta ramminnen och sånt innan man byter logikkort, skulle iaf jag göra.

Ursprungligen av Johan S:

Bör man inte som servicetekniker utesluta ramminnen och sånt innan man byter logikkort, skulle iaf jag göra.

Eftersom logikkortsfel är rätt så typiskt för just den typ av PB jag äger och alla symptom tydde på det så är det väl rätt förståeligt att man inte kör en jätte avancerad undersökning för att hitta felet, även om man kanske borde ha gjort det.

På just den modell du har finns ett problem just med att minnes-slotten dör. Apple har ett reparationsprogram för att åtgärda det:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303173

Nu var inte det felet i dett fall tydligen men det har drabbat många andra. Mitt moderkort byttes för just detta och i det fallet var det inte minnet det var fel på.

De är väl knappast advanced att provbyta ramminne, eller helt bara ta bort de extra som sitter där

  • Oregistrerad
  • 2006-06-11 09:31

Lite OT här... Svampisen, vad betyder "i" i GiB, MiB...? Giga Byte... okay, men heter det helt plötsligt Miga Byte eller? (jag har sett den där förkortningen på flera ställen, istället för just MB / GB men aldrig fått mer svar än "Torrenter".)

Ursprungligen av Scumpi:

Lite OT här... Svampisen, vad betyder "i" i GiB, MiB...? Giga Byte... okay, men heter det helt plötsligt Miga Byte eller? (jag har sett den där förkortningen på flera ställen, istället för just MB / GB men aldrig fått mer svar än "Torrenter".)

Vi människor har en förmåga att göra saker enklare för oss än vad dem egentligen är, ifall vi ska ange hur många megabyte en 40 gigabyte stor fil är säger vi exempelvis 1 000 x 40 = 40 000, det är inte riktigt sanningen eftersom datorer inte räknar med basen tio utan basen två, binärt.

Skriver man MB beskriver man 10^6 byte (1 000 kilobyte x 1 000) men egentligen ska det vara 2^20 vilket blir 1 048 576, vilket skrivs som MiB.

På något sådant sätt hänger det ihop tror jag, Google och Wikipedia är dina vänner om du vill veta mer!

Johan S:

Nej, men det kunde ha varit grafikkortet, processorn, det andra RAM-minnet, någon liten krets på moderkortet eller något annat som jävlades och att testa alla komponenter är en avancerad undersökning .

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-11 14:58

Alla som vet vad de sysslar med hade uteslutit minnena först. 10 minuters felsökning mot nån timmes jobb och byte av dyra komponenter. Din tekniker är en amatör!

1
Bevaka tråden