Jag skulle vilja läsa mer om vilka olika video-codecs som finns idag, skillnaderna dem emellan, och vad som funkar bäst för olika applikationer. Det är en veritabel djungel där ute, och alternativen är många. Är det någon här som kan bringa lite klarhet i situationen? Jag hoppas då främst på en nätartikel eller dylikt, och inte en bok för tusen spänn på Amazon.com.

Plattformen jag huvudsakligen använder är PC, och jag använder mig mycket av Windows Media Video då jag M$-hat till trots finner det vara det bästa formatet att använda för strömmande media på PC idag. Konvertering från mpeg/avi/övrigt -> wmv är väldigt smidig tack vare Windows Media Encoder som är gratis. Microsoft vill förstås ta så mycket marknadsandel som möjligt med sitt format och har lagt ner bra med resurser på att göra konverteraren så användarvänlig som möjligt. Och det är den!

Jag har blivit idiotförklarad ett antal gånger då jag väljer ett Microsoft-format över en neutral standard, men så fort jag lägger upp mina behov och krav är det plötsligt ingen som har några bättre alternativ att föreslå. Jag hoppas på att det i framtiden kommer finnas en gemensam standard för video som alla kan använda sig av, t.ex. MPEG4, men anar att det kanske inte blir så.

Quicktime och Realplayer funkar inte i Linux, Windows Media Video funkar inte på Mac, DivX kan inte streamas på ett smidigt sätt såvitt jag vet, och MPEG4 är väl inte standardiserat och implementerat korrekt överallt ännu? Hur man än väljer känns det som att man inte får mer än högst 70% marknadspenetrering oavsett val av codec, och det är synd.

Vad säger ni? Finns det någon artikel som bringar klarhet i situationen så läser jag gärna!