Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator. Innerskugga. Hur?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken säger. Jag lyckas bara hitta effekterna:

• Skugga
• Inre glöd
• Yttre glöd
( + ett par andra)

Men jag saknar ett filter som finns i Photoshop: Innerskugga. Jag har testat Illustrator v 10, CS och CS2, men effekten verkar inte gå att finna. Finns det något bra sät att lösa problemet som jag borde känna till?

Ingen?

• Medlem
  • 2006-06-15 22:43

Hittar inte Innerskugga-filtret i Photoshop, så jag vet inte vad det är du vill uppnå.
Är det något sånt här?
Det går att göra m.h.a. "Blends" i Illustrator (vet inte heller vad det heter i svenska versionen av Illu).

Högerklicka på ett lager, välj Blending options så hittar du innerskugga/inner shadow där.

Hur fungerar "Blends" som du visar där?

(Vet inte riktigt varför Adobe valt att låta vissa filter vara permanenta och vissa dynamiska och vissa redigerbara och andra inte och placerat filtren på olika ställen och på olika ställen i olika program i samma svit. Det är liksom inte helt logiskt).

• Medlem
  • 2006-06-16 09:54

Ah, där var den. Den var ju kanske inte helt lätt att hitta.

Blends skapar övergångar mellan två objekt (eller kanske t.o.m. flera). I mitt exempel gjorde jag två rektanglar - en större med mörkgrön fyllning och svart ram, och en mindre med ljusgrön fyllning och ingen ram. Den lilla rektangeln ovanpå den stora, markera båda och välj Object->Blend->Make.

..ja inner shadow har jag också letat efter..

Det bästa jag kan komma på är en inner glow fast med multiply och svart färg så att det blir en "inner shadow" och sen en clipping mask för att simulera distance..

hi-5!

Ursprungligen av soul8o8:

..ja inner shadow har jag också letat efter..

Det bästa jag kan komma på är en inner glow fast med multiply och svart färg så att det blir en "inner shadow" och sen en clipping mask för att simulera distance..

hi-5!

Snyggt!

Om jag trots allt väljer att göra en eps av bilden. Går det på något sätt att garantera att den bibehåller upplösnings-kvalité när jag skalar den?

nej.

Inner glow kommer göras om till bitmap-bild.

Kolla dina inställningar under Effects->Document Raster Effects Settings...
där kan du ställa in hur hög upplösning effekter ska renderas i.

Så ja..
..det går att garantera upplösningskvalitet om du vet hur stor bilden ska bli innan du gör om den till eps. Men om du gör epsen ännu större sen är du körd.

hi-5!

1
Bevaka tråden