Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-råd

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nya råd i MacWorld. Jag håller inte med av olika orsaker. Jag nöjer mig med att länka till Low End Mac och en artikel där så får man i.a.f reda på att man kan surfa m.m med bra prestanda med en maskin såsom Power Mac 9600/233. Det är med andra ord inte nödvändigt med en G3 eller iMac CRT.
http://www.lowendmac.com/archive/02/0308.html

• Oregistrerad
  • 2002-03-09 09:50

Ja, jag reagerade på att 4400, som är en relativt modern maskin, namnet till trots, buntades ihop med en massa uråldriga maskiner...

Men man vänjer sig snabbt vid ny teknik! Jag var för ett par veckor sedan tvungen att köra Netscape 4.7 på en 7200 över 28.8 modem. Det kröp i skinnet. Jag skulle skicka en fil som var 1,3 mb. Under tiden hann jag gå iväg och köpa lunch...

Jag har surfat med en Performa 460, 20/120 utan problem. Det gick bra mycket snabbare än den iMac Rev A 233 med 32 MB RAM, 9.0.4 och IE 5.0 som jag konfronterades med en gång.

Naturligtvis är min kritik mot MacWorld den samma som i mina andra trådar om 5200 och 7200/8200. Dock är jag ganska tyst nu. Det är ganska tröttsamt med detta ständiga: "Nej, det går inte att använda annat än G3 och iMac CRT till detta!"

Jag låter artikeln på Low End Mac tala för sig själv. I.o.f rekommenderar jag Low End Mac till alla som läst svaret på frågan i senaste MacWorld. Då förstår alla varför jag är kritisk.

Hottade själv upp en 4400 åt en kund för ett tag sedan, maxat med minne och nyinstallerat 9.1, (körde 7.6 innan). Funkar skitbra att surfa osv! Jag blev faktiskt lite impad själv - men under 200MHz skulle jag nog inte rekomendera att man kör på trots allt....

Min erfarenhet är att lägsta prestanda för en trevlig upplevelse på nätet är PowerPC 601 eller 603/603e/603ev eller 603p om man kör Explorer eller Netscape 4.x, Opera och iCab.

Lägsta kravet för surfande anser jag går vid 68040. Ska man köra Mozilla bör det sitta en snabb 604 eller 604e-processor under locket (minst).

I vilket fall som helst behövs ingen G3 för att surfa på nätet (inte ens för att få "komfort"). Jag har t.ex bredbandssurfat (HSB Bo-Lina) med min Power Mac 8500/120 och det var faktiskt trevligt och smidigt. Jag upplevde det inte som långsamt eller trögt. Däremot bör man ha mycket minne (96 MB har jag i den - det fungerar perfekt för nätet).

1
Bevaka tråden