Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-legitimation på OS X

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-14 20:31

Någon som fått det att fungera? Tänkte skaffa för att ansöka om studiemedel på csn men självklart så stöds inte Safari så jag provade Firefox som stöds, fick laddat ner ett program som heter Net iD och installerade det sedan skulle man starta om Firefox och allt skall fungera med det gjorde det ju inte.

Det här var e-legitimation med Telia och SEB.

Så nu har man installerat in nåt skitprogram som man inte kan avinstallera, känns sådär kul.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-18 02:25

Har du provat använda AppZapper? (http://appzapper.com/)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-18 02:34

AppZapper så vitt jag vet hanterar väl bara program i paketformen .app och inte .pkg som det var i mitt fall.

Hursomhelst kollade jag i "show files" i installeraren och tog bort filerna manuellt men det var ett jävla meck

Jag har Föreningssparbanken och trots att jag använde Safari när jag installerade legitimationen så funkade den automagiskt i Firefox också. Senare lade jag in en legitimation på min iBook men då installerade jag med Firefox vilket också gick bra.

Det enda som buggade var att det inte gick att välja var man ville lägga legitimationen så den hamnade direkt under hemkatalogen. Men det är ju bättre än nåt tramsprogram som kör hela tiden.

Jag ansökte om studiemedel med legitimationen sen också förresten - det gick snabbt och smärtfritt.

Ursprungligen av gusax840:

Jag har Föreningssparbanken och trots att jag använde Safari när jag installerade legitimationen så funkade den automagiskt i Firefox också. [...]

Jag ansökte om studiemedel med legitimationen sen också förresten - det gick snabbt och smärtfritt.

Jag har också Föreningssparbanken och Safari. Det har inte varit några problem att installera e-leg där inte.

"Bank-id" från Föreningssparbanken funkar ganska kanon. Skapade (fick) p12-filen via Safari på Macen. Har filen i min mobil och kan kopiera till vilken dator (-system) som helst och använda med flera olika webbläsare. Tyvärr är det lite skumt med Firefox på min Mac då id-filen inte vill läsas in på nåt sätt. Jag kör med Safari då. I Windows fungerar den med Firefox och Explorer. I HP-UX använder jag Mozilla och det fungerar där med.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-06-19 00:06
Ursprungligen av pcw:

Någon som fått det att fungera? Tänkte skaffa för att ansöka om studiemedel på csn men självklart så stöds inte Safari så jag provade Firefox som stöds, fick laddat ner ett program som heter Net iD och installerade det sedan skulle man starta om Firefox och allt skall fungera med det gjorde det ju inte.

Det här var e-legitimation med Telia och SEB.

Så nu har man installerat in nåt skitprogram som man inte kan avinstallera, känns sådär kul.

Det fungerar hos mig.

Kör proceduren igen.....Nu kommer du att få meddelandet att säkerhetsmodulen redan installerad...kör vidare, men starta inte om Firefox......klicka dig vidare....och så kommer det fungera. Dock finns vissa småbuggar...som t ex på Skatteverket, där jag får ange lösenordet varje gång jag byter sida...Försäkringskassan funkar dock felfritt...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-19 09:24

Samma här, det funkade med SEB och Telia (i Firefox) men jag fick göra om det ett par gånger, installationen är inte riktigt bra. Men när man väl lyckats funkar det utmärkt sedan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-19 10:50

Med Firefox och Camino kan du installera Bank-ID hos SkandiaBanken. Sedan kan du använda Bank-ID:et med Firefox och Camino men också med Safari.

1
Bevaka tråden