Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tänka på innan man skannar för bildspel?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska scanna in ett antal foton som sedan ska visas som ett bildspel genom en projektor.
Vad behöver jag tänka på när det gäller storlek & upplösning så att det ser bra ut på duken? Jag vet inte vilken typ av projektor det är så det får väl bli lite allmänna tips där.

Det blir väl ca 100 bilder, så om ni har något tips på en smidig lösning för att skapa bildspelet är det också välkommet. Bildspelet kommer sedan att visas från en PC.

• Medlem
  • 2006-06-16 03:48

Tjaa. Att det räcker med 1024x768 pixlar i 72 ppi. Om du ids krångla med färgjustering, grånivåer och konstrast och så kan det vara bra att scanna i 16 bitar (men absolut inte nödvändigt). Omvandla till 8 bitar när du justerat färdigt. Låt gärna skuggpartier vara ett pyttesnäpp för ljusa, så inte mörka ytor beckar ihop. Man kan också lägga på lite Skärpa i Photoshop (tona 50%). Konvertera till sRGB-profil så blir det rätt färger.

När jag gjort enkla bildspel utan fejdningar mellan bilderna har jag gjort det som en pdf - i princip en lågupplöst broschyr alltså, som jag visar i fullskärmsläge. Enkelt och funktionellt.

Försök också att testa projektorn i förväg. Det är otroligt vanligt att ljusstyrka och kontrast är uppskruvade till max med urblekta och vattniga bilder som resultat. Många gånger behöver man fjärrkontrollen för att ställa allt till rätta igen - och den brukar vara svår att få tag på i "skarpt läge" (kvällstid etc när ansvarig person inrte är på plats). Att reglera ljusstyrkan pådatorn ändrar bara den egna skärmen, inte DVI/VGA-utgången. God tid är alltså nyckelorden.

Tack och bock för era tips!

1
Bevaka tråden