Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har ni sett vad dom säljer på JC!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-06-15 17:55

Var inne i en JC-butik igår och såg denna T-shirt från Triple Five:
http://www.solisstyle.com/solishop/images/trfisothsoss-1.gif

Är det någon annan som uppmärksammat denna uppenbara renoméstöld?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-06-15 18:11

Det där känns det som om dom kunde bli stämda brallorna av Apple för

  • Oregistrerad
  • 2006-06-15 19:28

vart nästan lite sugen på att köpa en

Jamen för helvete... man måste få stilisera en av världens vanligaste frukter (därtill mest symboltyngda från Eden och framåt) utan att folk gapar om varumärkesintrång.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-06-15 23:55
Ursprungligen av Stinky:

Jamen för helvete... man måste få stilisera en av världens vanligaste frukter (därtill mest symboltyngda från Eden och framåt) utan att folk gapar om varumärkesintrång.

I Sverige skulle detta vara klart anmälningsbart. Det lustiga i sammanhanget är att GH Avisualagency har två intressanta uppdragsgivare (uppe till höger och nere till vänster:
http://www.ghava.com/clientlist.html

“some of the most original design thinkers and practitioners New York has to offer today” säger Alexander Gelman.
Vet inte om det är så värst originellt att sno idéer eller snylta på ett annat företags marknadsföringsresurser. Om man dessutom återanvänder idéer internt drar det ett lite löjets skimmer över företaget i fråga...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-06-16 08:24
Ursprungligen av Stinky:

Jamen för helvete... man måste få stilisera en av världens vanligaste frukter (därtill mest symboltyngda från Eden och framåt) utan att folk gapar om varumärkesintrång.

Visserligen gapade jag ju inte om varumärkesintrång, utan konstaterade mer hur världen hänger ihop.

...och det är ju oftast osmart att i onödan bråka med amerikanska storföretag

  • Medlem
  • 2006-06-15 21:28

Det är lite kul. Som om någon försökt planka utan ha förebilden att kolla på. Bara nästan likadant.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-15 21:32

Just det där med "Think soul" känns lite ""Think Different" ... hurm.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-15 22:00
Ursprungligen av Scumpi:

Just det där med "Think soul" känns lite ""Think Different" ... hurm.

Ja å samma typsnitt också... detta är ingen slump.

Parafraser är ett vanligt modekulturellt grepp. Ibland blir det coolt, ibland intetsägande, men inte ens när parafrasen är ointressant har det parafraserade varumärket nåt att förlora på tilltaget - tvärtom. Däremot har ett företag med popkulturell status desto mer att förlora på att försöka "stämma brallorna" av den som parafraserar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-15 23:37

Köp en och skicka den till Jobs vet ja. Som tack för hjälpen kan han skicka en Mac Mini eller något.

  • Medlem
  • 2006-06-16 03:19

Quarken: Jo, lite löjligt enkelt tycks det ju. Men jag håller med Stinky, det parafraserade företaget förlorar bara på det om de hotar med stämning.

I övrigt kan man ju kalla det för hommage. Inte så klint, dock, eftersom de a) gjort ett halvbra plagiat – det där är väl inte samma typsnitt heller – och b) inte tillfört något särskilt eget. Vadå "tänk själ"?

Jag trodde sånt där gråmelerat tyg hade slutat användas i popsvängen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-16 06:25

Think not.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-16 08:55

Apple är nog rätt luttrade vid det här laget. Det kryllar ju av piratkopior och andra varumärkesintrång överallt.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-06-16 09:31
Ursprungligen av Konrad:

Apple är nog rätt luttrade vid det här laget. Det kryllar ju av piratkopior och andra varumärkesintrång överallt.

Det gör det verkligen. Och att sno andras idéer är faktiskt helt ok. Bl.a. musiker och konstnärer sneglar på varandras alster hela tiden. Alla företag försöker alltid göra saker lite, lite bättre genom att "förbättra" konkurrenternas idéer. MS är ju ett välbekant exempel på det...även om de oftast lyckas göra redan befintliga snilleblixtar både sämre och fulare

Varumärken däremot är en helt annan sak. Där får man inte fingra överhuvudtaget. Att använda Apples logotype för att förverkliga/förbättra en egen idé är tjänstefel och helt enkelt straffbart. Om Apple hade velat skulle de vunnit en eventuell process precis hur lätt som helst...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-16 09:34

Tycker den var ganska ful och tråkig för att mer eller mindre vara ett plagiat på något snyggt och stilrent.

Jag vill inte tro att Apple skulle "vinna en process precis hur lätt som helst". En så copyright-skadad värld är inget kul att bo i.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-06-16 12:56
Ursprungligen av Stinky:

Jag vill inte tro att Apple skulle "vinna en process precis hur lätt som helst". En så copyright-skadad värld är inget kul att bo i.

Det gäller att mota Olle i grind för latmaskar utan kreativ förmåga. Utan varumärkesskydd får vi ett företagsklimat som uppmuntrar snyltar-mentaliteten. Jag vet inte om det är det optimala heller...

ingen som tänkt ideen att de har ett samarbete precis som de har med nike osv, och att triple five soul är asstora i Apple´s hemland USA... Se tex nokia och We har samarbete i här där We är äckligt (för)stora

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-16 12:04
Ursprungligen av chris_sfp:

ingen som tänkt ideen att de har ett samarbete precis som de har med nike osv, och att triple five soul är asstora i Apple´s hemland USA... Se tex nokia och We har samarbete i här där We är äckligt (för)stora

Idén känns avlägsen eftersom "Think Different" - kampanjen lades ner för några år sedan. Sen är det ju uppenbarligen inte Apples logotyp de använder på tröjan.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-06-16 12:58
Ursprungligen av chris_sfp:

ingen som tänkt ideen att de har ett samarbete precis som de har med nike osv, och att triple five soul är asstora i Apple´s hemland USA... Se tex nokia och We har samarbete i här där We är äckligt (för)stora

Inte en chans i universum.
Däremot kan det vara någon som kanske i ungdomligt oförstånd och med för stort ansvar lyckats passera dumskallefiltret på något sätt.

Är det nån som förstår kopplingen mellan en bild på ett äpple och texten "Think Soul"?

Ursprungligen av xrayed:

Är det nån som förstår kopplingen mellan en bild på ett äpple och texten "Think Soul"?

Javisst, det är ju en Triple Five Soul-tee, och samtidigt en parafras på Apple-kampanjen. Har noterat att tröjan är en hit inte bara bland gamla 555 Soul-fans utan även bland macnördar i USA.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-17 12:41

Finns också nån tillverkare av sexleksaker och dylikt som har ett hjärta med en tugga tagen i sidan (tänk Apples logga fast med ett hjärta istället).

Att "sno" apples logga är ganska vanligt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-17 14:39

Snygg Tee tycker jag.

1
Bevaka tråden