Vi gör ett val när vi köper ipoddar tillverkade i fjärran. Vi hade också kunnat välja att säga: "Den vill jag inte ha. Om ni startar tillverkning i mitt hemland köper jag en." I praktiken blir det aldrig så enkelt, men valsituationen existerar.
I praktiken anser jag att den inte finns. Jag gör en hel del moralval, väljer bort storföretag mot mindre, köper ganska mycket ekologiskt odlad mat, undviker dumheter som att bära hem vatten vare sig i ren form eller blandat med juicekoncentrat (jobbigt för mig och dåligt för miljön att köra vatten i lastbil från Tyskland), jag undviker stora monster som Coca-Cola, MacDonalds mm och alldeles speciellt undviker jag stora monster som ryckats trampa i klaveret ordentligt (Nestlé).
Men vad spelar det för roll när inga andra gör det? Det är förstås fler än jag som gör moralval, men eftersom de inte gör det på samma grunder som jag så smetas det ut och försvinner. Jag kan förstås försöka samla folk kring mina åsikter, men det är en meningslös hobby om man inte har stora resurser bakom. Och så kan man tjata på företagen, och det är en lika meningslös hobby eftersom de är helt ointresserade av vad en enda person tycker. Allt jag kan åstadkomma är att göra någon liten tjänsteman lite tröttare.
Vad gäller mat finns ju i alla fall eko-alternativ mm, men på datorer mm finns det inte. Kan ni hitta en dator med någon slags rättvisemärkning så säg till.