- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Jag skulle vilja ställa en fråga till alla 99mac användare - vi macanvändare har haft tillgång till Airport i våra bärbara i många år nu och är vana att kunna gå online enkelt och smidigt.
Ibland finns det öppna nät att tillgå och då är alltid trevligt men denna diskussion handlar inte om det. Min fråga (omrösting) baserar sig på dom tillfällen när du besöker en restaurang, vägkrog, busstation, café eller annan allmän plats då du behöver komma online.
Förutsatt att det fanns en nät tillgängligt i lokalen för säg 10kr/30min, 20kr/60min, 50kr/24tim - hur skulle du föredra att betala för detta?
Kontant i en väl synlig myntautomat. Välj önskat antal minuter och stoppa i mynten. Ett skrivs ut med lösenordet till Wifinätverket.
Kreditkort genom en portal där du hamnar när du ansluter till ett öppet Airport/Wifinätverk.
Betala via SMS - skicka ett SMS och få en kod till nätverket som gäller i en viss tidsperiod.
Prenumeration - Du abonnerar på en tjänst och får en faktura varje månad/kvartal/period.
Ointressant - jag tror inte på Airportnätverk på offentliga platser mot betalning. (oavsett anledning)
Motivera gärna dina svar. Om det finns liknande lösningar i Sverige och exempel på hur dessa satsningar har gått är det jätteintressant.
Kom gärna med förslag på vad ett lämpligt pris skulle vara och en "prismodell".
Det är så sällan jag reser på det sättet nu för tiden, så jag har tappat greppet om vad det skulle vara värt. Men jag skulle kunna tänka mig att jag skulle vilja kunna betala en gång för att få koppla upp mig, typ 50 spänn och sedan få surfa kanske 4-8 timmar eller med en taxa på nån krona per ned/uppladdad MB. Eller kanske 20 kronor i timmen, flat rate.
Jag tycker att det ska vara gratis.. Personligen är jag inte i behov av tjänsten förvisso. Men sånt bör vara gratis.
Självklart ska det vara gratis - men då har jag inte råd att köpa 1000st basstationer och betala 1000st ADSL abbonemang
Tycker bara att det vore najs att ha nät överallt.
Bör vara gratis? Hur skulle det finansieras? Det finns inget som är gratis.
Det borde vara en del av infrastrukturen.. Typ betalt av skatt ..
Nä jag vet inte.. det är svårt att säga.. klart man vill att det ska vara gratis, men som du säger så är det inget som är gratis.. Om man förustätter att jag ska betala för det så vill jag nog kunna betala både kontant och med kontokort. Av den anledningen att har jag kontanter på mig så föredrar jag att inte börja mecka med en kortkod och slå in tre hundra siffror osv. Sen är det ju dock så att jag aldrig har kontanter.. Så båda möjligheterna är nog inte fel.
En annan aspekt är också var det är.. På ett tåg tycker jag det ska ingå i biljettpriset.. På ett café kanske det kan ingå i en kopp kaffe.. osv osv.. finns ju många möjligheter. Om det BARA ska vara en hotspot så får man väl välja något konkret betalningssätt.
Jag skulle nog föredra SMS eller kontant. Kort, visst men jag skulle nog ha lite svårt att lita på det för en sådan sida. Någon PayPal-variant kan också vara ett bekvämt komplement.
Bör vara gratis? Hur skulle det finansieras? Det finns inget som är gratis.
Broshyrer i informationsdiskar brukar nästan uteslutande vara gratis
WLAN kan vara ett sätt att locka kunder till verksamheten, det är också ganska billigt både i löpande och inköpskostnad.
Kontokort alternativt SMS alternativt månadsbetalning, beroende på täckning där jag är ofta?
Såklart,
Om inte ofta, Kontokort
OM snabba uppkopplingar, SMS - med sync via BT
OM där jag är ofta, faktura, månadsabbonemang - eller att man håller reda på hur många minuter jag nyttjat?
/Tangen
Kontokort/Paypal
Kostnaden? Well, 10kr/30min samt ej förburkad pott har man tillgoda i en vecka tycker jag låter rimligt. Bandbredden borde vara minst 512kbps.
Absolut kortbetalning!
Telia homerun är ett skämt. Att bygga Sveriges största wifi-nät och sen ha ett så primitivt betalningssystem är ju inte klokt. Att dessa skrapkort dessutom har lägsta valör 24 timmar är ju galet det med. På flygplatser brukar en timme vara lagom för mig.
Kortbetalning eller mynt. SMS går bort för då blir det krångligt för utländska turister.
Självklart borde man kunna betala både med kort, kontant, paypal och via prenumeration!
Personligen skulle jag kunna tänka mig att köpa ett antal minuter och/eller megabyte i förväg för att ha i nödfall. Men ärligt talat känns bredbandsbolagets/telenors 3g-kort allt mer lockande.
SMS eller kortbetalning röstar jag för. SMS är osmdigt man man som jag har företags-telefon och ska surfa privat men bra om det är det omvända.
Bästa vore att man registrerade sig någonstans och man då kunde koppla upp sig och fick innan man "kom ut" en notering om ens status - hur mycket man surfat för (tid och pengar). Det är osmidigt att ha kortbetalningsstationer över allt också. Bättre att ta det centralt på något vis.
Valmöjligheter är alltid bäst
Intressant artikel - Wifi Hotspots är ett dött begrepp inom kort tydligen:
http://moneycentral.msn.com/content/P42863.asp
På Scandic-hotellen så är wirelessnätet helt gratis.
Bara gå in på vilket hotel som helst och ta en kod på disken i receptionen
och sätta sig i baren och surfa.
Och har man ingen dator så står det gästdatorer oftas i entrehallen.
S
Det finns diverse olika alternativ man skulle kunna ha:
*Gratis. Strypt hastighet (t.ex 0,5 Mbit/s) och om man absolut ska ha pengar av alla användare, erbjud t.ex första timmen gratis, därefter kostar det.
*Alternativ som innebär att man köper tillgång i 2-24 timmar, månad o.dyl beroende på hur mycket man tänkt nyttja nätet.
*Betalning enligt ovanstående men hastighetsbaserat. D.v.s vill man ha högre hastighet betalar man mer.
WLAN bör ingå i tågbiljetter, i priset för hotellrummet (3 stjärnor och uppåt, 1-2 stjärnor till extra kostnad om tjänsten erbjuds).
SJ har ett rätt olämpligt system för WLAN eftersom man där betalar för session, d.v.s kopplar man ner sig av någon anledning får man vackert köpa ett nytt kort. Åtminstone är det den infon man får av företaget ifråga.
Min erfarenhet av trådlösa nätverk är rätt god, telia homerun fungerar faktiskt rätt bra, om man köper deras skrapkort iallafall, vet inte om dom har andra lösningar. När man köper en 24timmars telia homerun-check så kan man använda den tills den inte längre har tid kvar, dvs om du surfar en timme på arlanda så kan du göra det 24 gånger utan problem.
Har även stött på andra lösningar, ofta är de dyrare än t.ex telia homerun. Det bästa brukar vara när man ansluts till ett öppet nätverk och knuffas till en webbplats där man anger sitt kontonummer och hur länge man vill surfa.
Om jag dock fick möjlighet att skapa en egen tjänst så skulle jag vilja att man prenumererar, som ett mobilt bredband fast utan det där vanliga 3g-kortet. Säg att du har ett abbonemang, din dator har en mjukvaruidentitet som servern känner igen, du betalar per utnyttjad tid. Absolut fördelaktigt för företag med säg 50 anställda som reser mycket, att få en faktura på samtliga kostnader med specifikation är perfekt. Detta skulle framförallt minska administration väldigt mycket och därmed sänka kostnaderna. Diskuterar gärna vidare om hotspot, en kul grej
"There is no such thing as a free lunch."
Självklart är det gott med gratis men någon måste ju betala. Nu när Skype har lanserat en WiFi-telefon som fungerar oberoende av dator (och säkert andra följer efter) är ju behovet av tillgång till trådlöst nät uppenbart. Det kan ju snart ersätta mobilnätet. Hur skall det då betalas? Min modell är att man köper ett periodkort, ungefär som dagens ADSL-abbonnemang, och därefter ringer man gratis överallt där ett sådant nät finns.
Detta kan bli 4;e generationens mobilnät. Jag vill vara en av de första abbonnenterna.
Jag vill helst inte betala alls för WiFi.
För att jag ens ska kunna tänka mig att betala så ska det vara minst 5 mbps i båda riktningarna, kosta absolut max 200 kr / mån, och finnas på många många ställen. Och inget larv med transfergräns.
Skulle kunna tumma på bandbreddskravet om jag får antingen väsentligt billigare eller riktigt bra täckning. Skulle exempelvis kunna tänka mig att betala 200 kr / mån för fri transfer på 3g-nätet.
Men med tanke på alla oskyddade och WEP-skyddade nätverk som finns överallt så känns det inte så aktuellt
Jag vill helst inte betala alls för WiFi.
För att jag ens ska kunna tänka mig att betala så ska det vara minst 5 mbps i båda riktningarna, kosta absolut max 200 kr / mån, och finnas på många många ställen. Och inget larv med transfergräns.
Skulle kunna tumma på bandbreddskravet om jag får antingen väsentligt billigare eller riktigt bra täckning. Skulle exempelvis kunna tänka mig att betala 200 kr / mån för fri transfer på 3g-nätet.
Men med tanke på alla oskyddade och WEP-skyddade nätverk som finns överallt så känns det inte så aktuellt
Försök du driva ett kommersiellt nätverk utan att ta betalt, förstår inte hur du resonerar, gratis. Visst, man kan säkert sätta upp ett kostnadsfritt nätverk men då måste man ändå få ekonomi i det, kanske annonser som läggs in på alla sidor osv osv.
Varför tycker du man ska ha en fast månadsavgift på just ca 200kr och att hastigheten ska vara minst 5mbps? Meningen med sådana nätverk är ju främst att man ska kunna komma åt internet på t.ex cafeér. Jag tycker man ska betala per tid man använt och eventuellt per kapacitet, lämna det åt kunden att välja. Vad är fri transfer på 3g-nätet?
Visst finns det många öppna nätverk, på vissa platser iallafall, men det betyder ju inte att det är okej att använda dom, jag antar att man bryter mot lagen om man nyttjar andras uppkoppling olovligen.
Försök du driva ett kommersiellt nätverk utan att ta betalt, förstår inte hur du resonerar, gratis. Visst, man kan säkert sätta upp ett kostnadsfritt nätverk men då måste man ändå få ekonomi i det, kanske annonser som läggs in på alla sidor osv osv.
Varför tycker du man ska ha en fast månadsavgift på just ca 200kr och att hastigheten ska vara minst 5mbps? Meningen med sådana nätverk är ju främst att man ska kunna komma åt internet på t.ex cafeér. Jag tycker man ska betala per tid man använt och eventuellt per kapacitet, lämna det åt kunden att välja. Vad är fri transfer på 3g-nätet?
Visst finns det många öppna nätverk, på vissa platser iallafall, men det betyder ju inte att det är okej att använda dom, jag antar att man bryter mot lagen om man nyttjar andras uppkoppling olovligen.
Anledningen till att jag inte vill betala för en trådlös internetanslutning är att det inte är några problem med att hitta ett helt gratis alternativ och att betal-hotspots har ett grymt överpris.
Jag säger inte att månadsavgiften ska vara just ca 200 kr, jag säger att det är vad jag som mest är beredd att betala. Lägre är naturligtvis bättre. 5 mbps eftersom att om man skulle behöva ladda ned något så är det grymt slött om man har mindre än så. Fri transfer är flatrate, d.v.s. att man betalar en fast avgift för obegränsad tillgång. Jag är alltså beredd att betala ungefär 200 kr per månad för dataöverföring med 3g-nätet, men då vill jag inte ha några tak på typ 1 GB per månad eller så.
Huruvida det är olagligt att ansluta till ett helt oskyddat nätverk finns det ingen specifik lagstiftning om, och det saknas prejudicerande fall. Således är det en gråzon. Jag personligen ser inga moraliska problem med att använda någon annans internetuppkoppling.
Anledningen till att jag inte vill betala för en trådlös internetanslutning är att det inte är några problem med att hitta ett helt gratis alternativ och att betal-hotspots har ett grymt överpris.
Jag säger inte att månadsavgiften ska vara just ca 200 kr, jag säger att det är vad jag som mest är beredd att betala. Lägre är naturligtvis bättre. 5 mbps eftersom att om man skulle behöva ladda ned något så är det grymt slött om man har mindre än så. Fri transfer är flatrate, d.v.s. att man betalar en fast avgift för obegränsad tillgång. Jag är alltså beredd att betala ungefär 200 kr per månad för dataöverföring med 3g-nätet, men då vill jag inte ha några tak på typ 1 GB per månad eller så.
Huruvida det är olagligt att ansluta till ett helt oskyddat nätverk finns det ingen specifik lagstiftning om, och det saknas prejudicerande fall. Således är det en gråzon. Jag personligen ser inga moraliska problem med att använda någon annans internetuppkoppling.
Självklart gör man inte ett hotspot-nätverk för att tillhandahålla så billigt internet som möjligt, behöver man verkligen komma åt nätet för att se ett viktigt mail eller komma åt företagets nätverk via VPN så är det en bra lösning, som man tar betalt för.
Påtal om 3G-dataabbonemang så kan jag säga att min far har ett Vodafone/Telenor 3G-datakort med fast pris och där finns inget tak heller, dock kostar det 700kr i månaden.
Jag ser hotspots som ett system för de som verkligen behöver komma åt internet, och sådeles får betala för det. Vill man surfa billigt så får man väl leta efter nått stackars oskyddat nät då.
Självklart gör man inte ett hotspot-nätverk för att tillhandahålla så billigt internet som möjligt, behöver man verkligen komma åt nätet för att se ett viktigt mail eller komma åt företagets nätverk via VPN så är det en bra lösning, som man tar betalt för.
Påtal om 3G-dataabbonemang så kan jag säga att min far har ett Vodafone/Telenor 3G-datakort med fast pris och där finns inget tak heller, dock kostar det 700kr i månaden.
Jag ser hotspots som ett system för de som verkligen behöver komma åt internet, och sådeles får betala för det. Vill man surfa billigt så får man väl leta efter nått stackars oskyddat nät då.
Tre har samma sorts abonnemang, och där kostar det 500 kr i månaden, men det är som sagt allderles för dyrt för en fattig student.