Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Band-in-a-Box eller Garageband?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min fråga är - kan man göra det lika lekande lätt i Garageband?

Citat:

Mata bara in ackorden för valfri sång med användning av standard ackordsymboler (såsom C, Fm7 eller C13b9), välj den stil du vill ha, och Band-in-a-Box gör resten. Band-in-a-Box skapar automatiskt ett komplett arrangemang i proffskvalitet med piano, bas, trummor, gitarr, och stråkar inom en vid variation av populära stilar - Jazz, Pop, Country, Blues, Klassiskt, Latin, Rock och mycket mera.

• Medlem
  • Piteå
  • 2006-06-16 23:50

Kort svar på kort fråga. Nej. Därmed inte sagt att det är svårt eller tar särskilt lång tid att få in en låtidé i Garageband. Men att bara skriva in ackord och få ett färdigt komp - nej. Nu har jag inte hört BIAB, men jag har svårt att tänka mig att resultatet ska kunna bli särskilt kul....

Ursprungligen av Kårre:

Kort svar på kort fråga. Nej. Därmed inte sagt att det är svårt eller tar särskilt lång tid att få in en låtidé i Garageband. Men att bara skriva in ackord och få ett färdigt komp - nej. Nu har jag inte hört BIAB, men jag har svårt att tänka mig att resultatet ska kunna bli särskilt kul....

Så du menar att man inte kan skriva in ackorden i Garageband lika lätt som det beskivs för det andra programmet?

• Medlem
  • 2006-06-18 22:50

det är väl snarare så att du får sätta ihop loopar i samma tonart i garageband..

• Oregistrerad
  • 2006-06-19 01:21

De är två helt olika program, för två helt olika ändamål.
Nej, det går inte att skiva in akord i GB och sedan välja stil såsom i BIAB.

OK, sammanfattningvis. Om man vill skriva in ackord på befintlig låt för att t ex öva till, då ska man alltså välja BIAB?

• Oregistrerad
  • 2006-06-19 20:12
Ursprungligen av Kenneth Pilo:

OK, sammanfattningvis. Om man vill skriva in ackord på befintlig låt för att t ex öva till, då ska man alltså välja BIAB?

Svar ja. BIAB är ett utmärkt övningsprogram. En del komp låter helt ok, de flesta låter Finlandsbåt. Men för att sitta och öva till är det perfekt. Roligast är om du man har en bra GM-ljudmodul, för att köra via Quicktime-synthen är inte någon höjdare, tycker jag.

Däremot har gränssnittet sett bättre dagar, milt sagt. Det har i princip inte förbättrats sen typ 1992.

BIAB är alldeles lysande för att snabbt skapa en grund att jobba vidare med. Jag brukar låta BIAB generera kompet och sedan exportera det som en MIDI-fil för att därefter lyfta in den i Garageband eller något annat program där man kan arbeta vidare med materialet.

Programmet är egentligen otroligt kraftfullt och man kan anpassa det i all oändlighet, bygga egna algoritmer för hur komp och solon genereras m.m. men gränssnittet lämnar som sagt en hel del övrigt att önska.

Uppriktigt tack Göran för att du klargjorde saken.

Band in a Box är ett väldigt roligt band

Jag vill också slå ett slag för Band in a Box. Visst, gränssnittet är inte up to date, men skit i det. För det är ett väldigt kompetent program som man kan variera i all oändlighet. Många som prövar det verkar inte ha tid att sätta sig in i alla varianter och möjligheter som programmet bjuder, men tar man sig tid finns det massor att leka med.

Som tidigare sagts i den här tråden går det bra att kombinera med Garageband. Man skapar en låt i Band in a Box, sparar den som Midi fil och drar sen bara filen från skrivbordet till Garagebands fönster.

Sen kan man klippa och klistra, lägga in loopar etc till man är nöjd.

Men en sak är viktig att komma ihåg. Band in a Box lägger av någon anledning basslingan en oktav för lågt, så för att få basen att låta bra bör man höja den +12, dvs 12 halvtonsteg = en oktav.

Själv brukar jag göra en tre fyra varianter på låten i Bib, som jag sedan använder som utgångsmaterial för att få större variation i den slutliga versionen.

För oss som inte är proffsmusiker är detta en mycket roligt sätt att leka med musik. Jag vill gärna höra från fler som prövat att kombinera de här två programmen - för jag är övertygad om att det finns många knep jag inte upptäckt.

Mvh Crister

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-19 18:34

GarageBand är en sequencer för nybörjare. Man spelar in ljud och midi eller använder färdiga/egenskapade loopar och arrangerar de sedan till ett ljudstycke.
BIAB verkar vara något helt annat.

Absolut. Även ett riktigt tråkigt användargränssnitt. Men precis det som min svärfar tänker använda det till - pgmusic.com

1
Bevaka tråden