Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte mac till PC, med ny chef

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-16 23:23

Nu vill jag ha argument för att behålla Macar i stället för att byta till PC som den nye IT-chefen fått för sig. Hon har aldrig hört talas om att Mac skulle vara en bättre plattform jämfört med windows i fråga om arbetsinsats, servicekostnader etc... Så nu vill jag ha fakta och inte det gamla vanliga mac/pc argumenten. Seriösa inlägg, det är mitt och andras jobb som står på spel. Jag vet att det för några år sen fanns rapporter från seriösa undersökningar om kostnader o liknade som jämförde Mac o PC, kommer inte i håg var jag hittade dem, men en del av er här lade ut en del uppgifter, så kom igen, ut med dem igen.

Ring Apple Sverige. Du borde kunna få hjälp där visserligen beror på det antalet Macar som ska vara kvar.

Det är alltid lika underbart att se sådan där IT-Chefer. Tänk på den tiden som en viss Oscar Bjers blev chef där jag jobbade och det första han ville göra var att kasta ut alla Macar.
Då hotade 50 personer med att säga upp sig om han inte ändrade sig, hela den grafiska personalen, som tur var ändrade han sig då...
Gissa om jag blev förvånad när han blev VD för Apple....

• Oregistrerad
  • 2006-06-16 23:43

Ja det är ju en ide men IT-chefer som är förprogramerade på XP har en tendens att inte lyssna på Apple som de ser som... ja jag vet inte vad.

Vilken användning?

Hej! Det blir lättare att argumentera om man vet vilken typ av arbetsuppgifter ni jobbar med på din arbetsplats. (Jag kan ha missat det förstås, i så fall; ursäkta)
Att vi vet att macar är lättarbetade, kräver mindre underhållsinsatser o.s.v. är gott och väl men inom vissa arbetsområden märks detta mer än andra.
MVH Håkan

Det är förmodligen rädsla. Chefen if fråga har förmodligen aldrig sett en Mac. Så istället för att visa "svaghet" och lära sig något nytt, så går man med det man känner till... *suck*

Snacka med Apple, de har säkert koll på några oberoende rapporter om arbetsbörda mm.

Ursprungligen av Hogge:

Nu vill jag ha argument för att behålla Macar i stället för att byta till PC som den nye IT-chefen fått för sig. Hon har aldrig hört talas om att Mac skulle vara en bättre plattform jämfört med windows i fråga om arbetsinsats, servicekostnader etc... Så nu vill jag ha fakta och inte det gamla vanliga mac/pc argumenten. Seriösa inlägg, det är mitt och andras jobb som står på spel. Jag vet att det för några år sen fanns rapporter från seriösa undersökningar om kostnader o liknade som jämförde Mac o PC, kommer inte i håg var jag hittade dem, men en del av er här lade ut en del uppgifter, så kom igen, ut med dem igen.

En seriös IT-chef har förstås gjort ett business case som visar att verksamheten mår bättre av byte till PC. Be att få se business caset och skjut det i sank!
Har hon inget business case är det enklare (dock svårt att göra det utan att hon tappar ansiktet), ifrågasätt affärsbehovet och föreslå ett business case som sedan förstås måste visa att det är bättre att ligga kvar på mac.

Vill hon inte lyssna får du vända dig till ledningsgruppen som brukar vara lyhörd för argument med dollar i texten s.a.s.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-17 10:50

Ett rätt bra argument borde väl vara att ni som jobbar är nöjda med den miljö ni har och är aktivt emot en nyinvestering i ny maskinvara och ett skifte. Det borde väl istället vara IT-chefen som har får redovisa sina skäl, åtminstone för ekonomi-avdelningen.

Sen har du ju guldläget som jag vet en hel del på polarens avdelning kör. "XP säger du?, Visst kan jag köra det, ge mig en macbook pro istället för min powerbook/gamla iMac G4/whatever så är det avklarat".

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-17 10:52

Jag hade missat att det dessutom var en ny IT-chef. Jag vet ju inget om ditt företags ledning men om en nyanställd kommer in och vill förändra hela arbetsmiljön i någon aspekt mot flera andras vilja och det innebär ökat risktagande och en hel del nyinvesteringar så skulle jag säga denne måste ha ett darn bra business case.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-17 11:48

Enda argumentet som jag ser det är att pengarna som redan investerats i Mac-mjukvara kastas bort. Annars är det ofta en totalt hopplös fight. Byt jobb om det käns viktigt.

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-06-17 12:18

Att motivera IT-chefer kan vara tufft och som anställd på företaget kan det vara svårt att motivera en IT-chef att våga satsa på något de inte har förståelse för. Jag vågar påstå att det antagligen vore generalfel att byta ut plattform på ett företag där Mac är väl förankrat bland personalen medan er nya IT-chef antagligen bara ser till kortsiktig kostnad, hårda värden och personliga kunskaper.

Mitt råd är att du skaffar bundsförvanter, kallar in kavalleriet (återförsäljare) och sen väcker frågan till liv. Det är fullt möjligt att vinna denna fajt, utnyttja proffs så ska det nog gå bra. PM:a dina kontaktuppgifter till Johan Gunverth så är jag helt bombsäker på att han skaffar dig all hjälp du behöver.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-17 12:20

Ett alltid fungerande argument är att man slipper ha någon som rensar datorerna från spyware och virus varje fredageftermiddag.

Utredning av Pfeiffer

http://www.pfeifferreport.com/

Här hittar du en grymt omfattande oberoende utredning som jämför produktivitet och kostnader mellan XP och OS X. Den är nygjord och lyfter fram alla skillnader tydligt och ger en bra bild av vad man vinner och förlorar i tid och pengar.

Utredningen är inriktad på grafisk produktion.

Tyvärr är utredningen ganska dyr att köpa en kopia av men det kan det kanske vara värt för din ledning om beslutet omfattar större investeringar.

Jag behöver kanske inte säga detta men OSX sopar banan ordentligt

http://www.macvspc.info/

http://www.switchingtomac.com/macorpc.html

finns det något snällt sätt att säga till en it-chef att hon/han är helt jävla dum i huvudet ? .. i så fall säg det på ett snällt sätt ..

Vi har ett antall pc datorer här på firman som byts ut mot macar och med tiden så kommer alla datorer här vara macar ...

vi har idag lätt lagt ut över 300 timmar sedan starten .. (om det ens räcker) på service av PC datorerna ... Macarna är faktist sifran ZERO ! ....

dom få PC datorer som vi har kvar här på firman blir dagligen infekterade av nya virus ... dagligen hör jag från koridoren ... "WARNING. A VIRUS HAS BEEN DETECTED" ... och samma rop ... "-HELVETES JÄVLA DATOR" ... fler och fler på jobbet har kommit och bet att dom skall få Mac... och fler har börjat intressera sig för att få en mac hem för dom är trötta på allt strull med datorn hemma ...

företaget i sig kommer få ett rent helvete om ni går över till PC ...
Licenskostnader, servicekostnader, virus, maskar... you name it ...

once you go mac, you never go back ..

Macworld citerar Gartner: Macs better value than PCs - official

• Oregistrerad
  • 2006-06-20 08:16
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Macworld citerar Gartner: Macs better value than PCs - official

Den rapporten blev det rabalder om och Gartner mörkade. Vissa säger att det var politiskt eftersom det fanns liknande rapporter som inte stämde med den nämnda. De senare passade dock Gartners uppdragsgivare bättre.
Detta talar väl också för svårigheterna att ens från Gartner få objektiva rapporter.

• Medlem
  • 2006-06-17 14:15

Om inte annat är det dyrt att byta. Initialt kräver Windows betydligt mer service. På längre sikt jämnar det nog ut sig lite, men med byte av licenser och inkörning är det en rätt dyr historia. Bara att konfigurera skrivarna på alla maskiner tar nog ett par dagar.

Rent ekonomiskt måste man ha ganska mycket på fötterna för att motivera ett byte. Vare sig det är från eller till Mac. Man får väl anta att de har det, eller så har de lagt ned miljoner på något system som inte funkar med Mac.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-17 15:43

När ni nu byter till PC, så se till att köpa riktigt kraftfulla datorer så att de klarar att köra antivirusprogrammen!

Jag kan egentligen bara se två skäl till att byta till PC. Antingen så beror det på att ni har något system eller program som bara finns på PC som tydligen alla måste ha tillgång till. Eller så är IT-chefen dumsnål.

Och glöm inte att anställa x antal IT-tekniker som kan supporta när skiten krånglar.

Nya chefer måste ju visa handlingskraft. Klart att en IT-chef som kan Windows vill byta, det visar handlingskraft och ger honom ett jobb som han alls är kompetent för, och vad det kostar är sekundärt. Men varför anställer man någon som inte är kompetent för den situation man redan har?

Ibland önskar man sig att få höra om arbetsplatser där sådana fjantar åker ut med huvudet före, som de förtjänar. De kan förstås tydligen ändra sig inför tillräckligt tryck, men om man bortser från Bjers så undrar man varför man alls skulle behålla en chef som börjar med ett sådant klavertramp.

Se också till att den nya chefen kan motivera bytet med ökad ergonomi (fysisk ergonomi såsom ögon och arbetsbelastning och kognitiv ergonomi såsom operativsystem och användbarhet).

Se gärna till att citera ISO 9241 som är en standard för användbarhet.

Ett byte till PC/Windows kommer att innebära ny hårdvara. Passa då på att byta till nya Intel-Macar. Då kan IT-chefen och ni som faktiskt ska arbeta använda Mac OS X och Windows genom Parallels och Boot Camp. Då kan ni använda den gamla mjukvaran och Mac OS X. IT-chefen får köra Windows och lugnar sig förhoppningsvis snart.

Ursprungligen av Björn Leander:

Ett byte till PC/Windows kommer att innebära ny hårdvara. Passa då på att byta till nya Intel-Macar. Då kan IT-chefen och ni som faktiskt ska arbeta använda Mac OS X och Windows genom Parallels och Boot Camp. Då kan ni använda den gamla mjukvaran och Mac OS X. IT-chefen får köra Windows och lugnar sig förhoppningsvis snart.

Mycket bra idé!

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-18 00:30

Har nu haft den nya iMacDuo i 2 månader och den funkar bara perfekt.Enda kritiken är att Applle borde leverera den med 1Gb minne.Som nu räcker 512 inte till,blir långsam och Safari tar en evighet att starta upp.
Windows XP på denna iMac'en,det är SJUKT!!Vem vill ha ett OS,som är SÅ fullt av bugs,som Windows.

Är det inte den som vill ändra som har bevis-bördan? Det finns inget eget-värde i att bara ändra saker. Om IT-chefen kan lägga fram argument för att ändra kanske det är lättare att se över dessa argument och se om de håller för granskning. Laga aldrig saker som fungerar! ...gammalt djungelordspråk

Hogge bör nog tala om vad de använder datorerna till innan ni rabblar på om vad mac är bättre på.

Både ja och nej.
Jag vet varför IT-chefen säger detta deras ledord i tron om att det leder till mindre support är: Homogen Miljö.
Där jag sitter just nu så är den officiella policyn att personalen sitter på den platform där de gör sitt jobb bäst.

IT-chefen kommer säga att Macen inte har någon riktigt Exchangeklient, det är nästan sant. Entourage funkar med lite jobb.

Det enda sätt ni kan vinna detta är ekonomiskt perspektiv och er egen arbetsmiljö.

Det finns inget som säger att du vinner på effektivitet på en homogen miljö, jo för support personalen de behöver bara lära sig en miljö.

Frågan är om denne chef tagit detta beslut bara rakt upp och ner baserat på tidigare erfarenhet, det kan inte bara bra att ta ett sådant beslut i en ny organisation.
Men som Tony säger - vad gör ni med maskinerna?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-20 10:10
Ursprungligen av Mattias Hedman:

IT-chefen kommer säga att Macen inte har någon riktigt Exchangeklient, det är nästan sant. Entourage funkar med lite jobb.

Man kan använda Outlook Web access mot Exchange från Macen. Jag gör det dagligen från min Mac via Safari.

Faktum är att jag brukar även rekommendera PC-användarna att använda Webbaccess ifall Outlook krånglar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-20 09:29

Precis, vad ska dom användas tll Hogge, Kontorsarbete, Bokföring – administration – Grafisk Produktion – Film?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-20 10:05

Du kan väl höra med Hogge om du kan ta över en av deras Macar?

1
Bevaka tråden