Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta e-postkonton till nytt system

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-17 14:14

Har precis installerat Tiger. Tidigare system (10.3) har jag kvar på en annan hårddisk. Jag har en handfull epostkonton + massvis med viktiga mail på det tidigare systemet som jag vill föra över till det nya. Hur går det till på smidigaste sättet.
Om jag öppnar mail för första ggn på nya sytemet tvingas jag skapa mailkonto.
Jag vill slippa det och istället föra över mina tidigare konton och mail.

Har nån ett tips...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-17 16:22

Mailmappen innehåller dina mail, dock vet jag inte om konoinformationen följer med (uid, pw, server settings etc). De kan man ju skriva en gång så är det klart. Annars är det bara att droppa den gamla mappen där den nya finns, förutsatt att du nu kör Apple Mail, vill säga.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-19 11:41

Hej
Nu har jag importerat mina tidigare brevlålor i Mail. Alla tidigare e-mail följde med men inte kontoinfo, bara importerade lådor. Man får alltså snällt skapa nya konton under inställningar. Inget större problem, men jag hadde 6-7 konton så jag trodde det skulle gå att flytta med dem automatiskt i nya systemet. Lat och slö är man ju av naturen...
Troligen kan man göra det jag efterfrågade med hjälp av Terminalen, på nåt vis...
/ Anders

I ~/Bibliotek/Preferences finns en fil vid namn com.apple.mail.plist som innehåller all kontoinformation. Kopierar man den samt Mail-mappen följer allt med.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-19 13:08

Du kunde smärtfritt ha flyttat på det du ville om du använt dig av Flyttassistenten när du insatllerade. Men du kan göra det efteråt också. Titta i mappen Verktygsprogram.

1
Bevaka tråden