Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla mac spel från PC

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, dags för mitt första inlägg nu!

Jag har dammat av och startat igång vår gamla Mac, en Macintosh LC (2?) och den går igång fint osv. Den "glömmer" bort datumet osv varje gång man stänger av och har fått förklarat att det beror på nåt interntbatteri.. så så får det vara!

Nu undrar jag om det finns något sätt att hitta gamla spel till min maskin och ladda ner, flytta över från PC:n och installera på den gamla macen. Har fått länkar till sk. abandonware sidor där såvitt jag förstått spel finns att ladda ner lagligt. Rätta mig om jag har fel..

Är det här något som jag kan få hjälp med på ett enkelt sätt? om det ens går..
tack på förhand!

Du får nog använda dig av disketter. Om Macen har tillägget PC Exchange installerat så kan den läsa "PC-disketter". Annars får ni använda HFS-formaterade disketter (Mac-disketter) som ni läser med någon tilläggsprogram i PCn. MacDrive och TransMac tror jag några av programmen heter.

Disketter är inget problem, min pc har läsare såväl som min mac
PC-disketter tror jag den ska klara av, när man startar upp datorn så dyker en liten diskett-ikon med PC-bokstäverna upp nere i hörnet, det är väl ett gott tecken?
Hur går jag vidare sedan?

The Macintosh Garden för abandonware, Low End Mac för information om gamla macars användbarhet.

Ursprungligen av Junglekid:

Disketter är inget problem, min pc har läsare såväl som min mac
PC-disketter tror jag den ska klara av, när man startar upp datorn så dyker en liten diskett-ikon med PC-bokstäverna upp nere i hörnet, det är väl ett gott tecken?
Hur går jag vidare sedan?

Om PC-bokstäverna kommer upp så är det grönt. Då kan Macen läsa "PC-disketter". Lägg helt enkelt över filerna som du troligen får tag på som HQX- eller BIN-filer på disketten, öppna dem inte innan. Sedan för du över dem till Macen och öppnar dem. Se om du har någon version av StuffIt eller StuffIt Expander på Macen, det kan öppna dem och var dessutom väldigt vanligt förekommande förr.

Okej, nu har jag faktiskt hittat det spelet jag letat efter, dungeons of doom.. Hoppas jag kan få igång det, det skulle vara en riktig härlig flashback. var ihop med en tjej för många år sen främst för spelets skull, de hade det på sin powermac! som sjuåring har man inte höga krav!

Spelet är i .sit format, det borde alltså stuffit kunna packa upp? och det borde finnas på min originalmac LC II ? hur får jag in det på datorn om det inte finns?

Tack så jättemycket för den hjälp jag fått hittils, är verkligen förvånad över hur snabba och trevliga ni är här jämfört med vissa anda forum...

Man kan stoppa ett Ethernetkort i en LC. Det är utan tvekan enklaste sättet att flytta filer, lämpligtvis med en ftp-klient (t.ex. Fetch).

Att få in Stuffit Expander eller åtminstone BinHex är ett problem i sig. Även andra program måste ju hitta in i datorn. På den tiden började man med att få in BinHex, sedan kunde man ladda hem en uppackare som bara var BinHex-kodad. Men finns det ingenting på datorn så måste man ta dit det på diskett.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-18 10:07
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Man kan stoppa ett Ethernetkort i en LC. Det är utan tvekan enklaste sättet att flytta filer, lämpligtvis med en ftp-klient (t.ex. Fetch).

Det var väl en specialvariant av NuBus-kort, med kontakten i 90°?
Det fanns också en gång i tiden en SCSI-Enthernet adapter. Det går kanske att få tag på en begangnad.

LC II hade ingen NuBus-plats utan bara en PDS-plats. Macoteket säljer ett nätverkskort (10BaseT) med PDS-kontakt, men det kostar 744 kronor inklusive moms så man får överväga om det verkligen är värt det. Begagnade kort borde man dock kunna få tag på.

Det är givetvis begagnade kort som gäller, om man inte har väldigt stort behov av en LC som man tänker använda väldigt mycket. PDS-korten är eleganta och ganska vanliga, tror jag. Typisk sak som man rycker ur en LC innan den går på tippen.

Okej, det finns alltså inget alternativ om man inte vill lägga ut pengar på det? för så intresserad känner jag mig inte, hade tänkt om det bara går med några disketter och lite tid.. kan man kanske få hjälp av någon mac-användare att "packa upp" .sit filerna på mac och sedan lägga in de på diskett på min pc? Eller hur går det att lösa?

Ursprungligen av Junglekid:

Okej, det finns alltså inget alternativ om man inte vill lägga ut pengar på det? för så intresserad känner jag mig inte, hade tänkt om det bara går med några disketter och lite tid.. kan man kanske få hjälp av någon mac-användare att "packa upp" .sit filerna på mac och sedan lägga in de på diskett på min pc? Eller hur går det att lösa?

Kan du bara få igång Expander så är det lungt, då kan du använda disketter. Det är klumpigt men det går. Och vad gäller Ethernetkort så får du hålla ögonen öppna i datorskrotlådor i din omgivning.

Lite hjälp av någon som har en hyfsat fräsch Mac med diskettstation (grå G3, 8600 och liknande) skulle ju göra mycket. Då kan man se till att allt viktigt är på plats. Ska du gå med disketter mellan LCn och en PC så är det ju nödvändigt att PC Exchange är installerat. Det är det förhoppningsvis, men är det det inte så måste det fixas genom att man tar in det via en Mac-formatterad diskett.

Jag kan skicka över installationsfilen till Stuffiit Expander w/ Stuffit Enhancer ver 4.5 (gratisversion) med epost - kolla PM.

Han har PC-exchange. Och Stuffit ver 4.5 kan han få av mig via epost (se post #12 ovan). Man skall inte investera en spänn i ny hårdvara på en LCII. Bättre då att ge en 50-lapp för en LCIII eller LC475 (den med 68040-processor).

1
Bevaka tråden