- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
- 2006-06-19 09:23
99mac har testat ett riktigt vettigt tillbehör till Skype. Ipevo free.1 är en snygg, enkel och välfungerande telefon för Mac.
Jag använder Skype med tillvalet SkypeOut när jag reser runt i världen. Det är ett enkelt sätt att sänka telefonräkningen när chefen skriker över hiskeliga mobilräkningar och hotellen tar ofattbara summor för att ringa hem till flickvännen. Skype går att använda med den inbyggda mikrofonen och högtalarna i en Powerbook men "telefon-känslan" försvinner när man sitter och talar in i en dator.
Ge Skype telefonkänsla
Min kompis Anders har ett Sennheiser-headset som fungerar bra med Skype men det är lite för stort och dyrt för mig - jag har sökt en liten och billig lösning. I förra veckan hittade jag Ipevo free.1 som är en enkel USB-telefon som passar alla Macar. Den levereras i vitt och svart vilket matchar din nya MacBook perfekt. Tyvärr köpte jag en vit telefon några dagar innan jag fick en BlackBook...
Installation
Installationen är enkel även om just mitt exemplar skapade en del frågetecken. Lådan innehöll nämligen inte några drivrutiner för Mac men det är på väg att fixas sa butiksägaren jag talade med. Utan drivrutiner fungerar mikrofon och högtalare fint men knapparna går inte att använda. Lösningen är att besöka Ipevo.com och ladda ner deras nya drivrutiner för Mac OS X - därefter är man igång på nolltid. Med drivrutinerna medföljer ett litet program där man kan programmera alla knappar med valfria funktioner.
Handhavande
Telefonen har vunnit IF Product Design Award 2006 för dess stilrena och funktionella design - jag tycker den matchar en Mac perfekt. Telefonen väger bara 65 gram och är 15,1 x 3,8 x 2,5 cm stor (liten). Förutom självklara funktioner som volymkontroll och knappsats 0-9 finns bland annat möjlighet att ta fram kontaktlistan, sekretessknapp för mikrofonen och slå senast slagna nummer. Buddy Jog kallas det gröna rullhjulen som låter dig rulla igenom kontaktlistan efter någon att ringa upp. Du kan välja mellan tio olika ringsignaler och signalnivå.
USB-sladden är 2.5 meter lång vilket är riktigt smart - det är möjligt att nå den där favoritfåtöljen trots att datorn inte står brevid. Sladden går inte att byta men eftersom det är en USB-sladd går den att förlänga med en vanlig hona-hane USB-kabel. Telefonen drivs via USB och har alltså inget inbyggt batteri.
Bra ljud
Jag tycker telefonen ger riktigt bra ljud - minst i nivå med vilken vanlig telefon som helst. "16kHz sampling rate for excellent sound" säger inte mig så mycket men det finns säkert andra som kan kommentera det. Mikrofon och högtalare är "akustiskt isolerade" för att få bort alla ekoeffekter och det fungerar fint tycker jag.
Köp via SkypeShop
Jag blev förvånad över att Skype erbjuder denna telefon för 354 kronor inkl moms i sin SkypeShop vilket är 100 kronor billigare än i Singapore - inte farligt om man använder Skype ganska ofta. Tyvärr är frakten riktigt dyr: 210kr så en svensk leverantör vore att föredra trots allt.
Sammanfattning & betyg
Ipevo free.1 är en enkel och snygg USB telefon som används i kombination med Skype. Den uppfyller alla mina behov och ger den rätta telefonkänslan till ett relativt lågt pris om man jämför med bra headsets och liknande telefonlösningar jag har sett.
Produkter som detta gör att det blir mer attraktivt att byta bort gamla Telia-abonnemanget mot en helt datoriserad IP-lösning även om det främst är dom låga priserna för utlandssamtal som lockar idag.
Jag har inte hittat några väsentliga problem med telefonen - här är mina betyg:
+ Snygg designvinnare som matchar Mac
+ Alla funktioner man behöver - inte mer
+ Lätt, lång sladd
+ Bra pris
- En tyngre telefon kanske skulle ge mer "telefonkänsla"
- Lite knepig att få tag på i svenska butiker idag
- Drivrutinerna måste hämtas från tillverkarens hemsida