Utan firewire blir det absolut inte. Nån måtta får det ju vara på tokerierna
Alltså jag lånade en kamera av en polare (nån Sony) och den var ju så sorgligt dålig bild på att man började gråta... grådaskiga färger, icke-existerande skärpa och gryning bild. Kändes sämre än vhs faktiskt. Det var definitivt inte tillräckligt bra bild för hemmabruk. Ska ta reda på vilken Sony det var men kass var den iaf. Jag trodde alla DV-kameror spelade in i DVD-kvalitet nämligen men så var det ju inte... därav denna efterforskning.
Jag ska ta en tur ner till stan igen med iBooken och spela in några snuttar från de intressanta kamerorna. Då kommer jag direkt se om nån påminner om polarens odugliga Sony.
DV-in är ju jättesmidigt just för att om jag nu väl lyckas lära far att redigera filmerna så vore det ju smidigt om man kunde spara den redigerade varianten på band också just för att det tar så stor plats på hårddisken annars. Synd att bränna en dvd, kasta filmen från hårddisken och sen repa dvdn... då får man ju göra om allt från orginalbandet.
Jag tog för givet att DV-in var standard, blev helt förvånad när de flesta kameror verkar sakna det
Ska ta och kolla lite på blocket faktiskt... kanske går att göra fynd.
Varför separat vitbalans förresten?