Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa ny DV-kamera - funkar USBanslutning med iMovie? Kan man exportera till usb?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letar ny videokamera till mina föräldrar och har väl fastnat för Panasonic gs180 eller möjligen gs75 (Onoff i stan hade gs180 hemma).

Men varenda %#€= kamera i stan (inklusive gs180) verkar sakna något så basalt som DV-in vilket jag antar betyder att man inte kan exportera från iMovie tillbaka till bandet när man redigerat film.

Kan man använda USB för att exportera till bandet? Funkar ens USB-anslutning oavsett kamera med iMovie? Känns ju korkat att inte kunna spara på band när man redigerat...

Jag har ingen större koll på kameror så rätta mig gärna men vad jag klurat ut hittills så är 3CCD att föredra framför 1CCD. En fysiskt större bildkrets är även att föredra över en mindre (pga att mer ljus faller in antar jag). En 1CCD med stor bildkrets kan ha bättre bild än 3CCD med liten krets.
Jag kollade runt lite och i prisklassen 5000 - 6000 så verkar alla kameror ha lika stor bildkrets så det känns som att panasonicen isf vinner pga 3CCD. Har jag rätt där?

Tacksam för all hjälp

Det vanliga? är att man exporterar/sparar till CD,DVD eller nätet? Och då behövs inte DV-in. DV-ut är ett måste för iMovie. Jag köpte en Canon med DV-in men har nog aldrig använt den funktionen.

dv in är faktiskt en grymt bra funktion då DV tar hyffsat mkt plats på datorn. Sen brukar det vara rätt standard i dagsläget så det är inget man ska snåla in på tycker jag. Sen är det precis som du lyckats forska fram att det har lite med storlek och antal CCD att göra men defenitift inget att stirra sig blind på. Bästa är att kolla ren bildkvalite och möjlighet med separat vitbalans. Alltid svårt att shoppa kameror i lägre prisklass.. så mkt lul-lul och lite fokus på bildkvallan tyvärr. Sony har i regel ett gediget hus och är mer "stabil" när det kommer till bandtyper, nedsmutsning osv medans panasonic har lite bättre färgåtergivning.

De flesta kameror har väl "tillräckligt" bra bild för hemmabruk?

Själv har jag en gammal Sony Digital-8 (videoformat som DV fast på Hi8/D8-kassetter) och det är guld värt med en komplett serie in och utgångar. Särskilt om man inte har dvd-brännare men också för att arkivera en dv-kopia utan förstörande komprimering som dvd trots allt innebär. Skulle dvd-skivan bli skadad kan man alltid återskapa från bandet.

Har kameran dessutom analoga ingångar kan den fungera som videodigitaliserare utan att först spela in på dv-band - exvis är det bara att koppla in en vhs-bandare till kameran och "strömma" direkt in i iMovie.

Sensmoral: lite äldre begagnad kamera har fler in- och utgångar (och är möjligtvis mer gediget byggd) än ny kamera med mycket lull-lull och på pappret fina bildspecar. Priset är nog detsamma.

Sedan skulle jag aldrig köpa en dv-kamera med bara USB och ingen iLink/FW, men det är ju jag det...

Utan firewire blir det absolut inte. Nån måtta får det ju vara på tokerierna

Alltså jag lånade en kamera av en polare (nån Sony) och den var ju så sorgligt dålig bild på att man började gråta... grådaskiga färger, icke-existerande skärpa och gryning bild. Kändes sämre än vhs faktiskt. Det var definitivt inte tillräckligt bra bild för hemmabruk. Ska ta reda på vilken Sony det var men kass var den iaf. Jag trodde alla DV-kameror spelade in i DVD-kvalitet nämligen men så var det ju inte... därav denna efterforskning.

Jag ska ta en tur ner till stan igen med iBooken och spela in några snuttar från de intressanta kamerorna. Då kommer jag direkt se om nån påminner om polarens odugliga Sony.

DV-in är ju jättesmidigt just för att om jag nu väl lyckas lära far att redigera filmerna så vore det ju smidigt om man kunde spara den redigerade varianten på band också just för att det tar så stor plats på hårddisken annars. Synd att bränna en dvd, kasta filmen från hårddisken och sen repa dvdn... då får man ju göra om allt från orginalbandet.
Jag tog för givet att DV-in var standard, blev helt förvånad när de flesta kameror verkar sakna det

Ska ta och kolla lite på blocket faktiskt... kanske går att göra fynd.

Varför separat vitbalans förresten?

Senast redigerat 2006-06-19 20:01

Edit: rättade en kul felstavning... och kom åt citera-knappen istället för redigera så det blev dubbelinlägg också.

Kollade lite på blocket iaf, det var inte nåt vidare utbud faktiskt.

1
Bevaka tråden