En av de riktigt delikata problemen man kan ställas för här i industriländerna har drabbat mig. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, så jag vänder mig till er kloka pro-99:or för råd.
Jag har bytt jobb (eller ska efter semestern), och jag måste då bestämma mig hur jag ska göra med min hemlånade arbetsdator. Det är en iMac G5 20" 1,8 som jag har haft hemma det senaste året. Nu när jag slutar har jag blivit erbjuden att köpa loss den, eller lämna tillbaka den till arbetsgivaren.
Men jag vet inte vad jag ska göra...
Till saken hör att jag redan har en iBook G4 privat som jag i princip använder 80-90 procent av tiden hemma. iMacen använder jag endast när jag gör större eller mer avancerade jobb. Inte så ofta alltså.
Jag kommer också att få en ny arbetsdator på nya jobbet. Som jag får bestämma själv vad jag vill ha. Min idé är då att köpa en Macbook dit. Jag kommer nämligen att behöva släpa runt den en hel del.
Dessutom tycker jag att iBooken hemma börjar bli lite trött. Den har snart två år på nacken, och det skulle vara trevligt att byta ut/komplettera den med en MB.
Det jag har att välja på är därför:
• Köpa loss iMacen och låta det vara som det är hemma.
• Lämna tillbaka iMacen och använda jobbets MB när jag behöver lite mer kraft.
• Lämna tillbaka iMacen och köpa en MB hem (och ev. komplettera med en 20" skärm).
• Köpa loss iMacen och ändå köpa en MB hem.
Vad tycker ni?