Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copy Control-skivor

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-06 20:25

Dum fråga, men var det inte så att en CopyControl-CD skulle vara omöjlig att kopiera? Jag sitter just nu och packar ihop Brown Sugar soundtracket till mp3. Inga som helst problem. PÅ baksidan står att skivan kan spelas i en Windows-dator eller i en vanlig stationär CD-spelare

CopyControl (Kent, Celine Dion tex) ställde ju till det å det grövsta i Mac OS 9, dör folk fick lämna in sina Macar för demontering av CD-drive:n.

Är det så att OS X är så förbannat överlägset att kopieringsskydd inte biter på det helt enkelt?
Ge mig ett svar.

Köpte Lars Winnerbäcks senaste idag. Märkte inte att den var kopieringsskyddad förän efter jag hade rippat den med iTunes och satt o bläddrade i inlagan.

Hur lyckades du med det. Själv har jag itunes 3.0.1 och Mac OS X.2.4. Försökte flera gånger på olika sätt utan att lyckas. CD:n låste sig till och med så hårt att jag var tvungen att göra en tvingad omstart för att kunna få ut den efter att ha försökt rippa skivan.

(Ett tag funderade jag på att skicka tillbaka alla Winnerbäck-skivor till höga vederbörande för att tacka för en lång och givande tid men eftersom jag är för mesig, och eftersom min sambo vill ha kvar skivorna, fick det vara. )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-14 15:25

Har lyckats med konststycket att köpa flera skivor med kopieringsskydd av misstag...
De går inte att spela i bilstereon, men det går bra att bränna av dem i aiff- och mp3format, strange...
Tyvärr så blir det på ett par spår ngn form av störningsljud.
Man kan ju fråga sig om syftet med kopieringsskyddet är att förhindra användning i bilstereon, medans det fortfarande går att bränna och konvertera till mp3...?

//mmi

• Oregistrerad
  • 2003-03-14 23:56

Jag fattar inte att ni ids köpa skräpet. Av princip vägrar jag så länge de försöker begränsa på vad jag kan spela min ärligt inköpta produkt. Inte kunna spela i bilstereon, helt sjukt! Inte kunna spela i datorn, ännu sjukare! Bojkotta skiten, det finns ju hur mkt bra musik som helst som inte har kopieringsskyddsskräpet.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jörgen U:
Jag fattar inte att ni ids köpa skräpet. Av princip vägrar jag så länge de försöker begränsa på vad jag kan spela min ärligt inköpta produkt. Inte kunna spela i bilstereon, helt sjukt! Inte kunna spela i datorn, ännu sjukare! Bojkotta skiten, det finns ju hur mkt bra musik som helst som inte har kopieringsskyddsskräpet.

Men mycket av det nya som kommer är kopieringsskyddat har jag sett, men inte märkt något av. Det har gått utmärkt att göra kopior att ha i bilen o s v. Winnerbäck eller vad han heter får dom dock göra hur jävla kopieringsskyddad som helst, gärna spelningsskyddad också för min del.

Nä, vägra köp möget!
Bra sida om ämnet

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Winnerbäck eller vad han heter får dom dock göra hur jävla kopieringsskyddad som helst, gärna spelningsskyddad också för min del.

Ibland så bara myser man.
Nurell, du skrev det jag tänkte, tack!

Skaffa Winnerbäcks gamla skivor, typ de tre första. Dom är suveräna och utan kopieringsskydd.

så kom änglar
kom älvor
det börjar bli kallt
graderna sjunker så fort överallt
och det hjärta som skulle bli ditt på nåt vis
det fryser nu sakta till is

Saknar den tiden då det bara var Winnerbäck, en gitarr och några hängivna fans på Ersboda Folkets Hus... nu ska det rockas och hållas på, inte alls lika speciellt.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Skaffa Winnerbäcks gamla skivor, typ de tre första. Dom är suveräna och utan kopieringsskydd.

så kom änglar
kom älvor
det börjar bli kallt
graderna sjunker så fort överallt
och det hjärta som skulle bli ditt på nåt vis
det fryser nu sakta till is

Saknar den tiden då det bara var Winnerbäck, en gitarr och några hängivna fans på Ersboda Folkets Hus... nu ska det rockas och hållas på, inte alls lika speciellt.

Ett mirakel att han fått skriva kontrakt för så många skivor..
Jag ser fram emot att det bara blir Winnerbäck, en gitarr och några hängivna fans på Ersboda Folkets Hus i fortsättningen igen.
Onödigt att smutsa ner etern med fler Lundellepigoner, det räcker med bruset som originalet skapar i sin strävan att efterlikna sina original.

Lundell... bah.

Nu blir det flame wars här snart...

• Oregistrerad
  • 2003-03-31 09:32

Hmm...

Jag har testat att rippa Robyns senaste både i iTunes (OSX) och i Roxio, Toast Audio Extractor (OS 9) men det funkar f-n inte. Den tar ca: 10 sek av första låten, sen är det stopp...

PB G3 (lombard) (10.1.5 eller 9.2)

tips någon?

• Oregistrerad
  • 2003-03-31 10:38

Om man ids kicka igång OS 9 / Classic så kan jag rekommendera det lilla programmet "TrackThief" som fanns långt innan kopieringsskyddens tid, men gör sitt jobb än idag. Även gamla SoundJam MP har lättare för att rippa skyddade skivor än iTunes.

• Oregistrerad
  • 2003-04-07 10:12

Aaaaaaaaah jag blir galen!

Här förespråkar jag för att man skall bojkotta kopieringsskyddade cd´s så faller man själv ditt.

Hadde hört några låtar från Pet Shop Boys nya Disco 3, som jag laddat ner, som jag tycker om. På väg hem från gymet i lördags gick jag förbi en ck affär och såg skivan varvid jag springer in och köper den för att sedan skynda vidare hem. När jag nu försöker spela skivan i datorn så funkar det inte och jag ser till min förskräckelse att det står en massa hemsk text med fin stil på baksidan av cd.

Så vad skall man göra gå tillbaka till musik affären och lämna tillbaka den?
Höra av sig till skivbolaget?

Skivan kostade mig 199 kr och är just nu helt värdelös för mig. Vem skall straffas???

Jävla plastskräp!

• Oregistrerad
  • 2003-04-07 11:25

Läste i Dagens DN att man har rätt att återlämna CD-skivor som inte går att spela i datorn efter beslut från allmänna reklamationsnämnden (tror jag det var). Så det är bara till att trava ner till skivaffären och lämna tillbaks skivan

• Oregistrerad
  • 2003-04-07 13:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U

Måste bara instämma, har sagt det förut & säger det igen; köp inte skräpet, folk skulle bara veta vilken bluff det här kopieringsskyddet är, det följer ju inte ens CD-standarden "red book", därför klarar inte vissa spelare spela junket. Det diskuteras ju t.o.m. om dessa över huvud taget ska få ha en CD-label på konvulutet. För er som köpt, lämna tillbaka skiten! Det enda som gäller är bojkott! Är musiker själv, men det här är HELT FEL väg att gå.

Pirata skivorna istället. Det spelar ingen roll att det inte drabbar Macare. Endera dan har de löst det och då ångrar man att man stödde det när det var nytt.

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-05 11:18

Det har stor betydelse vilken CD-läsare man ämnar använda för kopieringen. I min G4 monterade jag en LiteOn brännare av billig sort. Med den gick det utmärkt att rippa kopieringsskyddade skivor till datorn, ex The Sounds skiva som har kopieringsskydd. Med den Toshiba CDRW/DVD som sitter i min G5:a börjar det rassla från läsaren när den skall läsa första spåret och iTunes hänger sig. Samma sak händer oavsett program.

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 12:19

skivbolagen har godkänt att CC ska funka på minst 80% av datorerna.

dom har visst inte hajat grejen. det räcker ju om en person kan kopiera, så är det klart.

fick en promo på basement jaxx, och den var grymt skyddad. gick inte att spela eller kopiera, i varken 9 eller x. har aldrig hänt förut. men eftersom det var en promo så tycker jag bara att det är bra.

som sagt, man borde egentligen köpa skivorna, och sedan lämna tillbaka, så dom fattar någongång.

dessutom verkar det som om vissa bolag nu trycker upp ett visst antal utan CC, bara för att man ska kunna få tag i det om man verkligen vill. men det är bara en teori...

1
Bevaka tråden