Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudhjälp med MacBook

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-20 02:09

Har köpt en MacBook för inte så längesen och skrotat min PC helt o hållet. Innan så använde jag min PC för att spela upp film och musik i vardagsrummet på min tv och receiver. Då hade jag dragit en lång ca 25m (rca tror jag) sladd från receivern (digital ingång märkt "CD") till mitt ljudkort på min PC i spdif utgången.

Men på min nya MacBook passar inte rca sladden i den kombinerade optisk digital ljudutgång/hörlursuttag (minikontakt). Då det var mycket möda och besvär att få ihop en 25m rca sladd (fick koppla ihop flera 5 meters sladdar och ha mig) och sedan dra den snyggt i taket så skulle jag gärna fortsätta använda sladden om det nu går. Så vad för alternativ har jag? Hört att det skall finnas någon optisk > coax (rca) konverterare?

Så här ser den sladden ut:

Sladd 1

En till fråga, har en gammal förstärkare som jag innan använde till min PC. Den kopplade jag då till den vanliga ljudutgången på ljudkortet. Men som i föregående fråga så passar inte den kontakten till min MacBook. Finns det någon typ av konverterare här också?

Så här ser den sladden ut:

Sladd 2

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Du behöver en omvandlare tex http://www.pixmania.co.uk/uk/uk/168198/art/hama/digital-converter-optical.html (se till att det är optisk in och coax ut, annars funkar den inte, verkar vara svårare att få tag i en sån som du behöver än en som är tvärtom )och en:
http://www.jmedata.se/start.asp?store=I&target=product.asp||dept_id=||itemno=17488
Så ska det fungera. Kanske finns andra som säljer billigare, det kontrollerade jag inte så noga.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-20 02:26

Satans vilken stor rackare. Hade tänkt mig något man bara kopplar på sladden :\

Länk nummer 2 du postade är samma som nummer 1 förresten.

Tack för hjälpen hur som helst

Kolla igen, jag fumlade lite med länkarna
Du måste tyvärr fixa en stora konverter för vad jag förstått skickar den bara ut digitalt ljud optiskt. Har jag dock inte testat själv men hittar inget i specifikationerna om att den skulle kunna skicka ut annan digital signal.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-21 14:05

Hmm behöver jag verkligen 2 adaptrar?

Räcker det inte med en optisk in -> coax ut så kopplar jag in en optisk sladd i macbook utgången och sen in i optisk in och ut kopplar jag in min rca i coax ut?

1
Bevaka tråden