Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G-surf med Telia saknar Macstöd?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-18 21:12

Bra oskich! Vet att det ofta är svindyrt. Men vilken inställning använde du?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-03-19 19:21
Ursprungligen av Spooky:

Telia har börjat marknadsföra sitt internetabonnemang via 3G rätt agressivt. Surfa hur mycket du vill kvällar och helger via mobilen för 89kr/mån.

Det kan ju var intressant för somliga, farsan t ex. Men så kommer man som vanligt till kravspecen.

Föga förvånande att skiten bara stödjer PC. Men hårdvara brukar man ju kunna trixa igång ändå på Macen. Men så kommer man till funktionsbeskrivningen.

En speciell programvara endast utvecklad för PC verkar krävas för uppkoppling... så vad gör man nu? Proteststorm någon?

Läs mer www.telia.se/tradlost

Har idag fixat Telias trådlösa bredband och sitter nu med min MBP och ett USB-modem och surfar förfullt. Med hjälp av Launch2net från http://www.novamedia.de så funkar allt perfekt. Så nu har man bredband i skogen mellan 19 och 07 samt helger för 89:- i månaden.

Så nog finns det Mac-stöd, bara inte från Telia.

Ursprungligen av mola:

Har idag fixat Telias trådlösa bredband och sitter nu med min MBP och ett USB-modem och surfar förfullt. Med hjälp av Launch2net från http://www.novamedia.de så funkar allt perfekt. Så nu har man bredband i skogen mellan 19 och 07 samt helger för 89:- i månaden.

Så nog finns det Mac-stöd, bara inte från Telia.

Varför betala €75 för någon som fungerar gratis med drivrutiner?
Låter rätt idiotiskt eller. Jag har mac (uppenbart) och Telias USB-modem och det fungerar hur bra som helst. Får man inte igång det är det inte fel på Telia utan på personen ifråga som inte är kapabel nog.

Mvh,

Ursprungligen av Rossifumi:

Varför betala €75 för någon som fungerar gratis med drivrutiner?
Låter rätt idiotiskt eller. Jag har mac (uppenbart) och Telias USB-modem och det fungerar hur bra som helst. Får man inte igång det är det inte fel på Telia utan på personen ifråga som inte är kapabel nog.

Mvh,

Du kanske ska dela med dig av din kunskap till de stackare som inte är lika kapabla som du?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-03-19 22:18
Ursprungligen av Rossifumi:

Varför betala €75 för någon som fungerar gratis med drivrutiner?
Låter rätt idiotiskt eller. Jag har mac (uppenbart) och Telias USB-modem och det fungerar hur bra som helst. Får man inte igång det är det inte fel på Telia utan på personen ifråga som inte är kapabel nog.

Mvh,

Själv vill jag att det bara skall fungera och köpte launch2net när uppkopplingen med min SE z530i och MBP inte ville fungera. Ingen på det här forumet kunde hjälpa och varken SE eller Telenor hade support som fungerade. 75€ är småpengar för att få något att fungera med en knapptryckning och slippa hålla på att testa olika lösningar under produktiv tid.

Så istället för att beskriva dig själv som jätteduktig och alla andra som idioter så kanske du skulle lägga en stund på att skriva ner en beskrivning på hur man får allt att fungera. Jag tror att ett flertal medlemmar här skulle uppskatta det.
Men du har väl inte tid med sånt utan har fullt upp med att kritisera andra.

Ursprungligen av mola:

Själv vill jag att det bara skall fungera och köpte launch2net när uppkopplingen med min SE z530i och MBP inte ville fungera. Ingen på det här forumet kunde hjälpa och varken SE eller Telenor hade support som fungerade. 75€ är småpengar för att få något att fungera med en knapptryckning och slippa hålla på att testa olika lösningar under produktiv tid.

Så istället för att beskriva dig själv som jätteduktig och alla andra som idioter så kanske du skulle lägga en stund på att skriva ner en beskrivning på hur man får allt att fungera. Jag tror att ett flertal medlemmar här skulle uppskatta det.
Men du har väl inte tid med sånt utan har fullt upp med att kritisera andra.

Om man använder sökfunktionen så har jag svarat på hur jag fick det att fungerar i ett flertal trådar. Du laddar bara ner drivrutiner ifrån någon leverantör som använder samma modem. Vissa har fått det att fungera med Tele2Comviqs drivrutiner men de har jag inte lyckats installera på min MBP, kan hända att de fungerar på äldre macar. Ladda ner någon av de jag länkat till nedan iaf, de båda fungerar för mig.

- De innehåller två filer, ett inställningsprogram (1_Huawei_DataCard_Drv_App_Intel.pkg) samt drivrutiner (2_HuaweiDataCardDriver(2.7)-intel.pkg) för modemet. Kör först inställningsprogramets installation och när det är klart kör du in drivrutinerna. Tänk på att inte modemet får sitta i under installationens gång.

- När båda är installerade kopplar du in USB-modemet.

- Sedan startar du inställningsprogramet (HuaweiApp) och ställer in "Access Point Name" till "online.telia.se" om du nu har Telia. Stänger av pinkoden om du nu har en sådan aktiverad och vill kunna koppla upp lättare, annars är du tvingad att starta HuaweiApp varje gång och slå in din pin-kod.

- Du kan sen använda HuaweiApp var gång du vill koppla upp eller så skapar du en anslutning i "Systeminställningar > Nätverk", första gången du öppnar upp inställningspanelen efter installationen så kommer det upp att du har en ny enhet "Huawei Mobile", ställ bara in numret till *99#, välj sedan "Huawei Mobile Connect - 3G Modem" som modem och ta bort "Vänta på kopplingston" under "Modem-fliken" så är det klart. Kryssa gärna i "Visa modemstatus i menyraden" så är det väldigt lätt att koppla upp sen.

3:s Intel > http://www.tre.se/upload/3MobiltBredband/Intel.zip
3:s PPC > http://www.tre.se/upload/3MobiltBredband/PPC.zip

MyGlobe Intel > http://www.myglobe.com.ph/myGlobe/others/Huawei_Intel_App.zip
MyGlobe PPC > http://www.myglobe.com.ph/myGlobe/others/HUAWEIDataCardAPP_PPC.pkg.zip

Jag använde först de drivarna ifrån MyGlobe till mitt Telia, men använder nu 3's då jag skaffade det senare för att hastigheten var så mycket bättre nu i och med Turbo3G. Men jag surfar med mitt Telia USB-modem på samma drivrutiner så de skall fungera lika bra dom. Är samma program i dom, om möjligt i lite olika versionsnummer.

Mvh,

Ursprungligen av mola:

Har idag fixat Telias trådlösa bredband och sitter nu med min MBP och ett USB-modem och surfar förfullt. Med hjälp av Launch2net från http://www.novamedia.de så funkar allt perfekt. Så nu har man bredband i skogen mellan 19 och 07 samt helger för 89:- i månaden.

Så nog finns det Mac-stöd, bara inte från Telia.

Jag har fram tills detta tips inte lyckats få igång 3G surf via min mobiltelefon men med Launch2net så fungerade det på en gång.
Super!
Sedan när jag skulle köpa detta program blev jag tvungen att handla deras iSync plugin för E70 medan jag ändå var där...

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-03-20 17:47

Se där Rossifumi.

Det var väl inte så svårt. Ditt senaste inlägg kommer nog många att ha nytta av.

Att hjälpa till på detta sätt är väl anledningen till att man är med på sådana här forum och nu kommer säkert några till att skaffa trådlöst bredband från Telia.

Själv så hade jag redan Launch2net och kopplade bara i modemet och startade programet. Sen var jag ute och surfade efter en minut. Och för min del så är det så jag vill att det skall fungera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-20 23:55

Intressant tråd det här. Själv kör jag turbo3G från Tre med usb-modem. Funkar klockrent!

Surfade tidigare med mobilen som modem, men det drog så sjukt mkt batteri ur telefonen. Särskilt om man pratar i den samtidigt. 199:-/mån för obegränsad konsumtion just nu. Eller 299:- plus moms om man är företag. Hmm...

Har det hänt något mera på detta område sedan i mars?

Jag tänker närmast på hur bra Telias USB-modem fungerar med mac. Har bättre drivrutiner kommit från Telia så man inte behöver testa andra eller köpa specialprogram?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-06-25 14:09

Telia lär väl inte stödja mac på ett bra tag till. Marknadsandelen skall väl upp på 20% innan de tycker det är lönt att satsa på support. Dock fungerar Huawei:s drivrutiner bra, se Rossifumi:s sista inlägg ovan, och annars kan man skaffa Launch2net som sköter allt automatiskt.

Bevaka tråden