Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automator: Hur göra en genrell sökväg?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att skapa en installerare med Automator.
Det handlar om att flytta filer bara så det rätt enkelt men jag behöver sätta en system variabel för till vilken användare den ska kopiera filerna till.

Den ska kopieras till inloggad användare - hur gör jag det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-20 11:22

Skriver du ett shellscript som sköter själva kopieringen? Använd $USER isf. env printar alla variabler som är satta för dig eller annan användare.

  • Medlem
  • 2006-06-20 11:30

Jag gjorde faktiskt en sådan igår. Kolal din mail så får du se hur min ser ut. Den hämtar en fil från en server som heter cred lägger den på ett ställe på hårddisken och öppnar en annan fil som också ligger på cred.

  • Medlem
  • 2006-06-20 11:35

Jag ser nu att jag har valt att lägga den i HD/program/InDesign, men jag testade nu med att lägga den i mitt eget konto och det gick bra även på en annan dator.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-20 14:09

Det riktiga sättet att referera till "platser" i filsystemet med AppleScript är att använda "path to" File command i Standart Additions. Då får man alltid rätt sökväg oavsett användare.

path to v: Return the full path to the specified folder

path to application support/applications folder/desktop/desktop pictures folder/documents folder/favorites folder/Folder Action scripts/fonts/help/home folder/internet plugins/keychain folder/library folder/modem scripts/movies folder/music folder/pictures folder/preferences/printer descriptions/public folder/scripting additions/scripts folder/shared documents/shared libraries/sites folder/startup disk/startup items/system folder/system preferences/temporary items/trash/users folder/utilities folder/workflows folder/voices/apple menu/control panels/control strip modules/extensions/launcher items folder/printer drivers/printmonitor/shutdown folder/speakable items/stationery : the folder to return

[from system domain/local domain/network domain/user domain/Classic domain] : where to look for the indicated folder

[as type class] : the type to return: alias or string (default is alias)

[folder creation boolean] : Create the folder if it doesn’t exist? (default is true)

result alias : the path to the specified folder

Automatoter fixar inte det jag behöver för detta projekt.
Jag behöver flytta mappar till sätllen där jag behöve ha root rättigheter.
De verkar inte Automator fixa... går vidare mot Package Maker.

1
Bevaka tråden