Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några nybörjarfrågor

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan, jag har just bytt från PC till Mac och hittils så är jag riktigt nöjd.

Enda jag kan klaga på är att där jag på min förra dator hade "del" knappen så har jag nu "Eject".
Klart jobbigt när jag lyssnar på musik

Eftersom jag under hela mitt liv har arbetat med PC så känns allt lite ovant.

Bland annat så undrar jag hur jag ska göra för att min MacBook inte skall koppla ner från mitt trådlösa nätverk varje gång jag stänger skärmen?

En andra sak jag undrar över är det här med installerade program.

Finns det någon motsvarighet till Windows "lägg till/ta bort program"?
Och om det gör det så: Var hittar jag denna funktion?
Om inte: Hur avinstallerar jag program?

Tack på förhand!

Avinstallering av program. För de flesta programmen som du vill avinstallera så tar program ikonen som ligger i "Applications" (Applikationer?)* och drar dem till papperskorgen. Klart! Nu blir de kanske lite inställningar kvar i Library (Bibliotek?) mapparna, men de är oftast inga problem. Inte på samma sätt som WIndows Registry som grottar igen och gradivs blir problematiskt om man installerar mycket programvara. Dessutom är Library katalogerna ganska enkla att förstå om man skulle behöva.

Jag har ingen MacBook ännu, så jag vet inte varför du blir av med nätverksuppkopplingen när Macen sover. Jag hade något liknaden på min iBook för länge sedan, men det fixades vid någon OS uppgradering vill jag minas.

* Alla mina Macar har Engelskt OS X så jag vet inte vad allt heter i det svenska.

• Oregistrerad
  • 2006-06-20 18:33

* Program

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-20 18:42

Programmet AppZapper är smidigt för att avinstallera program.

Att dra programmet till papperskorgen räcker, men alla program skapar ju sina filer med inställningar och sånt och dom blir du inte av med när du bara slänger programmet. Det är bara nån enstaka kB så det spelar ingen roll för utrymmets skull men vill du ha "rent hus" rekommenderar jag appzapper. Allt appzapper gör kan göras för hand med spotlight, men appzapper gör det smidigare.

edit - adress: http://www.appzapper.com/

Dessutom har programmet precis fått en funktion som skärmdumpen nedan illustrerar. Precis vad du söker alltså. En "lägg till/ta bort"-funktion som windows har.

En mac somnar när du fäller ner skärmen och det finns inget officiellt sätt att hindra detta. Sömnläget i sig är inget problem men för en som kommer från PC-land är det ganska obegripligt att man inte ska få låta datorn jobba vidare på nedladdningar osv. medan den är hopfälld.

Ok, tack för svaren!

Jag ska testa "AppZapper" det verkar vara vad jag var ute efter.

Och det är i mina ögon bra underligt att det inte går att ställa om att datorn ska sova eller inte vid luckstängning.

Men, men...
Blir väll till att lära sig leva med det.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-21 16:23
Ursprungligen av Bombastian:

Och det är i mina ögon bra underligt att det inte går att ställa om att datorn ska sova eller inte vid luckstängning.

Datorn skulle överhettas mycket lättare om den var igång då locket var stängt.

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-22 14:49
Ursprungligen av mratin:

Datorn skulle överhettas mycket lättare om den var igång då locket var stängt.

Hur kommer det då sig att varenda datortillverkare på den här planeten utom just Apple verkar kunna bygga datorer som kan vara igång medan dom är hopfällda?

Jag tror nog att det där med överhettning är en myt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-22 14:59
Ursprungligen av Perc:

Hur kommer det då sig att varenda datortillverkare på den här planeten utom just Apple verkar kunna bygga datorer som kan vara igång medan dom är hopfällda?

Jag tror nog att det där med överhettning är en myt.

Jag håller med om att det är helt galet. Det är ju inte så att vi vill ha skärmen igång när locket stängs. Fast å andra sidan, en PC verkar ju kunna brinna oavsett vilket:
http://mac.feber.se/2006/06/dell_brjar_brin.html

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-20 22:40

Min Powerbook förlårar också det trådlösa då jag stänger luckan, men kopplar upp så fort jag öppnar locket igen. Inget jag stör mig på alltså.
Välkommen hit Bombastian.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-06-20 23:34

Bombastian: Glöm inte att AppZapper är ett program som inte är nödvändigt på något vis, dvs det är inte motsvarigheten till Lägg till/Ta bort program i Windows, utan standarden är snarare att bara slänga .app-filen i Program-mappen! I början känns det ovant; ska det verkligen vara så enkelt? Svaret är JA!

Jag klarar mig fint utan Appzapper. Jag håller reda på hur programen installerades. Antingen så har jag dragit programmen till Program-mappen och kan då kasta dom lika enkelt. Eller så instalerades programmet med en installationsdialog och då brukar det finnas en avinstallerare med. Om ingen avinstallerare hittas drar jag skräpet till papperskorgen och kanske gör en sökning på app-namnet med spotlight och kastar en del som jag hittar.

Jag har dock använt OS X några år så AppZapper kanske känns tryggare för dig? Jag vill dock belysa att det faktiskt är hyffsat enkelt att få en övergripande koll på sådana saker i OS X.

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-21 15:49

Det är bara i undantagsfall som det finns en avinstallerare med. Appzapper är kalasbra om håller på och trixar med många program som man sen vill ta bort.

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-21 16:00
Ursprungligen av Perc:

P
Att dra programmet till papperskorgen räcker, men alla program skapar ju sina filer med inställningar och sånt och dom blir du inte av med när du bara slänger programmet. Det är bara nån enstaka kB så det spelar ingen roll för utrymmets skull men vill du ha "rent hus" rekommenderar jag appzapper.

Det behöver, som du mycket riktigt antyder, inte nödvändigitvis vara dåligt att låta inställningsfiler ligga kvar. De tar inte någon plats på dagens stora hårddiskar och om du ångrar dig och installerar programmet igen senare (kanske en nyare version?) så finns dina inställningar kvar.

Det finns ett hack som gör att MacBooken inte somnar när man stänger luckan men jag minns inte var jag såg det. Kan till ock med varit här på 99mac som jag såg det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 19:20
Ursprungligen av Bombastian:

Bland annat så undrar jag hur jag ska göra för att min MacBook inte skall koppla ner från mitt trådlösa nätverk varje gång jag stänger skärmen?

Apple själva säger:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86286

1. Make sure the computer is plugged in to an outlet using the AC power adapter.
2. Connect a USB keyboard and mouse to your computer.
3. Connect the Apple video (VGA or DVI) adapter that came with your computer to the appropriate port on the external display or projector and turn the display or projector on.
4. With the computer turned on and your keyboard or mouse connected, connect the other end of the adapter to the video output port on your MacBook Pro or PowerBook G4.
5. Once your computer's Desktop appears on the external display, close the computer's lid.
6. Once the lid is closed, wake the computer up by either clicking your mouse button or by pressing a key on your keyboard.

Annars kan du ju kolla in SleepLess, med risk för att din bärbara blir för överhettad (doh!).
http://www.macupdate.com/info.php/id/10564

1
Bevaka tråden