Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda misslyckad DAT-inspelning

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-06-20 21:49

Jag spelade in en teaterföreställning på en DAT-bandare för några månader sedan. Problemet är att jag spelade in på ett DATA-formaterat band istället för ett Audio-formaterat band. Inspelningen kom med på bandet men det kom även ett konstant tickande/skrapande ljud.

Nu till frågan:
Går det att rädda inspelningen?

• Oregistrerad
  • 2006-06-22 00:19

Beror helt på karaktären på oljudet, om det är konstant digitalt, (exakt alltså), och du har ställen på bandet där du bara har detta oljud, så kan man testa att lägga in det hela i t.ex Pro Tools, kopiera oljudet till ett annat track, lägga det exakt i fas med oljudet på orinaltracket, och sen fasvända det. Kan funka.
Finns också några pluggar man kan testa.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2006-06-22 07:51

Jag skall försöka hitta någon med en DAT-bandare jag kan låna. Då drar jag in allt och kan ge ett exempel på hur det låter.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-07-22 23:49

Jag "räddade" en liknande grej från DAT som spelats in på en trasig bandare, ena kanalen var helkass medans den andra hade konstanta digitala clip och dist på peakar. Jag fimpade den helt kassa kanalen och lyckades rensa bort mycket click med waves x-click och de värsta klippte jag om eller ritade om för hand. Peakarna som dista drog jag ner eller / och körde X-crackle på. Ett hästjobb men blev ändå lyssningsbart. Var inspelat från en livespelning så turligt nog var det inte så mkt panorerat så jag tappade inte så mkt på att ta bort den ena kanalen helt. Sen dubblade jag den prosessade kanalen och la på lite stereoreverb mest för att få lite stereo, och breddade lite till efter det.

Alla waves X-pluggar kan funka riktigt bra till vissa klipp, om skrapet inte är alltför brett så kanske x-noise kan funka, i annat fall så är ju manuell utfasning också ett trick som Ken skrev om. Ibland även efter en eq om man vill begränsa sig i frekvenser. Man får änna lattja lite
Lycka till !

1
Bevaka tråden