Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MP3 till ljudbok

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-20 22:51

hej,

jag har har en ljudbok som är i mp3 format och jag undrar hur jag skall göra för att den ska hamna under ljudböcker i min iPod?

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-25 10:17

Du kan göra som så att du konverterar den till aac och sedan döper du om filen från .m4a till .m4b. Då känner både iPod och Front Row igen den som en ljudbok. Men iTunes självt gör det inte! Helt värdelöst och jag undrar fortfarande varför det är så...

• Oregistrerad
  • 2006-07-03 09:23

Men finns det något program som man konverterar låtarna så som Snooze säger att man ska göra då?

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-03 09:31

iTunes gör det självt! Ställ först in önskat format i Inställningar-Avancerat-Importera. Därefter markerar du de spår du vill konvertera, och ctrl-klickar. I kontextmenyn ser du nu ditt konverteringsalternativ. Det tog ett tag innan jag fattade att det alternativet var beroende på brännarvalet. Känns inte riktigt Apple, så att säga. Men när man väl vet om det så är det ju inget bökigt.

• Oregistrerad
  • 2006-07-05 11:44

Men jag undrar om det finns något program som ändrar filändelsen .m4a till .m4b? För att jag har många filer

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-05 17:45

Nä, det har jag inte hittat iaf. Jag gör det manuellt. Först drar jag min samling från iTunes biblioteket till en temporär mapp på Skrivbordet. Därefter tar jag och raderar filerna från iTunes. Sedan kör jag ett flöde via Automator, som ändrar (Finder-search and replace) från .m4a till .m4b. Sedan skickar jag in filerna i iTunes igen.

Finns säkert smidigare sätt att göra det på, men detta fungerar iaf.

• Oregistrerad
  • 2006-07-05 18:09

Men jag får det inte att fungera ändå Så här gjorde jag: 1. matade in cd skivan i datorn och iTunes öppnades. 2. jag valde att den skulle importera ljudfilerna i AAC format. 3. nu ligger ljudfilerna på datorn och jag börjar byta filändelsen från .m4a till .m4b . 4. jag uppdaterar min ipod men boken ligger inte under ljudböcker på ipoden ändå!

vad har jag gjort för fel?

Bra script: http://www.dougscripts.com/itunes/scripts/scripts07.php?page=1#makebookmarkable

På samma sida finns det även ett script som slår ihop filerna till en enda, tycker jag är smidigt.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-05 19:58

Felet är nog att du inte byter filändelsen på riktigt, utan bara "som det ser ut" i Findern. Prova att ctrl-klicka på den och "visa info". Ändra sedan filnamnet därifrån och se om det blir någon skillnad.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-05 20:01

Hmmm... på något skumt sätt lyckades jag få några av ACC-filerna som jag döpt om till .m4b markerade som "Protected AAC" i iTunes. Jag vill gärna göra om det, för de filerna dyker upp som ljudböcker i iTunes nu!

• Oregistrerad
  • 2006-07-09 11:44

Men varför stannar Join together scriptet hela tiden på 80 %, det står quicktime svarar inte.

Varför blir det så?

Ursprungligen av jocke_mtb:

Men varför stannar Join together scriptet hela tiden på 80 %, det står quicktime svarar inte.

Varför blir det så?

Bäst är att slå ihop mp3:orna först, sen göra om till AAC, sen bookmarkable. Är det så du gör? Aldrig haft några problem då, däremot om jag försöker slå ihop m4b-filer, då brukar det krascha.

1
Bevaka tråden