Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om Telia ADSL önskas!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För ungefär 9 månader sedan fick jag tummen ur och beställde Telias uppgradering från ISDN till ADSL, igår fick jag ett brev att de nu var redo att installera det år mig. (Trevligt med snabba ryck )

Min tanke är att installera detta med en D-link 704 router. Är det någon här som har erfarenhet av denna ?

Min andra fråga är om det är någon här som vet några mac program för att hålla Telias uppkoppling öppen? Det är ju minst sagt lite störigt att behöva logga in varje gång

Ett enkelt sätt är ju att låta din mailklient kolla mail var 10 minut eller så... :rolleyes:

• Medlem
  • International user
  • 2001-05-21 22:17

Du får dra igång en gateway som dom andra kopplar upp sig genom dig (dvs. din burk måste stå på..) Hur man gör får du ta reda på själv. IP net router kan detta tror jag.

Andra frågan kan du kolla upp här

Hoppas att det svarar på en del frågor...

• Oregistrerad
  • 2001-05-21 22:20

D-link 704 funkar hur bra som helst. Bara att plugga i den och köra. Kan rekommenderas.
Se bara till att kabeln mellan ADSL-modemet och routnern är korsad och inte rak som det står i manualen (Nokia).
Finns ett program som heter MacIc som både loggar in smidigt och håller upppkopplingen vid liv.

Vi kör en 8100 med IPNetRouter som gateway för vårt LAN ut mot en telia ADSL förbindelse. Har fungerat alldeles utmärkt (tills för några dagar sedan, men tror att det är andra anledningar).

IPNetRouter fungerade direkt med hjälp av ett konfigurerinsprogram som nu medföljer. annars kan det vara lite knöligt att ställa in, eller man måste ha koll på hur routing och nätverk funkar..

• Medlem
  • 2001-05-21 22:28

Vi installerade IpNetrouter på en 7200 hos en kund med ADSL...funkar kanon.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Nobbe:

OBS: En viss serie 7200 har defekt ethernet-krets. Skulle man ha en sådan dator, vilket jag har *hehe*, så är rådet att köra med PCI nätverkskort.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
För ungefär 9 månader sedan fick jag tummen ur och beställde Telias uppgradering från ISDN till ADSL, igår fick jag ett brev att de nu var redo att installera det år mig. (Trevligt med snabba ryck )

Min tanke är att installera detta med en D-link 704 router. Är det någon här som har erfarenhet av denna ?

Min andra fråga är om det är någon här som vet några mac program för att hålla Telias uppkoppling öppen? Det är ju minst sagt lite störigt att behöva logga in varje gång

Läste du min nyhet om MacIC och Bredbandsinloggning på MacNytt häromdagen? Dessa två olika program gör samma sak fast funkar kanske på lite olika sätt - men dom uppfyller bägge ditt krav - att slippa bli nedkopplad. Samt att automatiskt bli inloggad.

ADSL-router: Jag tycker det är en himla hysteri kring just DLink.

Det finns 3 olika DSL-routrar:
1) DLink 704
2) NetGEAR 313 (om jag minns siffran rätt)
3) En Mac/PC med dubbla nätverkskort och rätt mjukvara.

NetGEAR och DLink har inbyggd 10/100 switch med 4 portar. Dessutom finns deras routrar i en bantad version utan switch.

Personligen gillar jag NetGEAR rent generellt. Har en 10/100 switch från NetGEAR med 5 portar och den funkar utmärkt! Dessutom är den blåaktig och matchar alltså "dom blåa Macarna"

Dlinks modell är den som var först på marknaden. Nästan alla "nätverkstillverkare" har nu kommit med sin egen modell som ofta är identisk med DI-704.

Nu kommer till och med USRobotics med en variant på bredbandsrouter... :rolleyes:
(den verkar dock vara mycket bra)

Det fungerar att köra routing till ADSL även med bara ett ethernetkort, tex med IPNetRouter.

Vad finns det för nackdelar med detta?

• Medlem
  • 2001-05-22 15:21

om man bara har ett ethernet kort borde det ju bli mer belastning på det, men eftersom adsl inte är super snabbt precis så märks det nog inte...

Vad ska man använda för inställning i dlink 704 när man vill använda adsl med den, det går väll inte att köra PPP over ethernet va?

jag tänkte ta och börja köra med IPNetRouter, fick adsl för någon vecka sedan... det har funkat bra förrut...
ska se hur det går med att köra det på en lc 3...

Airport fungerar oxå ganska bra ihop med Telias ADSL... Både som router och för fildelning. Dessutom behövs det inga andra programvaror , typ MacIC, för att hålla anslutningen öppen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-05-22 15:54
Citat:

Skapades ursprungligen av: Eric Anderbjork:
Airport fungerar oxå ganska bra ihop med Telias ADSL... Både som router och för fildelning. Dessutom behövs det inga andra programvaror , typ MacIC, för att hålla anslutningen öppen.

Hur menar du att det skulle funka???

har precis installerat min airport hemma...

• Medlem
  • 2001-05-23 01:26

MacIC löser automatinloggningen och håller linan öppen, finns både för OS 9 och Macos X http://www.cs.lth.se/~roger/macic.html

/nix
Naked and happy

Citat:

Skapades ursprungligen av: Nobbe:

Det var faktiskt "bara" en Quadra 700, nobbe Men visst, det funkar kanon. Extra NuBus Shiva ethernetkort och Mac OS 8.1 samt IPNetrouter fixar biffen. Trots att det står Mac OS 9 som minimikrav i Telias papper...har troligen att göra med att de inte gillar äldre versioner av Open Transport, eller? Nåväl, det funkar för oss iaf hos kunden.
/Ulf, M.A.C. Nordic

Jag har D-Link 704:an till mitt Telia ADSL och det funkar hur bra som helst. Du behöver inget program för att hålla uppkopplingen aktiv, bara ställ in 704:an på att alltid förnya leasen på IP-adressen så behöver du aldrig logga in och har dessutom fast IP-adress. Den inbyggda brandväggen har alla inkommande portar stängda som default, sen är det bara att öppna efter behov. Säkert och bra. Konfigurerar 704:an gör du med din web-läsare. 704:an har också inbygd DHCP om du vill ha dynamiska adresser i nätverket bakom routern.

Michael Nord

Citat:

Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:

• Oregistrerad
  • 2001-05-28 14:48

Med mitt Telia ADSL fick jag Nokia M5122 som modem (de verkar använda sig av modem från en rad olika tillverkare).

Nokia-modemet har inbyggd 4-portars hubb som fungerar bra som det, men förut även fungerade för routing. Det funkade fint att koppla in flera datorer, logga in separat på varje dator, bara att köra. Men för ett tag sedan kom snikna Telia på att "det ska bara fungera att vara inloggad en gång med ett konto".

Någon som vet hur man kommer runt det, modemet har ju inbyggd router, känns onödigt att köpa en till d-link router eller sätta upp någon gammal powermac 6100 som router....

• Medlem
  • International user
  • 2001-05-28 22:19

STOP! Inte lämna detta mycket intressanta aiport ämnet. Om jag fattar rätt så behöver man bara koppla in stationen i modemet och så är man upp and running? Coolt, och den håller även uppkopplingen uppe altså?

• Oregistrerad
  • 2001-06-03 10:48

Enklaste tillvägagångssättet är att ta bort krysset i TCP/IP-inställningarna; User Mode: Advanced, Options - "Load only when needed". ADSLet funkar givetvis även under OS X, men det skulle ju tant oFelia aldrig erkänna. En störande detalj är att man kommer till tant oFelias otroligt störande välkomstsidor först. Som om man vore intresserad av henne...

• Oregistrerad
  • 2001-06-03 12:00

För den som vill luska runt bland allt vad router hårdvara heter:
En trevlig pojk, som heter Tim Higgins, har en mycket bra Nätverksguru site, med bla. en hysfat komplett uppsättning fakta runt olika routrar etc: http://www.practicallynetworked.com/pg/router_guide_index.asp
Och lite tips för Mac-nätverk: http://www.practicallynetworked.com/sharing/macproxy.htm
rekommenderas!
/Micke

Citat:

Skapades ursprungligen av: ceder:
Med mitt Telia ADSL fick jag Nokia M5122 som modem (de verkar använda sig av modem från en rad olika tillverkare).

Jag fick ett Alcatel ADSL-modem... Så det verkar stämma att Telia dammsuger leverantörerna på deras ADSL-modem

Micael Nord skrev:
" bara ställ in 704:an på att alltid förnya leasen på IP-adressen så behöver du aldrig logga in och har dessutom fast IP-adress" ang D-Link 704.

Kan någon förklara för mig?

Du har en 704? Bra. Det jag också men det är inte säkert att vi har samma version så följande kan skilja sig något, men så här gör jag.

* Öppna ett webbläsarfönster
* Gå till följande adress: http://192.168.0.1/
* Nu får jag frågan om ett "System Password". Har du satt det innan så knappa in det. Har du inte gjprt det så står det i manualen hur man gör.
* Nu kommer du till ngt som heter "Device Information"
* Klicka på "Setup" nere i menyn
* Nu ser du 4 rader. Den nedersta heter ngt i stil med "Renew IP Forever". Kryssa i rutan så att den blie "enablad"
* Logga ut

Nu förnyar routern IP:t var 20 minut. Bara att låta den stå på med andra ord.

Tack för tipset!

Men nu är det så pinsamt att jag tog fel på en siffra. Den heter DI-804.
Hittar inget som liknar det du beskriver när jag loggar in på den

• Oregistrerad
  • 2002-01-10 00:26

Jag har också D-Link 804 och telia adsl, skulle vara tacksam för svar angående detta

1
Bevaka tråden