Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställde min första Mac

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 23:15

I helgen beställde jag min första Mac, det blev en Macbook i 13000-kronorsklassen. Blev lite ledsen när de inte hade några inne på Kungsgatan här i Gbg, då jag hade varit inställd på att bära med mig en hem ifrån affären. Menmen, sådant händer. Om en och en halv vecka... då jävlar =D

Har lite frågor jag vill ha besvar på.
Beställde inte några tillbehör till, då jag inte var säker på vad som är nödvändigt. Vad för tillbehör är nödvändigt att ha? En Mighty Mouse skulle inte kännas helt fel.
Har en trådlös D-linkrouter här i huset, gillar Airport Extreme dessa eller blir det att köpa nytt trådlöst också?
En extern hårddisk är kopplad till PC:n som jag sedan har valt att dela ut. Kommer det bli några problem att få kontakt med den via Macbooken?
512 meg RAMminne känns lite klent. Såg en film på en kille som bytte ut minnet på någon minut, hur smidigt som helst. Är det speciella RAMminnen som gäller eller är det likadana som för PC?
Glossyskärmen... en älska/hata-grej eller? Kommer jag få problem med att sitta ute med datorn?

Hmm, det var nog allt. Tackar så mycket för kommande svar

• Medlem
  • 2006-06-21 23:38

TV- och DVI/VGA-ut är väl bra grejer.

Trådlöst funkar utmärkt, oavsett tillverkre.

Du kan ansluta till en utdelad enhet, utan problem. Tryck äpple-k, skriv smb//namnetpådatorn, välj mapp.

Det är samma minnen som PC.

Glossyskärmen borde funka bättre ute, pga den högre kontrasten. Min Powerbookskärm är i princip värdelös i solsken.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-21 23:40

Välkommen Kanin

Mighty Mouse
Jag gillar den inte (de flesta verkar tycka illa om den). Jag rekommenderar dig att skaffa en annan mus, vilken tvåknapps med scroll som helst. Bara att plugga in.

Router
DLink funkar, men vad jag läst i andra trådar verkar just det märket lite instabilt. Har själv en Netgear som jag är mycket nöjd med.

Hårddisk
--- (andra får ge bättre svar)

RAM
512 är lite klent, du bör skaffa lite mer. Här är mer info om minne för Macbook.

Skärm
Ingen aning. Jag har inte sett den live mer än en gång. :/

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-21 23:51
Ursprungligen av filuren:

Välkommen Kanin

Mighty Mouse
Jag gillar den inte (de flesta verkar tycka illa om den). Jag rekommenderar dig att skaffa en annan mus, vilken tvåknapps med scroll som helst. Bara att plugga in.

Det där är en smaksak. Jag gillar min Migthy Mouse, jag tycker att den ligger grymt bra i handen och scrollbollen är genialisk. Jag har använt de flesta sorters pekdon och MM är en av mina favoriter (nummer två efter min hädangångna Razer BoomSlang).

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-22 00:31

Visst är det en smaksak.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-22 08:50

Glossyskärmen är MYCKET bättre utomhus än vad de gamla matta skärmarna är. Det var en positiv överraskning för mig, som gärna sitter på terassen och grejar med datorn ibland. Med min PowerBook var det väldigt svårt att se ordentligt. Men på min MacBook är det inga problem alls.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-22 11:24

Välkommen!

Apple i all ära men Mighty Mouse måste vara en av de sämsta mössen jag använt. Sämre än puckmusen. Logitech MX310 är kanonbra.

• Oregistrerad
  • 2006-06-23 13:47

Angående extern hårdisk så finns det ett problem. Windows använder NFTS som filformat och OS X HFS+ om jag inte missminer mig. Problemet är att NFTS ägs av Microsoft och dom håller hårt om det. Kopplar du in en NFTS hårdisk kan du enbart läsa filerna, men inte skriva till disken. HFS+ är så pass nytt jämfört med XP, så XP har helt enkelt inget stöd och kan varken läsa eller skriva HFS+ diskar. Det finns dock ett program som lägger till det stödet, men det var riktigt dyrt, sen hur pass bra det funkar ska jag låta vara osagt.

Så har du en extern hårdisk du vill byta information mellan XP och OS X finns det inget vettigt alternativ. Ett alternativ är FAT32, men där finns det en maxgräns att en enskild fil inte får vara över 4GB.

Sammanfattning:
Ska det enbart vara XP, kör NTFS
Ska det enbart vara OX S, kör HFS+
Ska det vara båda delarna, kör FAT32 med begränsning på filstorlek, eller partionera disken med både FAT32 och NTFS.

• Oregistrerad
  • 2006-06-23 14:42
Ursprungligen av KoTTeN:

Angående extern hårdisk så finns det ett problem. Windows använder NFTS som filformat och OS X HFS+ om jag inte missminer mig. Problemet är att NFTS ägs av Microsoft och dom håller hårt om det. Kopplar du in en NFTS hårdisk kan du enbart läsa filerna, men inte skriva till disken. HFS+ är så pass nytt jämfört med XP, så XP har helt enkelt inget stöd och kan varken läsa eller skriva HFS+ diskar. Det finns dock ett program som lägger till det stödet, men det var riktigt dyrt, sen hur pass bra det funkar ska jag låta vara osagt.

Så har du en extern hårdisk du vill byta information mellan XP och OS X finns det inget vettigt alternativ. Ett alternativ är FAT32, men där finns det en maxgräns att en enskild fil inte får vara över 4GB.

Sammanfattning:
Ska det enbart vara XP, kör NTFS
Ska det enbart vara OX S, kör HFS+
Ska det vara båda delarna, kör FAT32 med begränsning på filstorlek, eller partionera disken med både FAT32 och NTFS.

Nja, nästan rätt. Anledningen till att MS inte har stöd för HFS+ är att de helt enkelt inte vill ha stöd för det.

• Oregistrerad
  • 2006-06-23 20:43

Underbart, de fick in en extra Macbook till mig tidigare än väntat... det här är andra dagen jag använder den och jag känner mig redan mer hemma här än vad jag någonsin gjorde i Windows. Det måste väl vara positivt?

Lite frågor, hur öppnar jag terminalen samt, vad har jag för användning utav den?
Min externa hårddisk kopplad till PC fungerar utmärkt att både skriva, kopiera och klippa ut ifrån. Tycker dock att det är lite småjobbigt att behöva koppla upp mig till datorn. Kan jag på något sätt se till att den ligger som en genväg på skrivbordet? Och på tal om genvägar, är det alias som är motsvarigheten på Mac?
Styrplattan är verkligen underbar, finns det något sätt att själv programmera in olika rörelser som gör olika funktioner?

EDIT: Just ja, vad är Automator?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-23 20:58
Ursprungligen av Kanin:

Lite frågor, hur öppnar jag terminalen samt, vad har jag för användning utav den?

Sök ordet Terminalen, så finner du denna program.
Men det är advancerat nivån att jobba med, som att jobba med Linux nivån
Dvs Unix nivån.

Du behöver inte bekymra om Terminalen, allt fungerar utmärkt på OSX nivån ! Behöver du speciala ändringar av OSX, så finns alltid hos www.macupdate.com

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-23 21:01

Automator har du för att automatisera flöden, för att använda ett tort språk. Ett exempel jag själv använder Automator till: Jag skapade ett flöde som gör att datorn hämtar in samtliga bilder från min digitalkamera när den ansluts, döper om dem till det datum de togs, med en av mig vald titel innan datumet, samt ändrar så att filändelsen blir med små bokstäver. Därefter skapar den ett nytt album i iPhoto och lägger till bilderna där. Enkelt och smidigt!

• Oregistrerad
  • 2006-06-23 21:14

Terminalen kan jag skita i? Got it. Och Automator måste jag börja använda! =D

En extra fråga jag kom på just nu:

Datorn börjar redan nu kännas lite småseg. Har i och för sig igång rätt tunga program, men ändå. Finns det en synonym till Windows Aktivitetshanteraren där jag kan kolla hur mycket av RAMminnet jag använder mig av samt vilka program som är igång?

En sak till, har en Canon-skrivare kopplad till PC:n. Kan jag skriva ut via macen eller måste jag föra över dokumentet först till pc:n för att sedan skriva ut det därifrån? På tal om skriva, en bra, gratis, ordbehandlare?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-23 21:30
Ursprungligen av Kanin:

Terminalen kan jag skita i? Got it. Och Automator måste jag börja använda! =D

En extra fråga jag kom på just nu:

Datorn börjar redan nu kännas lite småseg. Har i och för sig igång rätt tunga program, men ändå. Finns det en synonym till Windows Aktivitetshanteraren där jag kan kolla hur mycket av RAMminnet jag använder mig av samt vilka program som är igång?

En sak till, har en Canon-skrivare kopplad till PC:n. Kan jag skriva ut via macen eller måste jag föra över dokumentet först till pc:n för att sedan skriva ut det därifrån? På tal om skriva, en bra, gratis, ordbehandlare?

Det finns så kallas Aktiviteskontroll att köra. Sök denna ord..:D .

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-23 21:38
Ursprungligen av Kanin:

Du kan skriva ut till Canon, de har drivrutiner för OSX. Kolla din Canon CD-skivan, den kan ha OSX drivrutiner. Stoppa in skivan och se...
Om inte går så finns det att hämta hos www.canon.se och leta efter download

• Oregistrerad
  • 2006-06-23 22:35
Ursprungligen av REP:

Du kan skriva ut till Canon, de har drivrutiner för OSX. Kolla din Canon CD-skivan, den kan ha OSX drivrutiner. Stoppa in skivan och se...
Om inte går så finns det att hämta hos www.canon.se och leta efter download

Så långt hänger jag med, men hur jag jag för att över huvud taget få kontakt med den? På våran andra laptop (PC) har jag lyckats göra så den kan skriva ut, men på denna hittar jag inte ens skrivaren. Antar att den ska finnas i samma arbetsgrupp som den stationära datorn?

• Oregistrerad
  • 2006-06-23 23:05
Ursprungligen av Kanin:

Så långt hänger jag med, men hur jag jag för att över huvud taget få kontakt med den? På våran andra laptop (PC) har jag lyckats göra så den kan skriva ut, men på denna hittar jag inte ens skrivaren. Antar att den ska finnas i samma arbetsgrupp som den stationära datorn?

I det skrivprogram som du sitter vid, klickar du Arkiv eller file bereoende pa vilket sprak du anvander. Sedan valjer du Print (skriv ut) och sedan pa Printer. Dar finns olika satt att hitta skrivare. tex Rendezvous som forsoker hitta en skrivare i natverket utan att du behover gora nagot. Fiffigt!

Lycka till!

1
Bevaka tråden