- tobiwan
- Medlem ●
- Malmö
- 2006-06-22 09:43
Igår var jag och en polare på Kullander & Kullander och testade den vita MacBooken med 1,83 GHz (med ENDAST 512 MB RAM?!).
Datorn såg snygg ut och kändes gedigen och högkvalitativ. Tangentbordet var inte alls så konstigt som vissa andra tyckt. Jag tyckte faktiskt det var rätt skönt att skriva på.
Skärmen var inte direkt av bästa kvalitet dock. Skärpan/kontrasten/färgerna var helt ok, men betrakningsvinkeln var dålig, speciellt uppifrån/nerifrån. Snäppet bättre än iBookens usla skärm, men inte i närheten så bra som en Cinema Display. Men jag tycker ändå den är godkänd för en budgetbärbar.
Jag tänkte att jag skulle stressa datorn lite för att testa snabbheten och grafikkortet, så jag startade en bunte program på en gång, Safari, iPhoto, PhotoBooth, Dashboard och iTunes. PhotoBooth flöt på ganska ok med effekter i realtid, men där var en tydlig delay på webbkameran och verkade inte vara full framerate. Vet inte om det har med kameran eller datorns snabbhet att göra. Kanske är nån inställning också eller att RAM-minnet var lågt.
iPhoto verkade snurra på helt ok i slideshows och scrolla bland bilder gick väl i helt ok hastighet.
"Vattendropseffekten" när man öppnar en ny Widget i Dashboarden flöt på bra och även alla andra grafiska effekter (Quartz). Exposé flöt också bra. Så det integrerade grafikkortet får helt klart godkänt på den punkten.
Efter jag testat lite så började datorn bli rejält långsam och "badbollig". Då upptäkte jag att det bara var 512 MB RAM i datorn. Förstår inte varför dem sätter ut en testdator med så lite RAM i! Det ger ju inte den bästa bilden av datorn när RAM-minnet tar slut så fort man öppnat 3 program samtidigt. Dumsnålt!
För att frigöra så mycket minne som möjligt för att kunna köra igång Rosettaemulerad Photoshop CS så startade jag om datorn. Från det att startljudet hörts så tog det endast 20 sekunder(!) tills man var igång igen. Det var imponerande och en riktigt bra uppstartstid.
Jag körde igång Photoshop och öppnade en stor bild och slängde på radial blur, tog flera minuter, men det tar rätt långtid i native Photoshop också, inte sånt man gör så ofta i vardagliga arbetet ändå. Jag testade att göra lite vanliga saker så som att skriva i ett textlager och lägga på diverse effekter och det flöt på helt ok. Kändes inte alls så långsamt som jag hade trott. Så det går nog att jobba med enklare grafiska arbeten på en MacBook, borde funka helt ok för webbgrafik i alla fall.
Samanfattning:
+ Godkänt grafikkort.
+ Godkänt tangentbord.
+ Datorn ger intrycket av gedigen kvalitet.
+ Snabb uppstart av datorn.
- Skärmen kunde varit bättre.
- 512 MB RAM-minne. Att ha minst 1 GB är att rekommendera.
Eftersom RAM-minnet var så lågt så sabbade det intrycket lite, men jag ska ändå köpa en för jag vet att det alltid blir mycket bättre med mycket minne i.
Vi snabbtestade MacBook Pro 15" och 17" också i 5 min och det jag kan säga är att skärmarna var bättre på dem, annars hann jag inte märka nån större skillnad. Kanske att tangentborden var aningen skönare att skriva på. Tyckte också att datorn kändes mer plastig än vad jag hade trott. Det var nästan så att MacBooken kändes mer högkvalitativ. Nåväl, jag har bestämt mig, jag köper en MacBook!