Hej,
Jag har tillbringat de senaste dagarna med att skapa min sökplugin, och nu är den äntligen färdig för vettigt användande. Jag vill nu gärna att folk testar den, och ger kritik och förslag på hur den kan förbättras
Det är fortfatande en beta, som är lite halvbuggig, men som sagt så går den att använda.
Jag tror att jag har rensat bort alla minnesläckor, och att den är helt stabil. Så ni vågar nog använda den.
Den fungerar genom att man söker genom adressfältet. För att söka på t.ex. google kan man sätta "g" som nyckel. Då skriver man såhär:
"g hundar och katter"
Det gör en googlesökning på "hundar+och+katter". Du kan även ställa in vad mellanrum ska göras om till. I googles fall är det plustecken, på sidor som t.ex. Wikipedia använder underscores. Just google finns faktiskt med som exempel i pluginen, så att ni kan se hur ni gör egna.
Namnet kan tyckas lite konstigt, men har faktiskt en förklaring! (om än något långsökt)
Är man på Safari kanske man behöver ta sig fram genom en djungel (nätet), och för att hitta och ta sig fram (vilket man gör med sökmotorer) behöver man en Machete.
Som sagt, nu vill jag ha kritik. Berätta gärna om ni uppskattar den och använder den. Men ni får vara snälla i kritiken, jag är ju bara en liten skånepåg.
EDIT1: Ett problem är välkänt, och saknar lösning. Det är att man måste klicka på ikonen i Safaris preferences toolbar två gånger för att den ska dyka upp. Detta behöver ni alltså inte rapportera. Har ni emellertid en lösning på problemet får ni mer än gärna berätta.
EDIT2: Jag vet inte vilka systemkrav som gäller. Den utvecklades för Safari 2's kod, men den koden kan mycket väl vara gemensam med gamla versioner. Jag tror inte att jag använder några 10.4-specifika klasser eller metoder. Ni med 10.3 får gärna testa och rapportera.
EDIT3:
Eftersom en funktion i PithHelmet tydligen delade namn med min plugin, har jag nu döpt om den till "Parang". Parang är en sorts sydostasiatisk macheteliknande kniv.
Ny URL är:
http://hannesp.no-ip.org/Parang.zip
En ny funktion har även lagts till. Om du håller nere alt när du trycker enter, görs det en "Jag har tur"-sökning på det du skrivit in i adressfältet.