Gammal tråd – aktuellt ämne.
Spenderade 20 dagar i staterna över helgerna. Comviq i all ära, men med roamingtaxa á 25/MB blir det nästan billigare att köpa kartböcker än Google Maps, inte riktigt men ändå.
Jag gjorde såhär: gick till en T-Mobile butik, förklarade att jag ville teckna två Tourist Planer. Fick snällt vänta i 20min på ledig säljare. Därefter tog det minst 20minuter till.
Behövde inte visa leg eller uppge adress, betalde kontant. 30USD + moms, typ 2-3 dollar till per (trippel-storleks) SIM-kort. Han fick ringa sin kundtjänst för att aktivera abben, därefter provringde han.
Det gäller i 21 dagar, gratis ring (1000min) & SMS inom USA, gratis SMS hela världen och 2GB. Jag brände 1,3GB, sambon något mindre. Mycket tack vare att WIFI finns överallt och är gratis. Hotellen tar inte betalt för WIFI, vilket en del gjorde i början. Samma sak med flygplatser, Schiphol vill jag minnas bara erbjöd 15min gratis förr, nu är det bara att klicka på godkänn. Och slå på VPN såklart!
Flera restauranger körde med SMS-bokning av bord, man lämnade sitt nr till personalen utanför och när det fanns ledigt bord fick man ett SMS.
Offline-kartor för Google Maps fungerade fint, laddade in kartorna för nästa dags körning på motellet på kvällen innan.
Vi körde 200mil längst de större vägarna i södern och hade god täckning. Enstaka gånger damp det ner på "E", inne i vissa byggnader tappade jag data helt. Skulle det hända på just ditt motell så har man nytta av WIFI-samtal.
Jag använde en äldre reservmobil och skapade ett extra Apple-ID. iMessage vill man inte röra när det inte strular. Fick ett par oväntade samtal från personer som trodde jag var Benny. När jänkare får samtal så står det på displayen varifrån samtalet kommer med bra noggrannhet. Internetdelning körde jag sedan till min vanliga mobil så att jag fortfarande fick meddelande dit.
Vill man kan man beställa kontantkortet till en vän/släkting i staterna – detta kommer jag göra nästa gång.
Förbrukad data ser man genom att ringa #932# och då får man fram:
Vilket stämmer riktigt bra med vad iOS anger som förbrukad data. När 2GB är slut trillar man ner på 2G hastighet.
Sammanfattningsvis, bra produkt, bra pris. Nackdelen är att man inte kan ladda på data eller ringa utomlands. Eller förresten, det har man ju Facetime Röstsamtal till. Inte många MB per samtal där inte!
Nästan full pott:
EDIT: Nu när jag tänker efter blir jag osäker på om WIFI-samtal fungerar, körde så mycket Facetime att jag inte minns.
Santa Rosa Island, Florida, vacker men 0°C...
OT: CarPlay på en 2018 Cheva Malibu fungerar med iPhone 6, men ack så segt UI i bilen.