Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotografier via projektor och iMovie, kvalité?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-08 19:09

Någon fyller 50 år (jag är oskyldig) och fotografier ska scannas in för att via iMovie (och "Ken Burns"-effekten som passar UTMÄRKT för ändamålet) visas på vägg med projektor.

Vad bör man tänka på när det gäller upplösning och kvalité på bilderna?

(Bonusfråga: när man jobbar med film i digitalt format (för t.ex. TV), vilken är upplösningen på materialet?)

Tack på förhand.

jonny R

Ska du bara skicka ut de på projektor eller skärm måste väl 72 dpi räcka? de är väl den upplösning som dessa visar? Tror jag iaf..

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-09 00:14

Eller så han kanske menar att de skall vara 800x600 eller 832x624 osv? Projektorer har väl en viss upplösning.
72 dpi säger väl inte allt i det här sammanhanget.

Han bör ju såklart göra presentationen i den storlek som han har tänkt köra ut den på med projektorn.
förmodligen 800x600 eller 1024x768.

Det var bildernas upplösning jag funderade på när jag pratade dpi.. dvs om du scannar in bilder du ändå bara ska ha på skärm så räcker väl 72?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-09 00:28
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan S:
Han bör ju såklart göra presentationen i den storlek som han har tänkt köra ut den på med projektorn.

Det var bildernas upplösning jag funderade på när jag pratade dpi.. dvs om du scannar in bilder du ändå bara ska ha på skärm så räcker väl 72?

Självklart. Jag nämnde det andra ifall...

• Oregistrerad
  • 2003-03-09 11:18
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan S:

Om man importerar bilder till iMovie så är det väl troligt att bilder och filmmaterial konverteras till lämplig kvalité och upplösning, eftersom det sedan lagras i dv-format?

Vilken upplösning projektorn skickar ut vet jag inte och kommer inte att veta. Ska jag hoppas på att det hela inte har någon större betydelse?

Det är viktigt att inte snåla på upplösning när du läser in bilderna om du vill kunna använda Ken Burns effekten. Vill du göra en panorering genom bilden så kan du då kanske behöva en upplösning på 8x den slutgiltiga upplösningen.

• Oregistrerad
  • 2003-03-09 12:30

Angående upplösning på TV:

I PhotoShop finns Preset Sizes att välja bland då man vill skapa nytt dokument. Bland annat finns Std PAL med upplösningen 768x576.

PAL är väl ett system för videoredigering, men upplösningen verkar väldigt låg?

PAL är det TV-system som vi har här i Sverige och i stora delar av Europa. Det finns också SECAM och NTSC. SECAM är standard i t.ex. Frankrike och är jämförbart med PAL. NTSC är standard i USA och har en lägre upplösning på 646x486 jämfört med 768x576.
Jag skulle rekomendera att scanna in dom i 768x576 72dpi. :rolleyes:

[ 09. mars 2003, 15:10: Meddelandet ändrat av: Daniel Bergvall ]

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-09 18:39
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Daniel Bergvall:

Det skulle inte visas på tv utan med projektor på skärm.
Vad jag vet om projektorer då har de flesta en upplösning på 800x600 i 72dpi. Har du en större bild som är på 1024x768 då blir den beskuren till just 800x600.
är bilden mindre såsom 768x576 då kommer det att visas vita kanter runtom, alltså den kommer inte att fylla hela bildytan.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Daniel Bergvall:

Vad jag vet om projektorer då har de flesta en upplösning på 800x600 i 72dpi. Har du en större bild som är på 1024x768 då blir den beskuren till just 800x600.
är bilden mindre såsom 768x576 då kommer det att visas vita kanter runtom, alltså den kommer inte att fylla hela bildytan.

Eftersom du tänker använda iMovie och då förmodlingen PAL så finns ingen anledning att har större bild än 768x576 px. Har du en större bild så krymps den automatiskt ner till detta format. Mindre upplösning ger svart ram.
Sen om en projektor kan visa 1024x768 har inte med saken att göra.

• Oregistrerad
  • 2003-03-10 10:44

Tack.

En fråga till dock! ...angående iMovie.

När man importerar stillbilder så hamnar dessa i klipphyllan och antar en längd av tio bildrutor (under en halv sekund). Om man av någon anledning vill visa varje bild längre än så, måste man då kopiera ner ett större antal klipp med samma bild till tidslinjen varje gång eller kan man justera den tid bilden visas på något annat sätt?

(bonus: hur klistar man samman två klipp till ett? Alternativet "klistra över vid avspelningshuvud" fungerar ju inte, eller?)

mvh
jonny R

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jonny R:
Tack.

En fråga till dock! ...angående iMovie.

När man importerar stillbilder så hamnar dessa i klipphyllan och antar en längd av tio bildrutor (under en halv sekund). Om man av någon anledning vill visa varje bild längre än så, måste man då kopiera ner ett större antal klipp med samma bild till tidslinjen varje gång eller kan man justera den tid bilden visas på något annat sätt?

(bonus: hur klistar man samman två klipp till ett? Alternativet "klistra över vid avspelningshuvud" fungerar ju inte, eller?)

mvh
jonny R

Stillbilder antar automatiskt en viss längd i tid. Den kan du ställa in i preferecences. Men du kan också dra i klippet i tidslinjen eller helt enkelt skriva in klippets längd i rutan som skapas ovanför tidslinjen när du markerar klippet. Sen kan du ju tona eller göra annat mellan de olika stillbilderna (under effekter)

Man kan lattja hur mycket som helst. Originalklippet förblir orört. Det är bara projektfilen som ändras.

Tips: Köp boken "iMovie the missing Manual" Den är värd varenda krona!!! (Finns på Amazon.com mfl.)

• Oregistrerad
  • 2003-03-14 18:21
Citat:

citera:Stillbilder antar automatiskt en viss längd i tid. Den kan du ställa in i preferecences. Men du kan också dra i klippet i tidslinjen eller helt enkelt skriva in klippets längd i rutan som skapas ovanför tidslinjen när du markerar klippet.

Det här känns inte riktigt rätt.. vilken version av iMovie har du? I version 3.01 som jag använder finns ingen av de tre funktioner du nämner tillgängliga? Man kan inte dra i klippet (till skillnad från ljudklippen) eller skriva in längden i någon ruta och inte heller ändra stillbildernas visningstid i Inställningarna..

Jag kör version 2, än så länge.
Det skapas ett fönster ovanför tidslinjen, mitt på!
I det fönstret kan du ställa tiden med en bildrutas exakthet.

[Det här känns inte riktigt rätt.. vilken version av iMovie har du? I version 3.01 som jag använder finns ingen av de tre funktioner du nämner tillgängliga? Man kan inte dra i klippet (till skillnad från ljudklippen) eller skriva in längden i någon ruta och inte heller ändra stillbildernas visningstid i Inställningarna..
[/QB][/QUOTE]

Sitter nu med version 3 och konstaterar att man tagit bort detta förträffliga lilla fönster. (Pour Oui??)
Men det går att lösa genom att dubbelklicka på stillbildsklippet. Då har du möjligheten!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S

Eftersom du tänker använda iMovie och då förmodlingen PAL så finns ingen anledning att har större bild än 768x576 px. Har du en större bild så krymps den automatiskt ner till detta format. Mindre upplösning ger svart ram.
Sen om en projektor kan visa 1024x768 har inte med saken att göra.

[/B][/QUOTE]

Är det verkligen så att bilden krymps ner när man imporeterar den? Blir inte bilden justerad när filmen renderas och sparas?

• Oregistrerad
  • 2003-04-02 21:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Sitter nu med version 3 och konstaterar att man tagit bort detta förträffliga lilla fönster. (Pour Oui??)
Men det går att lösa genom att dubbelklicka på stillbildsklippet. Då har du möjligheten!

oops..
Testade det mesta men hade inte gjort om den importerade bilden (som vid import förvandlas till ett videoklipp) till "stillbild".. Så nu funkar det. Förstår dock inte varför den ska importeras som ett klipp?
anyway.. Tack för hjälpen Svante..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Robert Dinwiddie
Är det verkligen så att bilden krymps ner när man imporeterar den? Blir inte bilden justerad när filmen renderas och sparas?

Jo, det stämmer.. storleken behålls vid import.. däremot så konverteras bilden alltid till jpg-format innan den sparas i projektets "Media"-mapp för att sedan användas av programmet.

---

Och nu ett upprepande av vad som redan sagts på 99mac: iMovie3 blir alltför långsamt när projekten växer. Det kan ta en halvminut för programmet att bara sammanfoga ett ljudklipp som man klippt av misstag.. usch! Detta i kombination med min obefintliga planering av tid, alltid, gjorde att skivan med materialet slutgiltigt brändes 18.35. Festen började 19.00..

Jaja.

Med det lysande äpplet på en PB 500 (tror jag..) inkopplad till projektorn var det många som fascinerades av mitt val av dator och kvalitén på det producerade.. så tack apple.. ändå.

MVH

jonny R

1
Bevaka tråden