Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
annagoo

annagoo

Medlem
  • Plats Göteborg
  • Sysselsättning Red.sekr. på branschtidning
  • Registrerad 2007-01-29
  • Senast aktiv 2019-10-11
  • Antal inlägg 13

Foruminlägg

De senaste inläggen annagoo har skrivit i forumet.

1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-13 09:38

Har nu använt min utbytestelefon i några dagar och den beter sig normalt, tack och lov. Tele2 säger att Brightpoint nu testar alla utbytestelefoner innan de skickar ut dem, kan vara bra att veta för er som tvekar att byta.

Flera av er kanske fortfarande har problem, men jag skulle vilja fråga er andra som har bytt ut era telefoner om ni har fått några besked om hur Tele2 ska kompensera sina kunder för att man inte har kunnat använda sin telefon och därmed sitt abonnemang under ganska lång tid?

Tele2 ringde upp mig samma dag som jag fick min utbytestelefon för att kolla om den fungerade som den skulle, och det var ju bra. När jag förde kompensation på tal sa hon motvilligt att hon kunde lägga på 300 kronor att ringa för på mitt abonnemang. Jag tycker det är skralt, eftersom det bara täcker portot som jag betalade för att skicka in luren till Brightpoint som företagspaket (lyckades på tre långa sittningar i telefonkö till Brightpoint aldrig nå fram för att begära fraktsedel, så jag valde att ta risken att betala frakt själv).

Vad har ni andra fått för besked?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-24 21:17

Idag ringde de från Tele2 till slut. Jag fick beskedet att jag ska skicka min telefon till Brightpoint, och så ska de "fixa felet" på en vecka. De tror alltså att det går att laga luren. Men kundtjänst ville inte säga exakt vad felet är, bara att det minsann inte är hos någon operatör som felet ligger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-11 10:53

Roade mig med att kolla vad Tele2 hade att säga idag (startade om telefonen ett par gånger för att lyckas ringa). Tyckte nästan synd om killen som svarade i kundtjänst. De får inget svar från Apple om vad som ska hända utan "sitter som frågetecken", som han uttryckte det. Han sa att Tele2 inte rekommenderar folk att slösa tid på att få telefonen utbytt eftersom risken är stor att man har samma problem med den nya telefonen. Han sa också att det är flera kunder vars telefoner fungerade felfritt från början som sedan har fått problem med täckningen.

Utan att garantera något sa han att Tele2-kunder med det här problemet troligen kommer att kompenseras med en fri månad på sitt abonnemang. När det gäller kompensation från Apple kunde han förstås inte påstå något, men trodde att "ni kanske kommer att få ett skal eller så". Och så tackade han för tålamodet ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-09 12:48

Man blir ju helt matt när man surfar runt och läser forumtrådar om problemen med 4s ... Täckningsproblemen är ju bara en del. Och inte är det Tele2 som är problemet, hur kass deras nät än är. Den här tråden skulle lika gärna kunna flytta in i den allmänna diskussionen om 4s igen. Hur kunde det bli så fel? Börjar verkligen ångra att jag hoppade på en helt oprövad modell. Hade lika gärna nöjt mig med en vanlig 4, jag behövde en ny lur för att den gamla hade åkt i marken. Gnäll gnäll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-07 10:17

Min 4s är en vit 16gb, så inte samma batch som dina kompisars i a f

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-07 10:00

Köpte min Iphone 4s via Tele2 och fick den för en dryg vecka sen. Mina problem är ju inte unika ser jag, men det kanske är intressant att läsa ytterligare en bekräftelse:

Har länge haft samma abonnemang hos Tele2 med min 3gs. Med 3gs:en kunde jag konstatera att jag i stort sett alltid hade sämre täckning än andra med Telenor- eller Telia-abonnemang, men problemen var inte så stora att jag kände mig tvungen att byta operatör. Och jag misstänkte aldrig att problemen berodde på själva luren.

Nu däremot, med 4s:en, är det nästan kört att surfa, ringa eller skicka sms utan att starta om telefonen, och då funkar det bara en liten stund, om alls. Har exakt de problem som beskrevs i det inledande inlägget.

Pratade just med Tele2:s kundtjänst som förklarade att problemet var väl känt, samt att det inte är Tele2 eller, som jag först misstänkte, simkortet det är fel på, utan att detta är ett problem med just Iphone 4s. Tele2 hade ingen lösning i dagsläget utan lovade återkomma.

För min del blir det att ta den gamla fina trotjänaren 3gs i bruk igen tills detta får en lösning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-22 22:27

min Pb G4 har usb 2 men levererar ändå inte tillräckligt med ström i usb-portarna. vet inte hur det är med firewire, tror inte att problemet finns där. och det verkar som att alla nyare macar än min klarar biffen även via usb, vet dock inte säkert.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-22 22:00

kolla bara så du inte går i samma fälla som jag, dvs försöker driva en usb-powered disk från en mac med för lite kräm i usb-portarna. kolla tråd: http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/222706-lacie-rugged-kraever-stroem-fran-tva-usb-portar.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-21 13:00

@Macwitty: Lite okunnighet här nu då: En sån där usb-hubb, ska det lämpligen vara en hubb som man sätter in i pcm/cia-porten? Eller? Vad är bäst, var finns de?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-21 12:51
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-21 12:48

Hej alla och tack för era svar, även om jag inte kommit så mycket närmare nån lösning... Jag borde naturligtvis ha kollat usb-portarna på min Pb G4 bättre (fast jag tycker det är en förbannad djungel det där), och jag borde också ha kollat in fw-diskar i stället, det kommer jag att göra nåsta gång...
Men för att förtydliga: Min Rugged har bara USB, en sladd för strömförsörjning och en för dataöverföring behövs i nuläget för att den ska funka till min dator. På en dator med bättre kräm i usb-portarna (jo, det är usb 2, men Apple har av nån märklig anlending snålat med krämen i just den här modellen) hade en vanlig usb-kabel räckt.
En dag kommer jag att uppgradera till en MacBook Pro eller så, och då försvinner de här problemen, förstås.
Men jag frågar igen: är det nån som har hört talas om en fw-sladd för bara strömförsörjning, alltså med en fw-plugg i ena änden och "strömplugg" i andra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-20 14:43

Hej på er
Jag köpte en Lacie Rugged hårddisk (USB-powered) till min PowerBook G4 för ett tag sedan, fiffig och snygg liten sak. Men till mitt stora förtret märkte jag att jag måste använda båda sladdarna för att driva disken = inga USB-portar kvar = kan inte ens ansluta en mus till datorn när jag använder disken, vilket jag gör hela tiden .
Någon som har tips på hur man löser problemet? Är inte på gång att byta ut min dator riktigt än, så jag får hitta på nåt annat. Finns det t ex firewiresladd med power-plugg i ena änden? Så man kan ge disken strömförsörjning med firewire och på det sättet få en USB-port över? Bild på disken: http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10719

1