Hej,
Jag försöker bygga ett enkelt fakturasystem för en båtklubb men det har visat sig svårare än vad jag hade tänkt mig.
Bakgrund:
Båtklubben har olika båtplatser men olik pris. Faktura för medlemsavgift skickas ut två gånger per år. En medlem kan ha flera båtplatser.
Varje båtplats har ett eluttag med mätare. Faktura för elförbrukning skickas ut en gång per kvartal.
Jag har lagt upp följande tabeller:
MELDEMSREGISTER
BÅTPLATER (anger medlem och antal av varje båtplatstyp)
medlems_id
båtplatstyp_1
båtplatstyp_2
båtplatstyp_3
PRODUKTER (priserna för de olika båtplatstyperna och kostnad kWh el)
ELAVLÄSNING (innehåller senaste elmätning för varje medlem)
FAKTURAREGISTER
ORDERRADER
Jag har fram tills nu följande relationer:
MEDLEMSREGISTER ----> medlems_id <------- FAKTURAREGISTER
FAKTURAREGISTER -----> faktura_id <------- ORDERRADER
MEDLEMSREGISTER ----> medlems_id <------- BÅTPLATSER
ORDERRADER ----> produkt_id <---------- PRODUKTER
Nu undrar jag vilka andra relationer jag behöver. Jag vill att en ny faktura skapas när jag lägger in en senaste elförbrukningen i ELAVLÄSNING. Jag önskar givetvis att inrapporteringen av elförbrukningen automatisk ska skapa en faktura med tillhörande orderrad (1 st)
Jag har funderat på att göra detta med ett script, ett script som aktiveras via en knapp. Måste jag ha relationer för att få ett script att fungera? Jag ser framför mig ett script som skapar en faktura i FAKTURAREGISTER samt en rad i ORDERRADER med information från ELAVLÄSNING, dock undrar jag om en relation är en förutsättning för att detta ska fungera?
Jag önskar också en lösning där jag skapar samtliga fakturor avseende medlemsavgift automatisk med hjälp av en knapp (script). Hur ska relationen mellan FAKTURAREGISTER och ORDERRADER se ut mot BÅTPLATSER för att uppnå detta. Lite samma frågeställning som ovan.
Kan jag lösa detta på annat sätt? Mest nyfiken på hur realtionerna bör se ut och hur detta kan lösas på enklaste sätt.
Det jag upplever skiljer detta från traditionella fakturasystem är att antalet produktenheter (typ av båtplats eller elförbrukning) är givet för varje kund och finns redan registrerad i olika tabeller (BÅTPLATSER, ELAVLÄSNING). Antal kWh eller antal båtplatser är inte något man väljer för varje gång man lägger till en orderrad i fakturan. Detta ska "hämtas" från respektive tabell.
Hoppas jag har lyckats förklara problemställning på ett förståligt sätt.
Jag arbetar i FM 9.
Tack för all hjälp!