BankID är inte en nationell id-handling.
Jag ser inte att BankID bryter mot den fria rörligheten inom EU. Jag rekommenderar att först läsa igenom vad den innebär. https://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=sv&catId=457. Det bör inte vara något problem att kräva en svensk adress men du får inte neka någon med svensk adress att skaffa ett BankID pga personen inte är svensk medborgare.
Den fria rörligheten innebär inte att alla tjänster måste vara tillgängliga för alla överallt inom EU.
Om man ska klaga på något så bör man börja med att gräva djupare i sakfrågan än att citera några svepande slagord så jag tror att Björn har en rejäl hemläxa att göra
1. Jag har övervägt den möjligheten och Swedbank svarade så här:
"Om ni har flyttat utomlands så att ni är "utvandrad" är det kanske dumt att folkbokföra sig på hans adress? Då kommer det se ut som att ni bor i Sverige igen."
2. Självfallet har jag skrivit till Skatteverket för att få svar på om ifall vi tillfälligtvis kan byta adress.
De svarar inte.
3. Jag har också med stor svårighet lyckats få kontakt med den som hantera BankID centralt. Här är ett utdrag av svaret jag fick:
Jag förstår problemet och kan förklara vad som hänt.
Det rör sig inte om någon form av regeländring utan problemet uppstår när man varit utlandsregistrerad i över tre års tid. Personer som i folkbokföringen är registrerade som utflyttade blir nämligen gallrade i SPAR registret och då har inga företag, inklusive banker, inga möjligheter att automatiskt verifiera en svensk identitet mot ett officiellt register.
BankID regelverket och Tillitsramverket för Svensk E-legitimation (Ref.nr ELN-0700-v1.3) ställer krav på utgivande bank:
K5.8 Utfärdare av Svensk e-legitimation ska kontrollera att uppgifterna knutna till ansökan är fullständiga och stämmer överens med uppgifter som finns registrerade i ett officiellt register.
I vägledningen till regelverket står det även ”Det ska säkerställas att de uppgifter som utgivningen av e-legitimationen grundas på överensstämmer med uppgifter registrerade i ett officiellt register. Om utgivning grundas i en befintlig kundrelation, då dessa uppgifter inhämtats vid ett tidigare tillfälle, så ska uppgifternas aktualitet verifieras mot ett officiellt register. Uppgifter anses vara aktuella om de är inhämtade i enlighet med K5.13. Som officiellt register räknas bland annat SPAR, men motsvarande tjänst från t.ex. ett kreditupplysningsinstitut anses även uppfylla kraven.”
En utgivare för Svensk e-legitimation/BankID skall alltså vid en förnyelse av en e-legitimation kontrollera att namnuppgifterna fortfarande är korrekta, alltså i praktiken överensstämmer med uppgifterna i folkbokföringen/SPAR. Men i förordning (1998:1234) om det statliga personadressregistret, §16 så bestäms gallringstiden till tre år. Utredningar om gallringstid i SPAR har tidigare utförts (Folkbokföring och SPAR – några registerfrågor, dnr 131 798320-12/13) där man då avisade förslaget att öka gallringstiden för utlandsflyttade med hänvisning till en ökande osäkerhet i uppgifternas riktighet allteftersom tiden går, både i fråga om utlandsadressen fortfarande är korrekt, men även om personen lever eller inte.
Vi från Finansiell ID-Teknik BID AB och utgivande BankID banker är väll medvetna om detta problem och inte minst det stora extra manuella arbete detta orsakar och besvär för bankens utlandskunder och banken. Jag arbetar själv med den här frågan och planerar en skrivelse till Finansdepartementet om ändringar i gallringstiderna i SPAR registret.