Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Pieter Kuiper

Pieter Kuiper

Medlem
  • Plats Växjö
  • Registrerad 2005-03-29
  • Senast aktiv 2013-02-16
  • Antal inlägg 12

Foruminlägg

De senaste inläggen Pieter Kuiper har skrivit i forumet.

1
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Instämmer med föregående talare. Det är inte ett dugg missvisande.

De säger att de ska skicka varan inom 1-3 dagar. De säger ingenting om hur lång tid själva transporten tar. Att du misstolkar och/eller läser in något mellan raderna är knappast deras fel.

Jag fattade inte vad de skrev, det måste vara mitt fel, jag kan inte läsa. Apple Store hade inte kunnat vara tydligare och mer exakt. Det är jag som var korkad. Apple är god, Apple kan inte vara fel.

Vilken löjlig Apple-kyrka det är här!

Ursprungligen av keptang:

Skickas inom 1-3 dagar står det.

Det är också något missvisande reklam av Apple Store. Visst skickas den iväg inom 3 dagar. Men det är från andra sidan jordklotet någonstans. Så det tar typ 10 dagar att få det hemma.

I alla fall har jag fått leveransen från UPS nu, efter att jag bytte adressen till jobbet. Och denna gång ringde chauffören att han var där. På sin egen privata mobil, eftersom UPS inte förser sin personal med sådan "lyx".

Ursprungligen av keptang:

UPS-chauffören som brukar köra ut till mig ringer innan. Aldrig några problem.
Även DHL har kört ut ibland och ringt innan också.

Jag har nu pratat med Apple och med UPS.

UPS förser inte sina chåfförer med mobiltelefon. Om din chåfför ringer dig, gör han det med sin egen telefon. Men egentligen har de telefonen bara för att meddela om det hänt någon olycka med paketet. Det är alltså ett idiotföretag.

Apple anlitar UPS för stora dyra saker, säger de, pga säkerhet. Så en iPad kan komma med Posten, men sedan går nästa leverans på ett annat sätt. Det är oförutsebart för kunden.

Ursprungligen av jhm:

Det funkar inte riktigt så. Apple anlitar ett antal olika speditionsföretag, varav UPS och TNT är två av dem. Vad UPS chaufförer gör under sitt arbetspass är ingenting Apple kan ta ansvar för, även om det skulle kunna slå tillbaka på apple, om konsumenterna ser köpet just som du verkar göra.

Men det är Apple som väljer bort gamla hederliga Posten med utlämning på min lokala ICA. Istället väljer företag som inte ringer när de kommer (UPS verkar inte förse sina chåfförer med telefon), och som inte kan lämna ut lokalt.

Självklart är det Apples fel. Och det är bara löjligt att se hur Apple-fansen här "gillar" alla inlägg som försöker försvara Apple i alla lägen. Jag gillar väl också Apple. Det är bara att jag hade velat ha min nya leksak idag.

Ursprungligen av jhm:

Det får du fråga UPS om, inte Apple.

När jag köper något av Apple Store, är det Apple som har ansvaret för leveransen. Beställningar hos andra företag får jag till ICA här, eller till Statoil. Apple brukade anlita Posten, och då fick jag ta mig ut till postterminalen på flygplatsen. Inte lika bekvämt, men i alla fall någorlunda lokalt för Växjö.

Om Apple nu anlitar UPS för leveranser till privatpersoner när den marknaden ligger utanför deras målgrupp, ligger felet hos Apple.

Se även http://www.rejta.se/omdome/624061/ups för omdömen om UPS. Hur kan de existera?

Senast redigerat 2012-09-12 22:19

Jag beställde en dator. Idag kom den hit med UPS, men då var jag på jobbet. Datorn är i Jönköping nu. Jag kan hämta ut den "i närheten": Göteborg. Men jag bor i Växjö.

Vad är det för idioti?

OK, det är fixat nu.

Som sagt, det hjälpte lite att lägga till en ny konfiguration i nätverkspanelen.

Men vad som löste det hela var att köra 10.3.8 Combo Update.

Det är inte något enkelt DNS-problem... jag kan inte pinga andra adresser än telias 10.0.0.6

Senast redigerat 2005-04-03 21:12

Jag har nu "lagat behörigheter", och jag har i nätverksinställningar tillagd en ny konfiguration, jag har stängt av IPv6, och det börjar bli lite bättre, tror jag.

Jag kan nu pinga login1.telia.com, och då får jag respons. Men inte på andra adresser.

Ip-nummer är nu 217.209.3.201.
Det har också kommit till en rad: Router: 217.209.3.1.

Men jag kan fortfarande inte komma in på login1.telia.com eller få en förbindelse med hjälp av MacICX.

Är det någon som har förslga av vad jag ska försöka näst?

Senast redigerat 2005-04-03 21:13

När jag tar ut kabeln mellan datorn och ADSL-modemet, försvinner IP-numret ur nätverksfönstret.

Det kommer tillbaka när jag sätter kontakten tillbaka.

Ja, datorn är direkt kopplat till ADSL-modemet.

Just nu är det med uppringd modem, men här är ADSL-inställningarna:

Citat:

inbyggd ethernet
Konfigurera med: DCHP
IP-adress: 169.254.115.239
Delnätsmask: 255.255.0.0
IPv6:adress: (någonting mycket långt)

Senast redigerat 2005-04-03 21:14

Efter den senaste security update av 10.3.8 har adsl slutat fungera för mig.

Jag ringde Telia. De kan se att jag har kontakt. Men när jag pingar 10.0.0.6 blir det
"sendto: Host is down"

Som jag förstått Telia-support beror det på att min dator inte tar emot något (eller inte känner igen något).

Förslag hur man skulle kunna lösa det?

1