Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
KentH

KentH

Medlem
  • Registrerad 2001-05-16
  • Senast aktiv 2006-12-01
  • Antal inlägg 22

Foruminlägg

De senaste inläggen KentH har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • 2002-07-02 12:27

Ett bra tips till att bli insatt i CS... ladda hem sourcen... packa upp.. kör make all och make install sen är det bara att leka lite... det finns massos av exempel kod... att leka är nog det enda sättet tror jag.. att testa sej fram...

Jag håller på med ett litet isometric world exemple som jag tänkt lägga upp nånsant... problemet är att man måste ha CS insallerst för att kunna testköra det...

  • Medlem
  • 2002-07-02 12:08

CrystalSpace stödjer det mesta... nästan allt skulle jag vilja påstå (utan att ta på mej något ansvar för detta... ) Jag lekte lite igår med en isometric värld och ändra kameran så man kan se den som en vanlig StarCraft vy... eller rakt uppifrån eller i princip hur man vill...

Fast det är två saker som måste skilljas på... isometric och quake världar:

I en isometric värld är allt 2D, fast man kan lägga det i olika lager så att det ser ut som det är 3D. Eller?

I en quake-värld är allt 3D och det ser man ju klart och tydligt.

CrystalSpace har även en terrain motor (enligt vad jag har förstått) som jag inte har testat alls... den stödjer som flesta "normala" formaten...

Jag kollade lite på screenshotsen ifrån Rune igår ... det verkar helt klart tufft... problemet mer att skapa en sådan look är väl främst att man ser hur spelaren rör sej hela tiden... att få en snygg gubbe i en cool miljö... eller?

Usch va mycket jag hade att säga... men som slutsats så tror jag att CrystalSpace inte kommer att säga ifrån om vi vill skapa coola saker... det är nog nån stackars programmerare som kommer att banga först...

  • Medlem
  • 2002-07-01 16:36

Tänkte bara ha en synpunkt på kameravinkel också... om vi har tänkt att använda CrystalSpace som 3D motor så kanske vi ska fundera lite på vad den stödjer innan vi snackar ihop oss för mycket om vad som vore coolt... hmm.. förstörde jag det roligt nu eller?

[ 01 Juli 2002, 16:37: Meddelandet ändrat av: Kenth Andersson ]

  • Medlem
  • 2002-08-26 14:17

Ok... då ska vi se... nu måste jag nog förstöra lite igen... jag är så bra på att göra det..

Jag har snackat med Jorrit (Jorrit är en av dom som står bakom CS (CrystalSpace) vi diskuterade följande)

Jag frågade Jorrit om CS stödjer realtime world modifications.. alltså att ändra "världen" i realtid. Han svarade att detta stödjs MEN det fanns en liten liten hake... realtime world modifications kräver realtime light recalculations vilket CS inte har (CS är INTE multitrådat) så att om man vill ändra världen i CS så kärver det att man kalkulerar om ljuset... vilket kommer att ta TID... och under den tiden så kommer ALLT annat som CS gör att stå stilla.. med andra ord all grafik stannar för att räknas om... vad man kunde göra var dock att använda fixed lightning istället.. då kommer t.ex ön att se likadan ut.. vart än solen står... vilket kanske inte är så snyggt... iaf inte på natten

Jag tror att det är väldigt få _BILLIGA_ motorer som stödjer detta... vilket är ett stort problem

Jaja.. nu ska jag inte försöra mera... ha det bra!

  • Medlem
  • 2002-08-05 10:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
En annan 3D-motor att kolla på är TDE från GarageGames.com : http://www.garagegames.com/

Den kostar $100 att licensiera vilket är en rimlig kostnad, den ser mycket kompetent ut. Men hur bra den lämpar sig för MMORPGer är svårt för mig att säga.

Den kostar ju inte direkt $100... den kostar $100 per programmerare... men den verkar grymm...

  • Medlem
  • 2002-07-05 15:43

En motor som består av ganska många små delar (plugins) men som har en övergripande del "rita-upp-allt-som-ska-ritas-upp-delen" sen kan varje liten intern motor göra saker och bara meddela att nu vill jag rita det här... så ritas det... som /System/Library/CoreServices/WindowServer funkar... (kents ide).. jag tycker det låter lysnade, om det inte blir segt men det ska nog gå att fixa... nån måste väl kunna PPC assembler... G4an har säkert redan en "säg-till-GPUn-att-rita-upp-allt-som-ska-ritas-upp-instruktion"

/KentH

[ 05 Juli 2002, 16:01: Meddelandet ändrat av: KentH ]

  • Medlem
  • 2002-07-05 15:34

Hmm.... "vi (Kenth)" låter lite jobbigt... det bästa är nog om "vi" skriver en ny.

Det som jag har upptäckt med CS är att den inte stödjer att rita saker som ligger utanför isogriden (den grid där den isometriska vyn ritas) rätta mej om jag har fel...

Exempel på detta (teoretiskt kan detta ske):
Om vi har en isometrisk värld och helt plötsligt vill ge användaren en fråga... då måste man kasta upp en dialog som ligger i griden!! Alltså som ligger blandat med allt annat shit som finns där, så om en gubbe kommer gående så kan han "halshuggas" av dialogen och huvudet kommer att hamna på framsidan och göra det ganska svårt att läsa texten i dialogen.

Detta ställer till lite problem som ni ser...

En annan sak som kan hända är att när man bygger en iso-värld i CS så består den av ett antal "gridar" (grid´s) som man sätter ihop... detta kan få konsekvenser som att om man blir jagad på en grid så är det bara att flytta sej till nästa så kan inte den som jagade dej "se" dej längre... vilket inte är så bra *hmm*, iaf inte relistiskt då

/KentH