Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Loka

Loka

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2005-05-05
  • Senast aktiv 2011-01-13
  • Antal inlägg 70

Foruminlägg

De senaste inläggen Loka har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-13 19:07

Det har fungerat felfritt för mig sedan i julas!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-09 12:59

Där hade vi lösningen!
MAC-filtert blockade datorn!

Tack för hjälpen på vägen!

//Loka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-09 12:56
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Då är jag idélös. Får hoppas att någon annan har en lösning på problemet.

Det är lite skumt att jag ser detta i loggen:
Access denied to LAN system with MAC address 58:55:CA:xx:xx:xx

Detta är MAC-adressen till min LAN-port. JAg kör MAC-filter till det trådlösa.
Kan det påverka det trådbundna också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-09 12:52
Ursprungligen av Tobias Schelin:

169.*-adressen får du eftersom att du inte har kontakt med DHCP-tilldelningen från din router.

Hur ser det ut i D-Links egna verktyg? Syns din Mac där när har adaptern kopplad till din dator istället?

Nej jag får inte upp den i admingränssnittet...
Den dyker upp med adressen från Airport, men inte den jag tilldelar när jag kopplar in adaptern.

Jag är inte så bra på OSX ännu så jag vet inte om det är något jag missar i inställningarna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-09 11:33
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vad får du för IP-adress?

Syns din dator i routerns egen administrationsportal?

Vad händer om du testar att ställa in en statisk IP-adress?

Tack för ditt svar!
Jag provade att ställa in allt manuellt och då får jag grönt ljus i System Preferences, men jag kommer inte ut på internet och jag kan inte komma åt routern internt...

När jag får en utdelad adress så är det en 169.-adress.

Har du några fler tips?

//Loka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-09 01:30

Hej!

Jag köpte nyligen en MB Air 13" och är grymt nöjd utom på en punkt.
I veckan kopplade jag för första gången in min USB-adapter för Ethernet(Apples egen) utan vidare bra resultat.

Kopplar jag den direkt in i min router får jag inte rätt IP-adress, men om jag kopplar den direkt till modemet funkar allt bra.
Jag ringde Apple och de menade att det är problem med min router, en D-Link DIR-855, och tyckte att jag skulle uppdatera den.

Jag gjorde det, men fortfarande vill den inte dela ut korrekt IP-adress till mig.
Är det fler som stött på problem med detta och lyckats lösa det?

Tacksam för svar!

//Loka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-03 13:36
Ursprungligen av BlackSmp:

Personligen så är jag en aning avvaktande med att utbrista i en hyllningskör. Problemet har funnits länge, symptomen varit uppenbara och beskrivna åtminstone sedan i mars så jag är snarare irriterad att det har tagit så lång tid att ens erkänna existensen av problemet.

Även om jag är glad att fixas till sist;)

Håller med här! Jag har också haft problemet länge, men felanmälde först i somras då jag trodde ny telefon och nytt SIM-kort skulle fixa problemet.
Jag avvaktar med att hylla Telia tills jag sett vad jag får för kompensation för detta.
Vi betalar för dyra tjänster som inte funkar! Det tog mig mer än en månad att få dem att förstå att det inte var jag som höll telefonen upp och ned eller hade fel på mina prylar!
Har bytt SIM-kort tre gånger och gjort återställningar var och varannan dag.
Först när jag uppmärksammade en av deras anställda på att han inte heller kunde skicka så började det hända saker...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-02 15:55

Kommer ni att meddela oss när detta skall börja fungera?
Jag är en av dem som haft ett supportärende på detta sedan i somras...

//Loka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-12 14:47

Jag fick precis ett samtal från en av de anställda på Telias iPhone-support.
Han upptäckte när vi pratade att han har samma problem med att skicka MMS/surfa och ringde till sin interna support.

De sa då att de visste vad problemet var och att det kommer att åtgärdas inom en till två månader.
Tydligen låser telefonen/nätet(?) sig till det APN man använder när man skickar MMS och därför går det inte att surfa när man skickat ett MMS.

Den temporära lösningen är att koppla bort 3G.

//Loka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-11 12:05

Jag har samma problem!

Vi är rätt många som har detta. Jag har provat att flytta mitt SIM-kort till olika telefoner och problemet följer med.
Träffade på en mycket trevlig kille i Teliabutiken på Kungsgatan som försökte hjälpa mig. Vi provade allt. Mitt SIM-kort i hans telefon, hans i min. Återställning. Ny användare. Nytt SIM-kort, Ja allt.
Problemet finns kvar sålänge 3G är igång!

Jag tror inte det är fel på våra telefoner även om supporten tycker jag skall lämna in min på service. Pratade med verkstaden och de trodde mer på nätet/inställningar än hårdvarufel!

Hoppas på en lösning snart!

//Loka

Senast redigerat 2010-10-11 14:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 10:27
Ursprungligen av Loka:

Hej,

Jag köpte en låt via iTunes Music Store på min iPod Touch.
Allt fungerade bra, MEN jag kan inte se låten i iTunes.
Den syns inte om jag söker efter den på min iPod via iTunes, men den syns om jag bläddrar i min musik på iPoden.

I början kunde jag lyssna på den också, men nu är den helt tyst...

Någon som stött på detta problemet?
Hur kan jag ta bort låten?

mvh
Loka

Jag hittade precis knappen, "Överför köpt musik...." i Arkivmenyn!
Den löste problemet!

Lås gärna tråden!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 09:30

Hej,

Jag köpte en låt via iTunes Music Store på min iPod Touch.
Allt fungerade bra, MEN jag kan inte se låten i iTunes.
Den syns inte om jag söker efter den på min iPod via iTunes, men den syns om jag bläddrar i min musik på iPoden.

I början kunde jag lyssna på den också, men nu är den helt tyst...

Någon som stött på detta problemet?
Hur kan jag ta bort låten?

mvh
Loka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 20:58
Ursprungligen av Loka:

Jag har också lyckats Jailbreaka min Touch med hjälp av guiderna, inte ett enda problem!
Allt gick som en dans!

Får dock inte riktigt mail-applikationen att funka med mitt POP3-konto.
När allt är inställt och klart får jag tillbaka ett meddelande att den inte gillar certifikatet som används...

Någon som stött på detta och har en bra lösning?

//Loka

Hittade en lösning i inställningarna för Mail.
Valde att inte använda SSL och nu fungerar det klockrent!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 17:57

Jag har också lyckats Jailbreaka min Touch med hjälp av guiderna, inte ett enda problem!
Allt gick som en dans!

Får dock inte riktigt mail-applikationen att funka med mitt POP3-konto.
När allt är inställt och klart får jag tillbaka ett meddelande att den inte gillar certifikatet som används...

Någon som stött på detta och har en bra lösning?

//Loka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 16:07

Hur är det med garantin om man jailbreakar?
Man skulle ju kunna återställa den i iTunes, men om den säckar ihop helt så kanske det inte går...