Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
c.hilding

c.hilding

Medlem
  • Plats Stickhilm?
  • Sysselsättning ABANDONED ACCOUNT
  • Registrerad 2005-06-12
  • Senast aktiv 2015-07-29
  • Antal inlägg 48

Foruminlägg

De senaste inläggen c.hilding har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Kajan:

Håller med att prisättningarna kan mycket gärna ifrågasätta...

Men man får också lägga till design och funktionalitet. Hur man än vill se det så är det ju skäligt att något som är snyggare och fungerar bättre kostar mer. Sen är ju frågan hur mycket mer.

Men vissta lite prissänkningar hade inte skadat.

Detta är inte en Mac-vs-PC-tråd, detta handlar *enbart* om vad Apple betalar för komponenterna vs. vad de sedan kräver av kunden.

Ursprungligen av Capeman:

Sen måste jag också tillstå, gällande just tonen på inlägg, att de som modererar och de som skriver mycket, är just människor. Det är som c.hilding skriver ibland oerhört frustrerande att få samma fråga på varje sida i en stor tråd (3.0), eller att det skapas nya trådar hela tiden. Till slut ledsnar folk litegrann och ryter till. Nu är jag inte moderator själv men inser att det måste vara ännu tuffare för dem.

Exakt. En av de värsta sakerna är när folk ställer ofattbart dåliga och onödiga frågor som inte hör hemma i ett forum. Ett exempel på detta: "hur många mhz cpu har iphone?". Klicka här så ser du varför frågan inte hör hemma i ett forum och inte förtjänar sin egen tråd (som bara skjuter ner viktigare trådar från topp-platsen). Det där tog 5 sekunder att hitta på Google och trots det ställer folk sådana frågor dag ut och dag in, vilket tar på ens tålamod som moderator då det antingen är väldigt datorinkompetenta människor som knappt känner till Google; eller ännu troligare: de är bara lata och vill ha svaret processat och serverat att passa dem.

Som moderator är det påfrestande att se hur viktiga trådar pushas ner av totalt onödiga trådar och upprepade frågor, så därför är det helt logiskt att man ibland "ryter till".

Iallafall, som du ser i tråden så säger vi alla samma sak: Sök först på Google, sök sedan i forumet, och till sist ställ frågan. Om alla gör detta så har vi ett forum som inte är översvärmat av värdelösa trådar, vilket i sin tur ökar chanserna rejält att få ett svar på sin tråd (då den inte längre omges av "spam" som pushar ner den).

Ursprungligen av noren:

Men stämningen på det här forumet är faktiskt ganska låg. Det var dit jag ville komma. Det finns mängder med större forum som inte beter sig på det här sättet.
Det är just sättet hur man tillrättavisar de som gör fel.
Låser trådar, raderar trådar utan att tala om varför, och klankar ned på de som gör "fel".
Hjälp dem i stället….eller låt bli. Varenda gång det klagas på att någon gör fel så dubblas ju mängden inlägg - motverkar ju sitt syfte på något sätt.
Bättre då att ha ett standardsvar en att "inte orka" vara hövlig och visa rätt väg att gå.
Kom ihåg att det behövs betydligt fler muskler för att se sur ut än att le

Det hörs att du aldrig modererat ett forum. Lätt att uttala sig om drömscenariot när man inte vart med om att behöva läsa igenom, flytta, låsa, slänga och varna en för-var-dag ökande ström poster. Det är inte alltid speciellt roligt och kan ofta kännas hopplöst.

Jag anser att 99mac har en utomordentligt bra atmosfär där folk är för det mesta hövliga (och väldigt kunniga). Tror det är mac-andan som enar oss så väl.

Varsågod att titta på Gamer-forum för PC-folk, där talar vi krig, barnsligt språkbruk och extremt otrevliga användare, samt tiotusentals kopior av varje fråga "is this computer build good for gaming?".

Ursprungligen av Björnström:

När man har fler än 70.000 personer som tillsammans ska utbyta information och kunskaper krävs det någon form av regler för att sajten ska bli användbar.

Exakt, du summerar allt jag sagt med en enda mening. Snyggt!

Det är inte det minsta kul som administratör att ens databas fylls upp med 1000 kopior av varje fråga. Det finns NOLL anledning att släppa på dessa regler. Det är BÄTTRE att vi tillrättavisar nytt folk så de lär sig att söka först. Det gör även att folk kan fokusera på att besvara NYA frågor. Om vi släppte på alla regler så skulle vi ha ett hav av identiska frågor, långt värre än vi har nu (tack vare att existerande medlemmar lärt sig att söka först, just tack vare denna tillrättavisning).

Så stort NEJ från min sida, i egenskap av administratör (dock ej på detta forumet) samt frågebesvarare (tröttsamt med samma fråga om och om igen, påminner om SPAM).

"Jag tror inte att det för det mesta handlar om svårighet att hitta information, utan ren lathet eller okunskap i hur ett forum fungerar."

Det är PRECIS vad det är! Det är grundläggande forumetik, och det är oacceptabelt att inte lära sig vart sökknappen ligger av två anledningar: Du får svaret DIREKT (exakt vad noren eftersöker i sin whine-post), samt du ökar inte spam-nivån i forumet!

Senast redigerat 2009-06-18 14:52

Som titeln säger så välkomnar jag alla rättelser, det är inte säkert jag har räknat rätt, men om jag har det så är de nya Mac Pro 2009 helt för j*vligt prissatta.

  1. Hårddiskarna:
    Vi börjar helt enkelt med hårddiskarna. För dem vill apple ha: "1TB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s [+ 3.240,00 kr]", dvs 3240kr/styck. Du kan få FYRA-FEM STYCKEN 1tb-hårddiskar för det priset.

  2. Processorerna:
    Sedan så har vi processorn. De använder Xeon 5500 (Nehalem), Intels nyaste processorer. Som referens använder vi tillverkarnas inköpspriser i 1000-enhets-bulk. Som standard kommer Apples 2xQuad Core med "Two 2.26GHz Quad-Core Intel Xeon." (2st Intel Xeon EP E5520), vilket i svenska kronor kostar Apple 5900kr (2950kr styck). Vill man så kan man uppgradera till maxhastigheten med 2x2.93GHz (Intel Xeon EP X5570). Två av dessa värstingar kostar Apple 22000kr (11k styck). Iochmed att det gäller ett utbyte så måste vi räkna bort priset för standardkonfigurationen, alltså: 22000-5900kr = 16100kr. Det är vad det kostar Appleatt ge dig uppgraderingen. Vilket pris tar de då? "Två 2,93 GHz Quad-Core Intel Xeon [+ 27.820,00 kr]". Skämtar de eller? Kom ihåg att denna prismarginal är enbart på en komponent: Processorn, och trots det så överstiger denna marginal på EN ENDA komponent den vinst som de flesta tillverkare gör på den KOMPLETTA maskinen. Håller de kanske på med något top secret experiment för att se hur mycket överpris en människa tolererar? Testade att konfigurera allt till max och landade på 237.459,00kr.

  3. Skärmarna:
    Deras extremt vackra LED-skärm kostar ett gottigt "Apple LED Cinema Display (24" flat panel) [+ 8.595,00 kr]", att jämföra med snittpriser på 3500-5000kr för nästan-lika-snygga och lika bra skärmar som saknar Apple-logo. Dock så får man VERKLIGEN prisa Apple för deras pixelpolicy, där de går med på sisådär 3-4 utbyten (har själv varit med om det) om du har döda pixlar. Döda pixlar är nämligen oacceptabelt till ett sådant pris, speciellt när man jobbar inom design (vilket många av Apples kunder gör).

  4. Instickskort:
    PCI-Expresskort som ger fiberoptiskt uttag: "Dual-channel 4Gb Fibre Channel PCI Express card [+ 6.480,00 kr]", "Quad-channel 4Gb Fibre Channel PCI Express card [+ 10.800,00 kr]", dessa priser är långt bättre än alla konkurrenter (klicka i rutan för "FibreChannel" och sök), en frisk fläkt minst sagt. Dock så kostar deras RAID-kort: "Mac Pro RAID Card [+ 7.560,00 kr]", att jämföra med ungefär 1500kr för likvärdiga kort från andra tillverkare(skriv "raid" i sökfältet) där det även bevisats att Apples RAIDkort inte ger bättre prestanda än den Software RAID som redan finns i ALLA Mac Pros (ja, jag känner till att Apples RAIDkort har SAS, men de säljer inga sådana hårddiskar). Därtill så ger deras RAIDkort inte en enda extra SATA-port, utan ersätter de existerande portarna. Detta att jämföra med korten ovan som har högre prestanda, enormt mycket lägre pris, och 16 interna och 16 externa (på datorns baksida) SATA-portar, och ja, de är Mac-kompatibla.

  5. Grafikkort:Inget att klaga på, deras priser ligger precis rätt jämfört med PC-versionerna av korten (som ju kan flashas om med Mac-firmware, så det är tur att de kostar lika mycket annars hade alla intelligenta människor köpt PC-varianten och flashat den). Dock tråkigt att vi inte fått några grafikkortsalternativ med högre prestanda ännu (Apple Store USA har en del nyare kort).

  6. RAM-minne:
    De kräver +5400kr för 8x2GB DDR3 1066MHZ PC8500, och detta är EFTER avdraget från standardinstallationen av 6x1gb. Crucial (en av de bästa minnestillverkarna) tar 410 kronor STYCK för de stickorna, och det är konsumentpriset(!), ej tillverkarpris: 410x8 = 3280kr. Vi vet ju alla dock att minnen är något man inte ska köpa via Apple, då de sedan länge tagit stora överpriser. Skojigt nog så kan man köpa minnena separat och sedan sälja Apple-minnena, vilket gör att dina minnen blir gratis.

  7. AppleCare:
    Apple, liksom de flesta tillverkare, gör en jäkligt stor förtjänst på att sälja 3-årsgaranti som de flesta inte behöver utnyttja under garantitiden. Det är det briljanta med garantier; alla vill ha dem och få behöver utnyttja dem. På PC-sidan står garantierna för större delen av intäkterna, då komponenter prispressats bortom alla vinstmarginaler. Här har vi dock en tillverkare som tar enorma överpriser för komponenterna och DESSUTOM anser det rimligt att ta följande för garantin: "AppleCare Protection Plan for Mac Pro (w/or w/o Display) - Auto-enroll [+ 2.995,00 kr]". Det ni då ska tänka på är att ni kan köpa AppleCare för Mac Pro på eBay för 600kr, och JA ni kan registrera den på alla Mac Pros världen över, även Svenska.

  8. Prestanda:
    Trots att Apple har de absolut "bästa" Intel-processorerna som finns ute, vars styckpriser är ENORMT högt, och vars pris Apple sedan DUBBLAR, så kan vi fråga oss "var det värt det?". Prestandatester visar att Core i7, Nehalem-lillbrorsan, utpresterar Xeon i massvis av instanser, med till exempel närapå 40% bättre prestanda i ljudproduktion vid 32 Samples latency(Xeon går inte om förrän man kommer upp i 128 Samples-latency).

Listan ovan är fullt öppen för korrigeringar, kommer redigera den efter hand som det kommer invändningar.

Vad tycker ni om dessa pristrender?

- Konfigurera Mac Pro (Sverige).
- Configure Mac Pro (USA).

Senast redigerat 2009-06-18 14:22
Ursprungligen av gabriela:

jag är skeptisk, de tyska tangentborden i shoppen har också US-layout enligt produktbilden...

det är snarare någon som inte orkat vaska fram korrekta produktbilder.

Ajdå, om vi har otur så är det så och då är vi tillbaks på ruta ett vad gäller ny importkälla. Jag ska maila dem med denna fråga och håller tummarna, har nämligen en vän som var intresserad av att importera ett från Thomann och därför vore det tråkigt om de inte hade U.S.-varianten trots allt.

Anledningen att jag antog att bilden stämde överens med produkten är att Thomann har en grym och unik process där de har tagit helt egna fotografier på så gott som varje produkt. De sätter produkterna på en roterande pedestal och tar dussintals fotografier med extrem upplösning vilket gör att man som kund kan (i realtid) rotera och titta på de flesta produkter med en så pass zoom att den allra minsta texten på varors chassin är läsbar, och för de produkter där de inte gjort denna process så brukar de alltid ha ett antal egna fotografier ur olika vinklar.

Det var av denna anledning som jag antog att fotografierna på Appletangentborden var deras egna. Om det är så att det inte är deras egna bilder så finns det helt klart en risk att det inte är U.S.-layout på själva tangentborden.

Jag avråder därför alla från att beställa tills Thomanns svar har kommit. Tack för varningen, Gabriela.

Tyvärr så kan man inte redigera gamla inlägg så jag kan inte göra något åt den utdaterade länken i det första inlägget.

Skulle vara bra om en moderator kunde ändra post #1 i denna tråd från:

Citat:

Uppdatering: Ni som enkelt och säkert vill köpa ett U.S.-keyboard ska kika på inlägg #8.

Till följande:

Citat:

Uppdatering: Ni som enkelt och säkert vill köpa ett U.S. English-keyboard inom Europa ska kika på inlägg #15.

Fantastiska nyheter!

Det går nu att få tag på U.S. English-tangentborden inom Europa! (Dock fortfarande inte från Apple.)

Thomann (Tyskland) är Europas i särklass bästa nätbutik för musiker, med de lägsta priserna, Europas största postorderlager OAVSETT KATEGORI (det finns inget större lager!), 3 års garanti på ALLA varor samt 30 dagars öppet köp. De har Svensk personal och den mest trevliga personal man kan tänka sig. Jag har handlat hos dem för hundratusentals kronor, och vad får jag syn på vid mitt senaste besök?

Tro det eller ej, de har Apples U.S. English-tangentbord till salu! Detta innebär att när man handlar hos dem så kommer paketet inifrån Europa och du slipper därmed Svensk skatt och tull, och du får dessutom deras otroliga 3 års-garanti. Frakten ligger alltid på ynka 15 Euro oavsett beställningens storlek (vilket för tyngre beställningar är billigare än vad Svenska butiker tar för inrikespost!); de är enormt effektiva med leveranserna och packar och skickar varor ända fram till kl 23 på kvällarna, och beställningar har alltid nått mig på mellan 2 till 5 dagar, varje gång. De är oftast snabbare än Svenska butiker, trots att de ligger i utlandet. Är det något problem med en vara så tar de tillbaka den utan det minsta tjafs och står för returfrakten via UPS som kommer och hämtar varan hos dig. Detta är en butik som håller en enormt hög klass.

Jämför detta med det Applekeyboard som jag tidigare i tråden beställde från Ebay USA, där man inte får någon praktisk garanti (att skicka tillbaka varan tur och retur kostar för mycket), där paketet tog hela 3 veckor att nå Sverige, och där man kan råka ut för en kraftig tullavgift om man har otur.

Detta är helt fantastiskt, nu kan man alltså köpa U.S. English-tangentborden inom Europa med full garanti, extremt bra service och till ett lågt pris.

Här är länkarna:
Huvudkategorin "Apple Tangentbord"
APPLE KEYBOARD ALU USB - ENGLISH
APPLE KEYBOARD ALU WIRELESS - ENGLISH

Som ni ser om ni klickar på de stora bilderna så är det verkligen den äkta Engelska varianten med den grymt snygga designen.

Thomann har även ett par Engelska varianter av Apple G5-tangentbordet med färgkodade knappar för Pro Tools, Logic, Final Cut osv. Dessa finner ni om ni klickar på länken till huvudkategorin.

När det gäller sådana programspecifika tangentbord vänder jag mig dock hellre till LogicKeyboard (Danmark/USA) eftersom de är den enda butik som har den nya Aluminiumvarianten omgjord med knappar för alla populära program. LogicKeyboard säljer både billigare klistermärken/tangentbordsöverdrag samt hela tangentbord med färdigutbytta knappar. Det sistnämnda alternativet håller högst kvalitet och stryktålighet, men innehåller ju ett helt tangentbord vilket gör det rätt dyrt på ca 140 Euro styck. Det kan dock vara värt det för många och jag funderar just nu på att köpa ett Aluminiumkeyboard med Logic Pro-tangentsats (se bilden).

LogicKeyboard är alltså ett Danskt företag med kontor i Danmark och USA; därmed kommer ordern att skickas från Danmark vilket gör att man slipper både tull och skatt även hos denna butik.

Så där har ni en stor nyhet gällande tangentborden. Två fantastiska Europeiska källor beroende på vilket av U.S. English-tangentborden ni söker (med eller utan programspecifika tangenter). Bättre kan det väl inte bli!?

Happy typing! O:-)

Ursprungligen av Goflorp:

Skall man köpa siliconöverdrag så tag med den bärbara och be att få prova det först....

Jag har inte orkat bråka om de 130:- det kostade. Hittar nog inte kvittot heller.

Men det var ju snopet för Mari här hemma. Å vad fint! Tack! Åvafan, det passar ju nästan ju.....skit!

Hehe, usch.

Dock så ska du inte behöva kvitto, det är väldigt förlegat. Den enda meningen med ett kvitto var att bevisa när och vilken vara du köpt, på den tid som det annars hade varit omöjligt att hitta dig bland alla högar med papperskvitton som butiken har. Nuförtiden tar man med sig leg, ger dem sitt namn och de hittar dig enkelt i sin dator, och ser precis vad du köpt och när du gjorde det. Tacka informationsteknologin och datorer för det!

Så vad jag föreslår är att du går in i butiken, berättar vem du är och vad du köpt, och att det är oacceptabelt att det inte passar eftersom det inte går att få tag på annat än Svenska MacBooks i Sverige, och att du därför är berättigad till en återbetalning.

Du har konsumentköplagen på din sida. Stå på dig!

Ursprungligen av Goflorp:

Råkade för ett tag sedan ut för skillnaden på returtangenten...

Köpte ett silikongummiskydd (lövtunt) till min fru's svenska MacBook.
Köpte hos GBG's största ställe för Macar - de borde ju veta.
Passade NÄSTAN, det stupade på returtangenten....

Så, ni som köper tangentbordsskydd, se upp!

Tack för varningen, den tanken har aldrig slått mig förr! O:-) Skumt att butiken säljer ett Amerikansktillverkat överdrag när Apple Sverige inte säljer såna MacBooks. Och det är klart, till en MacBook vill man ju gärna skydda tangentbordet eftersom det kostar 800kr att byta ut tangentsatsen och att processen kräver lite händigt skruvmejselarbete.

När det gäller vanliga, standalone-tangentbord så struntar jag i slitage, köper lika gärna ett nytt tgb vartannat år, det är en struntsumma ändå, 500kr inkl frakt från utlandet. Hellre det än att ha ett konstigt, plastigt överdrag som ändrar den helt fantastiska känslan i tangentbordet (Apple har verkligen lyckats med det!).

Förresten, har pratat med BigFiveShop och ägaren berättade att de har slutat sälja Apple-produkter, han sa inte varför.

Detta innebär att ni som söker ett äkta Apple keyboard med US. English-layout får gå in på ebay.com och exempelvis söka på tangentbordets produktkod (se tidigare poster för mer fakta och denna produktkod).

Det finns massvis med butiker som säljer dem helt nya. Ni som köper ett tangentbord får jättegärna ta er tiden att skriva en recension om butiken och köpet, jag lovar att det uppskattas av många här. BigFiveShop är en oerhört bra butik och det är synd att de inte säljer Apple-produkter längre, dock är jag övertygad om att flera andra butiker är lika bra.

Oj, här gjorde jag visst en stor tabbe. FedEx lyckades inte leverera som de lovat och jag tvingades vänta ännu längre, vilket ledde till att när jag väl fått hem tangentbordet så hade jag glömt bort denna tråden. Blev påmind nu när jag tittade igenom gamla filer hos min webhost och såg en del filer från denna tråd.

Så vad gör man då? Jo, tar ett par foton snabbt och laddar upp dem så klart. Håll tillgodo!

Jag rekommenderar varmt alla att köpa ett tangentbord från den återförsäljare jag pratat om tidigare i tråden, det är det enklaste sättet att få tag i ett äkta Amerikanskt Apple-tangentbord. Har använt det ett par månader nu och det är en fröjd att använda. Med en enkel knappkombination så skiftar man mellan Engelsk (US) och Svensk layout (vilka layouter som det skiftas mellan bestämmer du själv). Detta inlägg skriver jag just nu i Svenskt läge, och för de som inte tittar på tangentbordet när de skriver så märker man ingen försämring gentemot ett helsvenskt tangentbord. Dock spenderar tangentbordet 80% av tiden i Engelsk layout då den är fruktansvärt fin att arbeta i, och mycket mer logiskt utlagd än den Svenska layouten.

Tangentbordet är som sagt riktigt snyggt i dess Amerikanska version och det framgår av bilderna.

Då är bara frågan hur man får tag i ett likadant tangentbord till en MacBook Pro. O:-) Vet att det går att byta tangentsatsen och det verkar gå att köpa dessa på eBay. Nåväl, det blir en annan gång.

Har ni några frågor så svarar jag gärna på dem.

När jag beställer saker i framtiden så kommer jag aldrig välja FedEx om det finns ett alternativ till den skitfirman, även om alternativen är dyrare.

De har lögnaktiga förare och efter 5 "leveransförsök" sen den 14e November, så har jag nu fått prata med en manager som satte prioritet på ärendet och ska undersöka varför förarna påstår att de har varit här när de inte har det, och varför de inte ringt till mig (kunden) när de stod utanför dörren, eftersom de påstår att de har varit här och jag inte öppnat (då ska de ringa).

Vid första "leveransförsöket" så lämnade de en avriven, vit pappersbit där de skrivit med bläckpenna "ring postcentralen, fedex 08-..........", vilket jag gjorde. Då blev de väldigt förbryllade över att chauffören inte lämnat ett ordentligt papper med trackingnummer. Dessutom var telefonnummret fel och den postcentralen jag fick nummer till hade inget att göra med FedEx.

FedEx har åtminstone i mitt område några mkt dåliga chaufförer medans DHL (extremt bra firma, I all min kontakt med Apple har de alltid varit underbart snabba) och UPS å andra sidan aldrig haft ett enda försenat paket.

När jag väl fått paketet så hör jag av mig igen för att berätta om erfarenheten av själva butiken och produkten, om man bortser från FuckUps leveransförseningar.

Uppdatering 8:47. Managern ringde upp mig och beklagade problemen. Hon berättade att detta är deras underleverantörs fel, då de hyr olika oberoende fraktbolag som sköter deras utkörningar. Hon berättade även att FedEx själva har som policy att aktivt försöka leverera paketet upp till 3 gånger till kunden och hålla ständig telefonkontakt UTAN att man själv ska behöva ringa och påminna dem. Detta har inte skett i mitt fall utan det har varit knäpptyst, jag har fått ringa upp dem, och de har ändå inte kommit någon enda gång utan bara påstått att de vart här. Hon ska ta upp detta med bolaget, samt även det faktum att chauffören gett mig en skum, vit papperslapp med ett felaktigt telefonnummer och skrivit "fedex" på det när det var ett helt annat bolag, samt att det saknades trackingnr. trots att man normalt ska få ett datorutskrivet papper med FedEx kontaktinfo och sitt trackingnr. mm. Hon kommer kontakta mig igen under dagen och jag hoppas att den här saken snart är ur världen.

Varför ska ni undvika FedEx? Läs detta från en ex-manager på FedEx.

Senast redigerat 2008-01-04 09:27

Jag har löst det här med att få tag på U.S-layouten via eBay.com, och det blir både billigt och säkert (från ett respektabelt företag).

Som ni kan se här på Apple Store U.S Mice & Keyboards så har de i USA enbart ett enda Keyboard att välja på, den amerikanska varianten med produktkod MB110LL/A. Detta är den snygga varianten med text på tangenterna samt amerikansk layout.

Efter lite sökande på Ebay fick jag hittat ett "NEW APPLE MB110LL/A APPLE KEYBOARD" för $50 USD (alltså endast 318 kr! En hundralapp under det svenska priset), vilket säljs av en butik! Istället för en auktion så säljer alltså en eBay-butik fler än ett keyboard, och till ett fast pris. Detta är versionen med sladd men de säljer även den trådlösa. För att verifiera att det verkligen var den amerikanska varianten på tangentbordet så kontaktade jag säljaren som finns i Singapore. Kontakten skedde via Skype men de har även kontakt via en rad andra alternativ:

Ursprungligen av Kontaktinfo:

Business Hours: 9am to 9pm Singapore Time (GMT+8)
Company name: Golden Five International LLP
Singapore Number (65)91918481
USA Voip Number (1)347-341-4880
Skype = LeosL88

Personen var väldigt trevlig och berättade att de enbart säljer den amerikanska varianten. Sedan blev jag informerad om att om jag ville spara pengar så var det bättre att lägga ordern via Ebay Singapore eftersom de inte tar ut några avgifter, och att jag därför får ett lägre pris. Adressen till samma produkt via Ebay singapore var följande: "NEW APPLE MB110LL/A APPLE KEYBOARD *NEW*", notera dock att ni ALLTID ska kontakta säljaren innan ni lägger er order. Be bara om Apple Wired Keyboard så skickar han er adressen om den ovan inte längre stämmer.

Detta item kostar S$76, vilket är Singapore Dollar. När ni har PRATAT MED SÄLJAREN (hoppa inte över detta steget, ni MÅSTE prata med dem för att få slutsumman inklusive frakt) och sedan klickat på Buy Now så kommer ni till en sida där ni skriver hur många ni vill ha, t.ex. 1. Därefter klickar ni på Continue och kommer till en sida där ni bekräftar att allt stämmer med "Commit to Buy". Därefter ser ni en sida där det står "Pay Now", men gör inte detta utan stäng istället ner ebay (anledningen är att eBay Singapore må vara avgiftsfritt, men de saknar Paypal-integrering så ni kan inte betala om ni försöker med "pay now"!). Prata istället med säljaren, han kommer att be om er Paypal-email och skicka en payment request dit. Denna payment request kommer ha frakten inräknat, vilket ligger på ca 270 kr. Totalt hamnar man på $USD92, varav keyboardet kostar $USD50. I svenska kronor blir det enbart 586 kronor! Ett mycket bra deal!

Logga in på er Paypal och på förstasidan kommer ni se affärens payment request. Klicka på "Pay"/"Buy" (minns inte vilket det var). Där ska ni granska all er leveransinformation samt fylla i ett Auction ID, vilket är förbryllande, men detta Auction ID är inget annat än det ebay-konto ni använde när ni la ordern på ebay. Så fyll i ert ebay-kontonamn och betala.

Packat och klart! Affären kommer att skicka er order via DHL och det når er inom 1-3 veckor. Ja, det tar lite tid men så kostar frakten VÄLDIGT lite också.

Detta är alltså ett lagligt företag i Singapore som är registrerat, dvs helt äkta. De har 98% positiv feedback på ebay med 826 betyg, och de håller på att lansera en riktig webbshop på http://www.bigfiveshop.com/ som inte längre är beroende av eBay.

Jag kommer givetvis att skriva när jag har fått tangentbordet. Allt som allt så tog beställningen tio minuter.

johan_tanying: Okej, då var det plötsligt väldigt logiskt, och tack för inlägget i diskussionen, det är bra att veta att man får det snygga tangentbordet om man handlar i Asien.