Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Rasmus

Rasmus

Medlem
  • Plats Gotland / Åre
  • Registrerad 2002-05-11
  • Senast aktiv 2015-05-28
  • Antal inlägg 647

Foruminlägg

De senaste inläggen Rasmus har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2010-02-25 23:39

84 150 är inte bara mitt svar, det är även fakta!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2010-02-18 20:36
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej
Nu har jag fått ett svar från ansvariga som har god insyn i Telias affärsmodell och har även författat svaret. Jag kommer redan nu meddela att jag inte kommer svara på följdfrågor på detta inlägg då denna tråd inte är avsedd att diskutera Telias affärsmodellers varande eller icke. Vänligen respektera detta. Nu till svaret:

"På företagssidan erbjuder vid 1 Gb för iPhone och detta räcker mycket väl för i princip alla våra företagskunder (för 99,99 %). Att erbjudandena skiljer sig mellan privat- och företagskunder beror på att surfbeteendet och användningen skiljer sig åt mellan dessa kundgrupper. Detta oavsett om vi pratar om surf via dator eller via telefon. I övrigt följer vi hela tiden kunders beteende och önskemål och anpassar löpande våra erbjudanden efter behov och önskemål".

Kanske inte svaret som ni var ute efter men det är det svar som jag har fått fram.
Varmt välkomna med fler frågor

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Hej Telia!

Jag är lite nyfiken på hur det går med detta. Håller ni fortfarande kvar vid att 1 gb/mån räcker till 99,99% av era företagsanvändare?

Med alla PLAY-tjänster (SVT, TV4, SR osv), Spotify och andra mobila tjänster som folk använder utöver att surfa på nätet med sina iPhones – och som lanserats efter att ni skapade nuvarande abonnemangspaket - låter det för mig helt orimligt att så många av era företagsanvändare klarar sig på 1 gb datatrafik per månad?

Jag vill - som du kanske har förstått - ha Telia som operatör på min iPhone men jag vägrar skriva på ett kontrakt som gör att jag inte kan använda den fullt ut. Om ni vidhåller att 1 gb/mån räcker gott och väl för en iPhone så kan ni kan väl åtminstone låta oss 00,01% som behöver mer än 1 gb/mån betala extra för att få det?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-12-30 23:16

Jag är nyfiken på hur det går med datamängdsgränsen (1 GB/månad) för företagsabonnemanget och iPhone? I takt med att tjänster såsom SVT Play, TV4 Play osv. lanseras så måste ni väl snart höja den gränsen?

Finns det några planer på att utöka 1 GB-gränsen eller anser ni fortfarande att 99,99% av alla företagsanvändare med iPhone inte behöver mer datamängd per månad än 1 GB?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-12-05 13:08
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Helt klart är dock att många operatörer, Telia inkluderat, låser telefoner till operatören för att kunna erbjuda en del specialmenyer (i vissa fall), eller någon annan fördel som egentligen är tänkt att underlätta för kunden. Det kan till exempel vara en meny som underlättar att ta sig ut på internet eller komma åt sitt mobilsvar på enklaste sätt.

Jag tycker att denna förklaring, till varför man låser sig till en operatör i 18-24 månader, är så vansinnigt skön!

Man får en knapp som underlättar att ta sig ut på internet. Wihooooo!

Är det inte grymt? Givetvis vill man låsa sig till ett dyrt alternativ i 2 år bara för att få tillgång till den där knappen så att man enkelt kan komma ut på internet. Det är ju trots allt snart år 2010. Ge mig internetknappen!

Ju fler förklaringar Telia kommer med, som försvar på sina ruttna avtal, desto värre blir det. Man slänger sig med statistik som inte är trovärdig (ex 99,99% - se tidigare inlägg i tråden) och helt absurda anledningar till varför man binder sin telefon i 24 månader.

Lägg ner nu, det blir bara mer och mer genomskinligt och tydligt att ni vill göra det så krångligt, inveckat och svårt som möjligt för att kunna ta ut så mkt pengar som möjligt från era kunder.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-12-01 15:25
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej
Nu har jag fått ett svar från ansvariga som har god insyn i Telias affärsmodell och har även författat svaret. Jag kommer redan nu meddela att jag inte kommer svara på följdfrågor på detta inlägg då denna tråd inte är avsedd att diskutera Telias affärsmodellers varande eller icke. Vänligen respektera detta. Nu till svaret:

"På företagssidan erbjuder vid 1 Gb för iPhone och detta räcker mycket väl för i princip alla våra företagskunder (för 99,99 %). Att erbjudandena skiljer sig mellan privat- och företagskunder beror på att surfbeteendet och användningen skiljer sig åt mellan dessa kundgrupper. Detta oavsett om vi pratar om surf via dator eller via telefon. I övrigt följer vi hela tiden kunders beteende och önskemål och anpassar löpande våra erbjudanden efter behov och önskemål".

Kanske inte svaret som ni var ute efter men det är det svar som jag har fått fram.
Varmt välkomna med fler frågor

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Tack för svaret! Även om du inte kommer svara på mitt inlägg så hoppas jag att ni på Telia tar till er av att det är helt befängt att sätta en gräns på 1 gb per månad för en iPhone. Det visar bara att man inte har fattat grejen med iPhone...

Eftersom ni bevisligen har statistik på att 99,99% (!!) av era företagskunder inte förbrukar mer än 1 gb per månad så undrar man ju varför ni överhuvudtaget har ett tak på datamängden per månad?

Ni skulle framstå som ett mycket trevligare alternativ om ni gjorde som konkurrenterna och erbjöd fri surf. Eftersom bara 00,01% av företagsanvändarna skulle använda mer än 1 gb per månad så riskerar ni ju ingenting med ett sånt erbjudande!

……………

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-11-27 12:03

Vore fint om Telia Kundservice svarade på samtliga frågor i den här tråden och inte bara tog de som är bekväma och enkla att besvara.

Jag vill gärna höra hur Telia resonerar med sin 1 gb-trafikgräns på iPhone och företagsabonnemanget:

• Är 1 gb i månaden en rimlig och vettig datamängdgräns på en iPhone år 2009?
• Varför är det olika avtal för företag (1 gb/mån) och privatpersoner (5 gb/mån)?
• Varför kan man inte betala extra för att få mer än 1 gb/månd på företagsabonnemanget?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-11-26 17:37
Ursprungligen av Marcus_R:

Okej, Rasmus, men nu är det såhär, att jag har ett Telia företagsab. med 10GB datatrafik, kan vara så att det är ändrat nyligen, men har funnits, och då var det samma som det jag länkade till.

Grattis, får man väl lov att säga då... för något sådant finns inte längre.

Senast redigerat 2009-11-26 17:54
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-11-26 16:18
Ursprungligen av Marcus_R:

Menade såklart 229kr/mån, vilket är samma som mobilt bredband företag

Telia Mobilt bredband Fastpris Företag

Nu har jag pratat med Telia för sista gången och din hänvisning är tyvärr inkorrekt, Marcus.

Så här ligger det till:

Telia bytte abonnemangspaket för ett tag sen och sänkte då gränsen på det största dataavtalet i företagsabonnemanget till 1 gb! Dom sänkte samtidigt priset med 100 kr per månad men det går inte att betala 100 kr mer för att få höjd datamängdsgräns.

Smidigt va?

Samtidigt har privatabonnemanget 5 gb datamängdsgräns. Bakvänt så det förslår.

Det Marcus länkar till här ovanför är ett mobilt bredbandsabonnemang och det är inte samma sak som det dataavtal man har i en iPhone. Dom två går alltså inte att kombinera.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-11-24 11:50
Ursprungligen av Marcus_R:

Det stämmer inte, det finns visserligen ett datapaket för 99kr/mån som ger 1 gb datatrafik, det stämmer. Men sen finns även "datatrafik fastpris", som ger 10GB, och kostar 100kr/mån. Du har tyvärr fått fel information.

Har du någon länk eller annan hänvisning till det?
Jag fick informationen från Teliabutiken och dom ringde dessutom upp kundtjänst centralt för att bekräfta informationen.

Kan förtydliga att det är ett företagsabonnemang jag vill ha och då verkar det som att 1 gb surfutrymme per månad är det bästa Telia har att erbjuda…

Senast redigerat 2009-11-24 12:05
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-11-21 14:31

Jag var precis i Teliabutiken för att köpa en iPhone och binda mig till Telias företagsabonnemang. Fick då reda på att det "stora" dataabonnemanget till Telias företagsabonnemang har en trafikgräns på 1 gb/mån medan privatabonnemanget har 5 gb i månaden!

Hur tänkte Telia här?
Varför sätta en gräns på 1 gb på en iPhone för företagare, medan privatpersoner har 5 gb?

Eftersom jag vill kunna använda min iPhone som 3G-modem i tjänsten, utan att behöva tänka på mängden överförd data, köpte jag såklart ingen Telia-iPhone. Det hade varit väldigt intressant att höra hur Telia förklarar detta.

I mina öron låter det urdumt att överhuvudtaget ha en datagräns på iPhone. Att sen dessutom ge företagare sämre avtal än privatpersoner bidrar ju inte direkt till köplusten för oss som jobba mkt utanför kontoret och behöver mobil uppkoppling i tjänsten.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-09-16 00:14
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-08-15 14:44

Telia gjorde valet enkelt för mig. Dom kan nämligen inte slå ihop mitt 3G-internetabonnemang med iPhonens internetabonnemang, trots att dom sa det när jag skaffade internetabonnemagnet, så alternativen jag har är att betala för två stycken 3G-abonnemang eller ha det externa 3G-abonnemanget för sig och iPhonen för sig.

Inget av dessa är ett alternativ. Telia vill tydligen inte ha mina pengar.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-08-13 01:00

Elgiganten har 30 dagars öppet köp. Du kan köra datorn 29 dagar till och sen få pengarna tillbaka om du vill.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-08-04 20:41
Ursprungligen av jac:

Rasmus: Men hur har du tänkt ringa med USA-telefonen? Du måste ju ändå ha ett abbonemang... Och de är inte något saltade, utan kostar lika mycket med en annan telefon. Det som du pröjsar extra för är ju just telefonen.

Jag har Tele2 företagsabonnemang och betalar 399 kr i månaden för fast pris-abonnemanget. På det tillkommer 3G-uppkopplingen för 139 kr i månaden och den ger 10 gb fri surf varje månad.

Det är flera hundralappar per månad (och många tusenlappar per år) mindre än motsvarande abonnemang hos Telia, vilket jag alltså låser mig till för att få köpa en iPhone till ett rätt saftigt pris. Fördelen är förstås att jag slipper ha en "USB-puck" för att använda 3G-abonnemanget till datorn.

Jag är medveten om att min kalkyl i tidigare inlägg är att dra det till sin spets, men det är förvånansvärt mycket pengar (cirka 20.000 kr) som rinner iväg för att få tillgång till senaste iPhone med ett abonnemang anpassat för att verkligen användas!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-08-04 17:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Så du reser jorden runt i en månad för 5.500? Det var inte dåligt...

Jag räknar ju givetvis med Telias abonnemangsavgifter i min "kalkyl". Vad enbart telefonen kostar är inte relevant, eftersom man inte kan köpa den utan något av de saftigt saltade telefonabonnemangen som bundlas med iPhone 3Gs.

Det aktuella abonnemanget för mig är Telia Fast pris med "flatrate" (5 gb/mån) på 3G-uppkopplingen. Då kommer man upp på cirka 20.000 kr första året för telefon och abonnemang. Väljer man att betala för minuterna, SMS:en och datatrafiken, för att få en lägre fast månadsavgift, blir det mycket dyrare än 20.000 kr enligt kalkylen!

Och ja, för dessa pengar kan jag åka jorden runt.