Porträtt med både dagsljus och blixtljus
I somras experimenterade jag med att kombinera befintligt dagsljus och blixtljus till vardagsporträtt.
Foto- och ljussättningsutrustning:
- Canon 1D Mk II N + Canon EF 24-70mm f/2.8L USM.
- Canon 580EX II-kamerablixt.
- 40x40 cm softbox för kamerablixt.
- Belysningsstativ.
- Radiosändare/mottagare.
Mer detaljerad information om ljussättningsutrustningen: http://www.rei.fotosidan.se/blog/67280.htm
Fler bilder från sessionen: Rei Trulsson - Rei & Jaqueline testar ny blixttillbehör i en porträttsession - Rei Trulsson
Tillvägasätt
Det var en klarblå himmel och strålande sommarsolsken ute. Vi letade upp en plats med skugga.
Jag ställde in kameran på Manuell fotograferingsläge. Valde kamerans kortaste blixtsynkroniseringstid som slutartid - 1/250 sekund. Jag ville använda så kort skärpedjup det gick. Jag siktade kameran förbi modellens ansikte för att låta kamerans inbyggda ljusmätare, mäta det befintliga ljuset. Och därefter ställde jag så låg bländartal det gick och samtidigt bibehålla korrekt exponerad bild. I vårt fall blev det bländartal f/3.5.
Här skulle jag vilja ha lägre f-tal, ner till f/2.8 men jag hade inga gråfilter med mig den dagen. Då hade jag kunnat få ner bländartalet ytterligare.
Jag ville använda kamerablixten ihop med softboxen för att lätta upp skuggor i ansiktetsdragen. Upplättningsljuset skulle inte överta det befintliga dagsljuset utan vara så nära som möjligt. Jag ställde kamerablixten på Manuellt läge och prövade att ställa in 1/16-dels blixtstyrka. Jag tog några testbilder, tittade på skärmen och såg att jag lyckades pricka rätt i blixtstyrkan på första försöket. Yaaay!
Så man ställer först in kameran för befintligt ljus och sedan reglerar man blixtljuset tills man är nöjd med hur mycket upplättningsljus ansiktet får i exponeringen.
Blixtuppsättningen ställde jag snett ut framför kameran, ungefär mitt mellan mig och modellen. Höjden brukar jag ställa in så att modellens huvud når underkanten av softboxen. Och sedan vinklar jag softboxen snett nedåt mot modellens ansikte. Man brukar skriva ut det som 45 grader vänster/höger om kameran, 45 grader vinkel ner mot modellens ansikte.
Bifogar resultatbilder och en Bakom scenen bild som är tagen av Mats Jönsson.