Det är, för den enskilda banken, en extern tjänst som de använder för att identifiera att kunden är den person som hen utgör sig för att vara. Det skulle fungera lika bra med en annan extern tjänst.
Att BankId som företag ägs av bankerna innebär inte att den enskilda banken släpper in BankId i sina banktjänster. Så banksekretess är inte motivet till att bankerna inte vill använda en annan identifieringstjänst. Det är rent ekonomisk.
BTW: Här är två länkar till varför Freja eID är att föredra och varför vi alla tjänar på att den tjänsten växer i förhållande till BankId
https://techworld.idg.se/2.2524/1.723519/freja-e-id-test
https://consid.se/blogg/bankid-vs-freja-eid/
Jag förespråkar inte konkurrens i alla sammanhang, men i detta fall så tjänar vi på att det finns en bra konkurrerande tjänst till BankId
Och med detta stänger jag min del av detta sidospår och inväntar nästa betarelease för ett hopp om att det blir stabilare (och att kanske Freja slutar krascha - även här vinner Freja eftersom den är konsekvent i sitt kraschande och inte varierar som BankId )