Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
mickefrisk

mickefrisk

Medlem
  • Plats Umeå
  • Registrerad 2008-03-03
  • Senast aktiv 2010-07-29
  • Antal inlägg 63

Foruminlägg

De senaste inläggen mickefrisk har skrivit i forumet.

Ingen som har något förslag på förbättring av min manuella lösning?

1)
En layout visar med en portal alla poster med status "3" (=färdig att faktureras).
Dessa sorteras efter kundnamn, så jag får alla i en bra ordning

2)
I portalen tillåts jag fylla i Faktura_ID manuellt, och knappar den senaste fakturans ID + 1, så de får en egen faktura.
Detta gör jag endast på en kund åt gången, för att de ska få separata fakturor.

3)
Jag går in i Faktura-layouten, skapar en ny post som med löpnummer får ett nytt Faktura_ID = samma som jag fyllde i i det förra steget.
De produkter som kan faktureras hamnar i denna layout tack vare relationen på Faktura_ID.

4)
Jag skriver ut eller exporterar en PDF av fakturan.

5)
Jag ändrar manuellt status från "3" till "4" (=Fakturerat) på posterna som låg i fakturan.

Detta är såklart inte hållbart i längden, men jag undrar om det är rätt TÄNK?
Ska jag fixa detta smidigare på något sätt, eller måste jag tänka om helt?

Förtydligande:
Uppsättningen av "Rader" som skapas i varje prisförslag är i sig (uppsättnigen) ointressant när det väl är skapat.

Nästan varje faktura blir en blandning av flera olika prisförslags "Rader".

Tusen tack för utförligt och bra svar Taz! Det uppskattas verkligen och jag blir för varje svar imponerad över hur mycket du kan.
Har varit borta och inte hunnit jobba vidare med detta förrän nu.

Ursäkta min dåligt formulerade fråga, men så här är nu upplägget med tabeller:
- Företag
- Produkter
- Rader
– Offerter
- Fakturor

Varje post i "Rader" har statusfält med en av siffrorna enligt betydelserna nedan:
1 = Offert
2 = Order
3 = Levererat (= Färdigt att faktureras)
4 = Fakturerat

Varje post i "Rader" har även fält som länkas med Kund_ID, Offert_ID och Faktura_ID. Offert_ID skapas automatiskt i en layout "Offert" som innehåller:

- Fält för Företag_ID som ger kundens företagsnamn och adress
- En portal som visar och skapar fälten "antal", "enhet", "pris/st", "spec", "summa" och "status" i tabellen "Rader"

När en vara ur en offert är tackad ja till ändrar jag status på raderna till "2", och när det är levererat till "3".
Då kan jag enkelt ta fram en lista med allt som har status "2", dvs allt som ska levereras.
På samma sätt kan jag se en lista med levererade artiklar som ska faktureras.

Det jag inte har klurat ut är hur jag ska kunna generera fakturor som delas upp för varje kund.
Dvs alla poster från "Rader" med status "3" och Kund_ID "1" stoppas in i en layout, status ändras till "4" (=Fakturerat) och ger mig en PDF att skriva ut eller mejla till kunden.
Och samma sak med med Kund_ID "2", "3", osv.

Hur brukar man göra med sådant?

EDIT:

Har gjort en _väldigt_ manuell lösning på det:

1)
En layout visar med en portal alla poster med status "3" (=färdig att faktureras).
Dessa sorteras efter kundnamn, så jag får alla i en bra ordning

2)
I portalen tillåts jag fylla i Faktura_ID manuellt, och knappar den senaste fakturans ID + 1, så de får en egen faktura.
Detta gör jag endast på en kund åt gången, för att de ska få separata fakturor.

3)
Jag går in i Faktura-layouten, skapar en ny post som med löpnummer får ett nytt Faktura_ID = samma som jag fyllde i i det förra steget.
De produkter som kan faktureras hamnar i denna layout tack vare relationen på Faktura_ID.

4)
Jag skriver ut eller exporterar en PDF av fakturan.

5)
Jag ändrar manuellt status från "3" till "4" (=Fakturerat) på posterna som låg i fakturan.

Detta är såklart inte hållbart i längden, men jag undrar om det är rätt TÄNK?
Ska jag fixa detta smidigare på något sätt, eller måste jag tänka om helt?

Förtydligande:
Uppsättningen av "Rader" som skapas i varje prisförslag är i sig (uppsättnigen) ointressant när det väl är skapat.

Nästan varje faktura blir en blandning av flera olika prisförslags "Rader".

Senast redigerat 2009-03-02 17:05
Ursprungligen av johan_tanying:

Det kan kanske vara värt en slant för företaget att helt enkelt anlita honom som konsult ett par timmar och få en lösning som funkar i stället för att själv lägga x antal dagar på problemet? Din tid är väl inte heller gratis? (Om du inte är egenföretagare förstås! )

Låter rimligt. Men, Då blir det fler timmar som måste köpas varje gång något ska ändras. Nu lär jag mig samtidigt och har nytta av kunskaperna i andra databaser (Och förresten, mina timmar är gratis av nämnd anledning)

Vet inte om det här kvalificerar sig, men..

Jag skulle vilja ha en lösning i FM där jag kan markera ut olika geografiska platser och kategorisera dom på olika sätt. Varje plats ska kunna ha tillhörande bilder och andra fält med information. Dessa platser vill jag, i FM, ha kopplade till en Google Maps-karta där jag kan välja vilka kategorier som ska visas samtidigt och begränsa till t ex olika städer. För att lägga till ett nytt objekt behöver man bara markera på kartan för att visa platsen.

Detta kan man iofs i princip göra direkt i Google Maps, men det vore bra att få in det i FM så det kan kopplas ihop med andra lösningar som jag har.

För enkelt?

Senast redigerat 2009-02-21 20:50
Ursprungligen av johan_tanying:

Antagligen tycker allas våran favoritfilemakerexpert Taz_1999 att det är alldeles för lätt, men kanske värt ett "skott":
http://www.99.se/filemaker/260190-nagon-med-ett-intressant-problem.html

Haha! Tack för tipset, jag vågar mig dock inte på att fråga där. Känns inte som den svåraste nöten att knäcka för honom direkt

Hej!

Vi lämnar ofta ganska omfattande offerter vilket gör att det blir många delfaktureringar och sällan en faktura på med allt innehåll från offerten.

Ex en offert för att utföra en tjänst varje månad kommande året. Då kanske man skickar en faktura varje kvartal.

I de olika Filemaker-lösningar jag tittat på är det endast möjligt att från en offert skicka iväg den som en faktura, med möjlighet att ta bort vissa rader. Finns det något vedertaget sätt att göra detta om man vill kunna plocka valfria rader från flera olika offerter och sätta ihop fakturor utifrån dessa?

Jag antar att jag undrar om det finns någon färdig lösning att titta på. Eller förslag på upplägg till att bygga en egen. Låter det som en bra idé att ha ett portalfilter som man får välja att visa poster som är flaggade för fakturering + kund?

Tack igen för svaret.
Jag har tyvärr inte tillgång till databasen just nu, får kolla i morgon.

Men, bara för att förtydliga: Det funkar finfint om jag plockar bort en av de andra relationerna, så felet ligger inte i att jag t ex lagt det på sniskan i portalen. Men det funkar ju inte, så något har jag gjort fel.

Kollar i morgon.

1)
Jag köper att det inte är en bra lösning i 99% av fallen.
Men just i detta fall behöver jag faktiskt kunna söka genom alla fält med bara 1 textfält.

Databasen innehåller nämligen saker som man behöver utan att man ofta vet vad man behöver, och då vet man inte alltid vilka fält man ska söka bland på en gång. För att slippa söka bland flera fält vore det toppen att bara kunna skriva ett sökord och få upp allt som har med det ordet i något utav fälten.

2)
Nej, nu missförstår du mig tror jag. Så här är det:

Tabell "Kunder", fält "kund_ID" länkas med:
Tabell "Lager", fält "kund_ID"

På så sätt ser jag vid varje kund vad de har i lagret.
Om jag tar bort relationerna och gör så här...

Tabell "Kunder", fält "kund_ID" länkas med:
Tabell "Kontakter", fält "kund_ID"

...så ser jag i en portal vilka kontakter som jobbar hos den kunden.

Men om jag inte tar bort relationerna innan jag skapar de sistnämnda relationerna (med en ny tabellförekomst som du skrev) så dyker inget upp i portalen - även om jag "väljer om" den.

Tack för svaren!

1)
Ska kolla på portalfilter, trodde inte det tillät mig att skriva fri text och söka genom flera fält. Men det kan man alltså?

2)
Jo, alltså jag la till en ny tabellförekomst som du skrev - men då dök relationerna ej upp i portalen. När jag tog bort den "störande" relationen och gjorde relationen "som vanligt" så fungerade det dock.

Vad kan det bero på?

Ursprungligen av Taz_1999:

1. Det finns flera sätt, men bättre. Tja, vet för lite om ditt system. Du kan här söka på "portal filter" så hinnar du en annan teknik.

Man kan även tänka sig att märka posterna som hittas med något och visa märkta poster i en portal eller lista, men den tekniken är bara bra när när antalet poster är lite mindre. Men är man villig att vänta en liten stund mellan sökningar för att få en bättre vy på dem, så kan det vara värt det.

2. När du skapar tabeller så får du i relationsdiagrammet en sk tabellförekomst. Men vad du missat är att man kan lägga in samma tabell om och om och om igen i relationsdiagrammet. Så du försöker dra ett streck mellan två tabeller som redan har ett streck sig emellan, det är det FM protesterar mot. Finns det _strecket_ redan så finns det redan. Du måste dra ett streck mellan två tabellförekomster som inte redan har streck emellan sig.

I ditt fall skall du klicka på knappen i nedre högra hörnet i relationsdiagrammet "Lägg till tabellförekomst" (knappen med ett plustecken på) och sedan välja tabellen Kontakter. Dra den till att vara i närheten av företag (lägg den på högra sidan om tabellförekomsten för Företag) och dra sedan ett streck från företag till kontakter, så skapar du en ny relation.

Döpa relationer
När vi är på ämnet så döp dina relationer till något vettigt. En relation från Företag till Kontakter på ID_Företag bör heta [I]Företag_Kontakter_ID_Företag[/]. Om du undrar varför kanske denna lista gör det klarare?

Företag_Order_ID_Order
Företag_Fakturor_ID_Företag
Företag_Produkter_ID_Företag
Företag_Inställningar_Rel_X
Order_Orderrader_ID_Order
Order_Företag_ID_Företag
Orderrader_Företag_ID_Företag

osv osv. Det blir väldigt lättjobbat när systemet växer.

/Ola

Hej på er,

Jag kör Filemaker 10 Advanced och har två frågor:

1)
Jag har en databas med endast en tabell.
I denna har jag flera fält.

Jag vill göra en layout där jag endast har ett fält att fylla i text, och en sök-knapp.
Sedan vill jag få upp alla resultat som innehåller sök-ordet i något utav fälten.

Har kollat in denna tråd, men fastnar lite efter att jag gjort ett beräkningsfält.
http://www.99.se/filemaker/248758-skapa-fri-soekfunktion.html

Sedan fattar jag det som att den lösningen inte är optimal, finns det bättre vis att lägga upp detta på?

2)
Jag har en annan databas med flera tabeller: lager/order/orderrader/företag/kontakter/produkter och kanske någon till.

Jag har relaterat "foretag_ID" inuti Lager med samma fält i Företag och kan på så sätt märka upp varje lagervara med vilken kund som äger den, och sedan se en specifik lista inuti varje kund-profil med exakt vad denna kund har i vårt lager med en portal. Superbra.

På samma sätt vill jag knyta ett ID inuti Kontakter med ett fält i Företag och göra en portal som visar vilka personer som jobbar i respektive företag.

Men då får jag meddelandet "Det kan inte finnas mer än en relationsväg mellan två tabeller i diagrammet. Ytterligare en förekomst av en av tabellerna måste läggas till diagrammet".

Gör jag detta får jag det ej att fungera. Hur ska jag lösa detta?

EDIT:

Fråga 2 löste jag genom att plocka bort en annan relation mellan Kontakter och "orderrader" som inte rörde någon av fälten. Varför löste det problemet, det har väl inget att göra med saken? (men tydligen har det ju det)

Senast redigerat 2009-02-15 19:15

Tusen tack Taz!
Det funkade finfint. Men det leder till några följfrågor:

- Går det att ordna så man skriver i kundnamnen istället för att välja ur en lista utan att använda portalfilter?
– Du skriver "om du har för många kunder för en värdelista" - hur många kunder klarar en värdelista ungefär?

Hej,

Vet inte riktigt vad detta kallas så vet inte vad jag skulle söka på.
Säg till om det finns 100 trådar om detta redan.

Så här har jag det:

En tabell: Lager
En tabell: Kunder

Har ID-poster i relation till varandra i respektive tabell, så om jag i en lagervara fyller i t ex ID 3 så dyker den lagervaran upp i Kunder-tabellen hos kunden med ID 3. Jättebra!

Men problemet är att jag inte kan minnas alla 100 kunders ID-nummer, så jag skulle vilja kunna skriva företagsnamnet istället, och helst att det automatiskt fyller i baserat på befintliga värden så man inte riskerar att stava ett företagsnamn fel.

Hur löser jag detta?

Hej,

Har en G4 som jag skulle installera 10.4 på. När jag ska stoppa i CD 2 i installtionsprocessen så händer inget, skivan verkar ha gått sönder.

OK tänker jag, jag kan installera Leopard istället om jag först "hackar" den så det funkar trots för låga systemkrav.

Men om jag startar om datorn så hamnar jag bara i installationsprogrammet som kräver Tigers CD 2. Om jag håller i alt vid uppstart för att välja startskiva så dyker bara hårddisken upp.

Jag har provat att stoppa i 10.3-, 10.4- och 10.5-skiva men ingen går att starta ifrån. Hur kommer jag ur detta trassel?

Ursprungligen av baller:

Min sambos syrra tjatar ihjäl mig, befria mig och ge henne en invite

Victoria_briding@hotmail.com

Tack på förhand! (Svara gärna om ngn skickar en invite så hon inte får flera)

Han har fått av mig, så mejla honom inte någon.

EDIT: Slut på invites.

Senast redigerat 2009-01-22 15:46