Tusen tack för utförligt och bra svar Taz! Det uppskattas verkligen och jag blir för varje svar imponerad över hur mycket du kan.
Har varit borta och inte hunnit jobba vidare med detta förrän nu.
Ursäkta min dåligt formulerade fråga, men så här är nu upplägget med tabeller:
- Företag
- Produkter
- Rader
– Offerter
- Fakturor
Varje post i "Rader" har statusfält med en av siffrorna enligt betydelserna nedan:
1 = Offert
2 = Order
3 = Levererat (= Färdigt att faktureras)
4 = Fakturerat
Varje post i "Rader" har även fält som länkas med Kund_ID, Offert_ID och Faktura_ID. Offert_ID skapas automatiskt i en layout "Offert" som innehåller:
- Fält för Företag_ID som ger kundens företagsnamn och adress
- En portal som visar och skapar fälten "antal", "enhet", "pris/st", "spec", "summa" och "status" i tabellen "Rader"
När en vara ur en offert är tackad ja till ändrar jag status på raderna till "2", och när det är levererat till "3".
Då kan jag enkelt ta fram en lista med allt som har status "2", dvs allt som ska levereras.
På samma sätt kan jag se en lista med levererade artiklar som ska faktureras.
Det jag inte har klurat ut är hur jag ska kunna generera fakturor som delas upp för varje kund.
Dvs alla poster från "Rader" med status "3" och Kund_ID "1" stoppas in i en layout, status ändras till "4" (=Fakturerat) och ger mig en PDF att skriva ut eller mejla till kunden.
Och samma sak med med Kund_ID "2", "3", osv.
Hur brukar man göra med sådant?
EDIT:
Har gjort en _väldigt_ manuell lösning på det:
1)
En layout visar med en portal alla poster med status "3" (=färdig att faktureras).
Dessa sorteras efter kundnamn, så jag får alla i en bra ordning
2)
I portalen tillåts jag fylla i Faktura_ID manuellt, och knappar den senaste fakturans ID + 1, så de får en egen faktura.
Detta gör jag endast på en kund åt gången, för att de ska få separata fakturor.
3)
Jag går in i Faktura-layouten, skapar en ny post som med löpnummer får ett nytt Faktura_ID = samma som jag fyllde i i det förra steget.
De produkter som kan faktureras hamnar i denna layout tack vare relationen på Faktura_ID.
4)
Jag skriver ut eller exporterar en PDF av fakturan.
5)
Jag ändrar manuellt status från "3" till "4" (=Fakturerat) på posterna som låg i fakturan.
Detta är såklart inte hållbart i längden, men jag undrar om det är rätt TÄNK?
Ska jag fixa detta smidigare på något sätt, eller måste jag tänka om helt?
Förtydligande:
Uppsättningen av "Rader" som skapas i varje prisförslag är i sig (uppsättnigen) ointressant när det väl är skapat.
Nästan varje faktura blir en blandning av flera olika prisförslags "Rader".